Citat:
Ursprungligen postat av
Stockholmslivet
Återigen: Du jämför rapportdatum med dödsdatum.
Danmark "ledde" i rapporterade dödsfall fram till 30:e Mars, då Sverige gick om.
Ungefär när åtgärder som tidigast kunde få ett genomslag på dödstalen.
Det viktiga är oavsett inte exakta relationer mellan dödstalen, utan förloppet på pandemin - R tycks ha gått en bra bit under 1 i Danmark direkt när åtgärderna infördes. I Sverige gick R knappt under 1 när alla åtgärder rullats ut kring 23:e Mars. Sedan infördes inga större åtgärder och R låg kvar strax under 1. Dock med regionala variationer, som säkert delvis beror på immunitet, men troligen också på att folk i hårdare drabbade områden (Läs: Stockholm.) blir mer lyhörda.
Öresundsbron har aldrig varit stängd. Men ja, resandet var/är begränsat.
Vi har drygt 3 miljoner människor i Södermanland och Uppland. Utöver det så är det väl ungefär Västerås som ligger på det avståndet? 2,3 mot 3,2 miljoner är någorlunda nära. Särskilt med reservation för de Odense/Fyn och "Stormalmö".
Om Danmark har rapporterat sina dödsfall på fel datum så kan inte jag ta hänsyn till det. Jag vet inte ifall Danmark rapporterar dagen efter, eller flera veckor efter som Sverige.
R-talet från den tidiga pandemin är i princip ett hittepåvärde, eftersom man inte ens testade människor som tappade luktsinnet.
Bron var i praktiken stängd, svenska pendlare var inte välkomna. Dessutom hade det ingen betydelse för Danmarks siffor, eftersom Skåne ligger i Sverige. Skåne ingår inte i Danmarks statistik, så skåningar som smittas från Köpenhamn (som hade mer smitta än den svenska sidan då) hamnar på våra dödssiffror istället för på Danmarks.
Det tar 1h29 mellan Köpenhamn och Odense. Stockholm-Gävle tar 1h22. Stockholm-Västerås tar 55min. På ett avstånd från Stockholm motsvarande Odense bor fyra miljoner svenskar.
Danmark har gjort åtgärder som har stoppat spridningen. Det håller jag med om. Men de åtgärderna hade inte haft samma funktion i Sverige, eftersom vi har mycket sämre förutsättningar, med stora avstånd, många decentraliserade städer, och ett spindelnät av infrastruktur åt olika håll. Själland är en ö på slutet av ett ö-band, med ungefär samma area som Stockholms län. Mellansverige är en gigantisk smet, som omringar Stockholm från alla håll. Det går inte att jämföra.