2020-12-04, 21:21
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kommer-vara-anon
Då den går helt mot samhällets hela grundidé om kriminalvård och rättssystem, så nej. Om man anser att en individ inte kan återbetala sin skuld för samhället så är man också för dödsfängelser och dödsstraff.

Vilket C inte är, därför har jag enorma problem med deras partisekreterare, som håller på att hänga på mobbmentaliteten.

Tillvaron är inte så svart-vit som du försöker göra den till.

Det finns några alternativ emellan att avrätta alla snattare och att fria alla mördare.

Mitt intryck är att dom flesta svenskar störs av att vi har haft en lång tid av "daltande" med brottslingar av alla slag. Straffrabatter som ungdomsrabatter och mängdrabatter gör att notoriska våldsmän ofta får straff som ser ut som ett hån i brottsoffrens ögon.

Bortsett från rättsväsendet så tycker jag att det är självklart att vi ställer krav på politiker, inte minst riksdagsmän och dom som vi skickar till EU. Bland dom kraven är att dom visar att dom har ett rättsmedvetande som stämmer med det allmänna rättsmedvetandet och en moralisk kompass som visar någorlunda rätt om vad som är OK och vad som inte är det.

Att flytta ihop med en pedofil som dömts för 22 fall av våldtäkt mot barn är långt från OK, IMO.

En länk tidigare i tråden fick mig att läsa igenom detta.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Fredrick_Federley

Jag läste det ungefär som om det vore Fredrick Federleys CV. Det är riktigt svårt att hitta meriter som gör att jag skulle acceptera honom som riksdagsman eller EU-parlamentariker. Det enda som jag hittade är hans förhållningssätt till HBTQ. Jag ser inte det som en merit, men kanske centerpartiet och Annie Lööf gör det?

Citera
2020-12-04, 21:23
Medlem
OversteSenaps avatar
Citat:
Hur många av dina vänner har du utrett vad de har för sexuella läggningar?? Jag har ingen aning om vad mina vänner kollar på för porr, och alltså kan inte det vara en urvalsparameter när jag lär känna mina vänner. Skulle FF alltså kontrollera vilken läggning hans vänner har, eller menar du att han kan lukta/känna sig fram till deras eventuelle pedofili??
Ingen frisk människa ingår ett förhållande med en pedofil, dömd eller ej. FF visste om att han hade ett förhållande med en dömd pedofil.
Citera
Avslutad
Citat:
Hur många pedofiler har du i din umgängeskrets??
Förhoppningsvis noll. Tro inte att jag inte håller ögonen på min umgängeskrets för det, pedofili är något jag aldrig kommer att acceptera oavsett hur lång vänskap jag kan tänkas ha med någon. Fedofilen samlade på dem som exotiska Pokemonkort, så vad är det du vill ha sagt med din fråga?
Citera
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Jag betackar mig för dina vantolkningar av vad jag skrivit, dina tankar och mina ord är inte samma sak. Citera det du invänder emot.

Citat:
Att utsätta sin dotter på detta sätt kan mycket väl vara ett brott och när han inte tar detta på allvar tyder mycket på att han själv är en pedofil.

Ja ok. Det var en övertolkning sry. Men ändå svårt att tolka det som ett brott. Ok han släpper in en pedofil i hemmet, om nu pedofilen ifråga begår övergrepp är han medskyldig? Borde vara det men svårt att se utifrån vilken lag.
Citera
Medlem
Citat:
Hur många av dina vänner har du utrett vad de har för sexuella läggningar?? Jag har ingen aning om vad mina vänner kollar på för porr, och alltså kan inte det vara en urvalsparameter när jag lär känna mina vänner. Skulle FF alltså kontrollera vilken läggning hans vänner har, eller menar du att han kan lukta/känna sig fram till deras eventuelle pedofili??
Ja, det kan han lukta sig till. Tror du verkligen att en enda skribent i denna tråden, utom möjligen du själv, har tre pedofiler och en mördare i sin vänkrets?? Sannolikheten att det händer slumpmässigt, är nästan noll procent.
Citera
2020-12-04, 21:24
Medlem
Citat:
Tror du inte det finns lagar som säger att man inte får exponera sina barn för höga risker som t.ex. att utsätta dem för en pedofil?

Som sagt, du har en omvårdnadsplikt om ditt barn. Helt rätt. Det är inte en vad jag kunnat se något brott enligt brottsbalken att bryta mot den, däremot kommer socialtjänsten att göra något, om denna får kännedom om det hela.

Finns absolut inte en lag om att man som ensamstående inte får flytta ihop med en person dömd för övergrepp mot barn. Då man enligt rättssystemet betalat sin skuld och har samma fri och rättigheter som andra medborgare. Men samma sak igen, socialtjänsten kan absolut vilja diskutera saken, om denna får kännedom om fallet. Men någon åklagare kommer inte komma.
Citera
2020-12-04, 21:24
Medlem
MrMarios avatar
Citat:
Tror du inte det finns lagar som säger att man inte får exponera sina barn för höga risker som t.ex. att utsätta dem för en pedofil?

Japp, det finns fall där föräldrar blivit dömda för att inte ha gett barnen skydd, speciellt i fall där en partner till föräldern misshandlat barnet eller utsatt det för just sexuella övergrepp. Att utsätta barn för umgänge med kända pedofiler borde definitivt rendera fängelsestraff, men tyvärr är så inte fallet. Samhället agerar tyvärr inte förrän barnet blivit skändat redan. Vi har många ganska nyliga fall i Sverige med barn som farit illa hos sina föräldrar, vi skulle helt klart behöva en mer proaktiv lagstiftning där samhället skyddar barn från predatorer som Federley/Urzula med pojkvänner.
Citera
2020-12-04, 21:25
Medlem
kurrekottes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Men det är väl ingen som tvekar om den saken. Frågan var vilka åtgärder soc kan genomför inom deras lagmässiga rättighet. Det blir mest som att de kan bryta in väl när ytterligare en unge är traumatiserad för livet. Det var frågan. De kan inte bryta innan dess, ordna förbud och ha sig. Vill man ändra på lagarna på detta är det bara att skriva till sin lokala politiker. Eller ställa upp själv för att få det mer som det är i USA. Inte inom 100 meter från en unge om så blir du gripen!
Jag tror inte att det behöver ändras någon lag. Det behöver bara utredas varför pedofilen både flyttade in och tilläts att flytta in.

Om den saken blir utredd så krävs det ingen GW för att lista ut vad resultatet blir.
Citera
Medlem
Frontlinjens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fylld
Måste du fråga?

Jag lägger inte möda på att följa vad hon säger i detalj. Du kommenterade mitt inlägg, så svara nu på frågan istället för att bete dig som ett barn.
Citera
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ja ok. Det var en övertolkning sry. Men ändå svårt att tolka det som ett brott. Ok han släpper in en pedofil i hemmet, om nu pedofilen ifråga begår övergrepp är han medskyldig? Borde vara det men svårt att se utifrån vilken lag.

Ja det citatet var inte samma sak som du med dina ord påstod.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlartSur
Ja, det kan han lukta sig till. Tror du verkligen att en enda skribent i denna tråden, utom möjligen du själv, har tre pedofiler och en mördare i sin vänkrets?? Sannolikheten att det händer slumpmässigt, är nästan noll procent.

Jag menar att du skulle ha ungefär 0% chans att veta om du skulle haft en pedofil i din krets av människor. Vilket jag egentligen också tror att du är fullt medveten om. Eftersom du inte är medveten om den saken, så vet du inte heller hur stor sannolikhet det är att andra människor har 3 pedofiler i sin närhet.
Citera
2020-12-04, 21:26
Medlem
Charlemanges avatar
Citat:
Men det är väl ingen som tvekar om den saken. Frågan var vilka åtgärder soc kan genomför inom deras lagmässiga rättighet. Det blir mest som att de kan bryta in väl när ytterligare en unge är traumatiserad för livet. Det var frågan. De kan inte bryta innan dess, ordna förbud och ha sig. Vill man ändra på lagarna på detta är det bara att skriva till sin lokala politiker. Eller ställa upp själv för att få det mer som det är i USA. Inte inom 100 meter från en unge om så blir du gripen!

En orosanmälan följs alltid upp skall göra det i alla fall.
Vem som helst kan göra en orosanmälan.
Anonymt med.
Vidrig historia.
Det värsta var Lööfs tal i Aktuellt.
Ser inte hör inte vill inte.
Obegripligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem