Citat:
Då den går helt mot samhällets hela grundidé om kriminalvård och rättssystem, så nej. Om man anser att en individ inte kan återbetala sin skuld för samhället så är man också för dödsfängelser och dödsstraff.
Vilket C inte är, därför har jag enorma problem med deras partisekreterare, som håller på att hänga på mobbmentaliteten.
Vilket C inte är, därför har jag enorma problem med deras partisekreterare, som håller på att hänga på mobbmentaliteten.
Tillvaron är inte så svart-vit som du försöker göra den till.
Det finns några alternativ emellan att avrätta alla snattare och att fria alla mördare.
Mitt intryck är att dom flesta svenskar störs av att vi har haft en lång tid av "daltande" med brottslingar av alla slag. Straffrabatter som ungdomsrabatter och mängdrabatter gör att notoriska våldsmän ofta får straff som ser ut som ett hån i brottsoffrens ögon.
Bortsett från rättsväsendet så tycker jag att det är självklart att vi ställer krav på politiker, inte minst riksdagsmän och dom som vi skickar till EU. Bland dom kraven är att dom visar att dom har ett rättsmedvetande som stämmer med det allmänna rättsmedvetandet och en moralisk kompass som visar någorlunda rätt om vad som är OK och vad som inte är det.
Att flytta ihop med en pedofil som dömts för 22 fall av våldtäkt mot barn är långt från OK, IMO.
En länk tidigare i tråden fick mig att läsa igenom detta.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Fredrick_Federley
Jag läste det ungefär som om det vore Fredrick Federleys CV. Det är riktigt svårt att hitta meriter som gör att jag skulle acceptera honom som riksdagsman eller EU-parlamentariker. Det enda som jag hittade är hans förhållningssätt till HBTQ. Jag ser inte det som en merit, men kanske centerpartiet och Annie Lööf gör det?
–