2020-12-04, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Steff83
Som inte fått avsluta sin grundskoleutbildning?

Nej, självklart var detta första gången något liknande någonsin har hänt

Personligen känner jag till flera liknande fall(män i 40-årsåldern), svårt att extrapolera såklart men har man nån form av verklighetsuppfattning så gissar man säkert att man inte är ensam om att känna till liknande.

För inte alla dom kontakter man får av att själv vara tonårsförälder och någotsånär engagerad i föreningsliv osv.. det verkar finnas en rätt oroväckande tillströmning..

Är förståeligt att denna tråd väcker sådan väldig bestörtning bland vissa lyckligt ovetandes om hur saker och ting verkligen ser ut o fungerar här i världen..
Senast redigerad av Som-nam-na 2020-12-04 kl. 20:55.
Citera
2020-12-04, 20:54
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moshes
whoco5:fel du har!
Du kanske missat -men sonen vistades utomhus -även utan sin mamma.
Så hade systern ansträngt sig så hade hon självklart kunnat kontaktat honom vid sådana tillfällen.
Systern beskriver ett försök när hon släppte hunden, det tycks inte som om systern har varit alltför angelägen att träffa sin bror under dessa år.
och till dig
"en fanatiker är någon som inte kan ändra uppfattning
och inte har vilja att byta ämne eller riktning"

Men för helvete ge mamman nobelpriset (i barnuppfostran och omvårdnad) någon gång så får vi detta överstökat!

Fanatiker? Byta ämne? Så du tycker att jag skall byta ämne i denna tråd som handlar om detta specifika fall?
Vad vill du prata om då? Volvobilar? Bonsaiträd? Vinsorter?
Citera
2020-12-04, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zache
Jag funderar på en sak, med risk för att "tänka högt" här men kom för all del gärna med input eller säg åt mig att jag dravlar om något fullständigt självklart.

Den förstfödde sonen dog 1978, knappt två och ett halvt år gammal, enligt systern i cancer. Efter detta hände det ju något med både Johnny och M*ait, och det framgick i dagens tidningar att speciellt Johnny då starkt började misstro samhället. Vilket man ju kan förstå, det måste vara hemskt att förlora ett litet barn i den åldern, känslan av maktlöshet är nog bedövande.

De vanligaste cancerformerna hos barn är alltjämt olika former av leukemi, lymfom och hjärntumörer, enkelt uttryckt. På 1970-talet var svensk cancervård för barn så bra den kunde bli i världen, men utsikterna var rätt bedrövliga, endast ca 20 procent överlevde jämfört med dagens 80 procent. Dåtidens behandlingsmetoder räckte inte till och ofta kunde sjukdomsförloppet gå otäckt snabbt.

Ponera att den lille sonen fick leukemi, kanske lite sent upptäckt. De tidiga symptomen är trötthet, blekhet, kanske feber, allt klassiskt som kan stämma in på tusen andra lindrigare barnsjukdomar, och en tvååring kan ju inte riktigt uttrycka sina smärtor särskilt nyanserat. På 70-80-talet sprang man inte till akuten med barnen i första taget, och jag har en känsla av att just denna familj inte var så bra på samhällskontakterna, redan då.

Alltsammans måste ju ha blivit den perfekta stormen, så att säga. Förutsättningarna för att allt skulle skita sig var på plats. Ett dödssjukt litet barn, mycket dåliga utsikter för lyckad vård (hade inte spelat någon roll om de vänt sig till Johns Hopkins eller Mayo). Lägg därtill en hunsad, vid det här laget redan nedtryckt mor och en hetsig, kriminell alfahane till far som trots integrering och påstått mycket god svenska nog kände sig ute på djupt vatten på sjukhuset. Barnonkologen på KS öppnade först 1979 så de kan ha hamnat på Huddinge eller så. Den jättetuffe gangstern Johnny måste ha känt sig fruktansvärt handfallen bland vitrockade överläkare som i sin tur nog hade en viss människokännedom, så att säga.

Barnet dör. Låt vara att Johnny satt två döttrar till världen 15-20 år tidigare, men detta var hans förstfödde son, som skulle föra den stolta traditionen vidare. För att hitta förklaringen till allt trams om "återuppståndelse", Johnnys patologiska beskyddande och hans kontroll, det vidriga avfärdandet av nästa par döttrar med mera, så måste ju detta dödsfall verkligen varit det som tippade över bägaren för familjen. Jag vet att detta inte är nån ny, häpnadsväckande snilleblixt, jag vill bara utveckla bakgrunden en smula.

Om man funderar på det här en stund (hypotetiskt alltså, ingen aning om hur det egentligen gick till) så förstår man ju vilken bottenlös avgrund av sorg som öppnat sig. Och nu ser vi ju vad konsekvenserna blev, för en hel familj och kanske mest för 41-åringen som slutligen fick hela skiten i knät, så att säga.

Tänk om nån vettig samhällsfunktion kunnat fånga upp Johnny och M*ait (som hade en ett-och-ett-halvt-årig dotter att ta hand om och en till i magen) när första sonen dog. Sorgebearbetning, terapi, vad fan som helst. Uppmärksamhet.

Märk väl att jag skiter fullständigt i Johnnys eget mående, men de överlevande barnen for ju illa. Däri ligger det sorgliga.

Dåtidens tjänstemän och -kvinnor på Haninge kommun har en hel del samvete att brottas med, och rätt åt dem. Hoppas det svider. Nu, 30-40 år senare är det bara larvigt att ställa nuvarande kommunledning till svars, det blir nån slags arvssynd. Även fast de är sossar och bör klämmas åt bara därför.

Vi får nu se vad de gamla kommunregistren kan uppbringa och jag kan ge mig fan på att detta är stoff för Uppdrag Granskning om något år eller så.

Citat:
Ursprungligen postat av MeMajk
Kan man tänka att det var någon som skickade sms eller ringde
Din mamma klev precis in i väntrummet här
på VC eller psyk eller var fan hon nu var
Dom på sjukhuset kanske stod undrande inför vad det var för figur som uppenbarade sig där, så dom kontaktade väl den närmast anhöriga för att ställa lite frågor om henne. Undrar om hon hade samma snygga frisyr då?
Citera
2020-12-04, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hängballen
Det kan du ge dig fan på! Flera tusen hemmasittare i Sverige.
https://www.skolverket.se/publikationsserier/rapporter/2010/skolfranvaro-och-vagen-tillbaka.-langvarig-ogiltig-franvaro-i-grundskolan.
sidan borttagen. Men det går att googla.
stort problem. vi har naturligtvis några hemmasittare som skriver i tråden också-mammas inloggning.
Så flockas hemmasittarna. De har växt upp i tron att det finns jobb utan utbildning .
Men allt är nedlagt o hemmasittarna lever med sina gamla föräldrar.
Flickorna är lite mer företagsamma än pojkar. Sedan blir det väl bidrags-liv för dessa grabbar,
bara att googla så ser man problemet. Lägg därtill inflyttningen till dessa orter av utländska unga pojkar som inte heller satsar på utbildning.
Citera
2020-12-04, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnergizerBunny
Men för helvete ge mamman nobelpriset (i barnuppfostran och omvårdnad) någon gång så får vi detta överstökat!

Fanatiker? Byta ämne? Så du tycker att jag skall byta ämne i denna tråd som handlar om detta specifika fall?
Vad vill du prata om då? Volvobilar? Bonsaiträd? Vinsorter?

varifrån kommer din drivkraft?
vad baserar du dina slutsatser på? att dra slutsatser och propagera i en enda snäv riktning-
Fakta ?
antaganden?
påverkan?
erfarenheter?
Citera
2020-12-04, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fizenhaial
Om det var Münchhausen så borde det finnas register på sjukhus etc , då dem brukar gilla att göra illa barnen för att få uppmärksamhet i form utav sympatier av allmänheten....

Men hon verkar definitivt ha grava psykiska problem, kanske med lutning åt det sadistiska hållet eftersom hon lät honom sova på en filt i 30år och låtit alla hans tänder ruttna bort.....
Är det sant detta att balkongen var full med porrtidningar. Eller är det en trådsanning? Om mamman hade varit normal så hade hon väl städat bort dem om nu inte sonen förstod sig på att göra det. Men vem eller vilka hade insyn på deras balkong?
Citera
2020-12-04, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2britter
Är det sant detta att balkongen var full med porrtidningar. Eller är det en trådsanning? Om mamman hade varit normal så hade hon väl städat bort dem om nu inte sonen förstod sig på att göra det. Men vem eller vilka hade insyn på deras balkong?

Det är väl knappt ens en trådsanning med tanke på att det egentligen bara är ett enda troll som upprepat det om o om igen utan att kunna visa nån som helst källa som stödjer påståendet.

Man kan nog gissa sig till att denne användare bor hemma hos mamma och har en lätt överdriven samling av liknande material själv tyvärr.
Citera
2020-12-04, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2britter
nä det var nog en skribent med egna sådana vanor .
Citera
2020-12-04, 21:30
Medlem
Är lite ny i tråden så undrar, för orkar ej kolla genom varenda sida, vad blir domen? Hur slutade hela dramat?
Citera
2020-12-04, 21:31
Medlem
Kainotophobias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inarto
Är lite ny i tråden så undrar, för orkar ej kolla genom varenda sida, vad blir domen? Hur slutade hela dramat?

Inget åtal = Ingen dom
Citera
2020-12-04, 21:35
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Jo.. men frågan är varför han inte hade några tänder kvar.
Nu var som svåra å räkna i och med han inte hade några.
Undrar hur han åt exempelvis.

Svaret kan vara så enkelt som att han aldrig borstade tänderna -slash- inte besökte tandläkare från 12 år fram till vad han nu är idag, 40+.. ?

Nåja, det var en familjetargedi "typ", och inget brott egentligen. Mamman och pojken har tydligen levt i misär (alltså misär "utan brott") och åklagaren i målet säger att de nu ska få all hjälp i samhället eller liknande.

(Snäll, men inte dumsnäll åklagare by the way Jag gillar dylika! De har fattat sitt samhällsengagemang på riktigt!).
Jag hoppas att de får det bättre nu.
Citera
2020-12-04, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zache
Från det ena till det andra – kan nån vänlig själ med kunskap om sjukhusvård berätta vad detta är som M*ait bär på sin vänstra hand/handled? Är det ett slags bandageskydd, typ något som skall skydda förband lagt på tidigare insticksställe för venport/venkateter?

https://e.cdn-expressen.se/images/e7/8d/e78d20cf822b4bc4bc124bb1c18b8aa3/annan/1280@40.jpg

Ser ut om ett stödförband som används vid svag handled. Hon har en lång historia av svår misshandel av fd maken bakom sig därmed troliga skador på kroppen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in