2020-12-04, 18:00
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SaHarLiggerDetTill
Jo, glömde skicka med Aligne outbreaks. God Jul! NOT!

https://ourworldindata.org/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&country=SWE~ITA&regi on=World&deathsMetric=true&interval=total&aligned= true&perCapita=true&smoothing=0&pickerMetric=total _deaths&pickerSort=desc

Italien har väl högst andel 70+ i EU? 17 procent tror jag det var.

Så de har sämst förutsättningar för att hålla nere dödsfallen.
Citera
2020-12-04, 18:08
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Hissen100
Nej, håller inte med. Man kan inte omyndigförklara Sveriges befolkning. Att undanhålla sanning och fakta är ingen lösning. Att högmodigt ställa sig över befolkningen och underkänna deras intellekt och inte tro att dessa inte klarar av sanningen, är beklämmande.

Här är ett livsfarligt virus som måste belysas. Här kan inte självutnämnda experter - eller ännu värre som det blivit - politiska politruker eller marionettdockor, ta över scenen och förvanska verkligheten.

Här måste fakta fram och inget annat!

Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Region Stockholm rapporterar faktiskt hela 34 färre inlagda än i tisdags. Knapp märkbar uppgång av fall gentemot v48. Det blir intressant att se antalet utförda tester v49.

De som rent politiskt eller idioti gräver i statistik i nuet. De flesta vet att man kan förvrida och förvanska fakta. Du har gallskrikit om att covid-19 är oskyldigt och lamt.

Om man tittar framåt, bara 14 dagar, så ser man att det blir hemskt. Fortgår inte att undvika.

Du kan själv ringa 1177 och försöka få ett test, det kan bero på vilken region du bor i, men det är otroligt svårt att få test.
Nu insjuknar folk och sjukhusen fylls snabbt, inom några dagar är det fullt.

Att man har förnekelse går också till en viss gräns, sen blir man överbevisad av nuet. Så är det bara!
Citera
2020-12-04, 18:11
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kurt7777
Mnja, dina två studier visar att man inte vet om det är smittsamt genom ögonen, men att det är en teoretisk möjlighet.

Nej, det står inte att det är en teoretisk möjlighet utan att det är extremt liten risk i sammanhanget då man blir smittad flera meter via luften.

Citat:
Det är dock känt att förkylning kan spridas genom ögonen, men det är fortfarande ett respiratoriskt virus.

Förkylningsvirus angriper inte något annat än luftvägarna. SARS-2 angriper alla organ i kroppen och inte bara ACE-2 som dessutom finns på fler ställen än i lungorna.

Citat:
Men du hävdar att det är så, att det inte bara är respiratoriskt virus eftersom det kan smitta genom ögonen, hjärnan etc, utan några bevis för det.

Men det gör det.

Citat:
Det finns ingen negativ bevisbörda. Du kan inte säga att en sjukdom är smittsam på alla möjliga sätt, för det har inte bevisats att den inte är det.

Jo. Det behövs inte bevis för att personer blivit smittade via ögonen, det räcker med att bevisa att det finns möjlighet för det. Precis som vi inte behöver bevisa att paracetamol fungerar mot smärta för att sälja den som smärtmedicin. För vi vet inte hur paracetamol fungerar. Vi vet dock att det kan fungera mot smärta och det räcker för att kunna sälja det som smärtmedicin.

Citat:
Jag kan till exempel hävda att HIV överförs via telefonluren, för ingen har bevis för att det inte gör det, men det kommer inte att vara sant av den anledning.

Men du kan inte säga att den inte gör det om du inte har belägg för att den inte kan göra det. Vilket vi har.

Citat:
Hur i helvete blir man smittat via hjärnan, och var är dokumentation på detta ?

Via neuropilin1 som är obligat till skillnad från ACE-2, d.v.s viruset smittar inte om dess neurologiska infektionspotential är hämmad men det smittar även om dess respiratoriska infektionspotential är hämmad . D.v.s rent vetenskapligt är det mer korrekt att hävda att SARS-2 är ett neurologiskt virus än ett respiratoriskt virus om du ska envisas med att det uteslutande är respiratoriskt:

https://www.nature.com/articles/s41422-020-0390-x
https://www.thelancet.com/journals/ebiom/article/PIIS2352-3964(20)30174-2/fulltext
https://www.news-medical.net/news/20200910/Scientists-explain-how-SARS-CoV-2-attacks-the-brain.aspx
Citera
2020-12-04, 18:16
Medlem
SodaFointains avatar
Läst nu att alla kommer nog ej hinnas vaccineras innan påsk
Citera
2020-12-04, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hissen100
De som rent politiskt eller idioti gräver i statistik i nuet. De flesta vet att man kan förvrida och förvanska fakta. Du har gallskrikit om att covid-19 är oskyldigt och lamt.

Om man tittar framåt, bara 14 dagar, så ser man att det blir hemskt. Fortgår inte att undvika.

Du kan själv ringa 1177 och försöka få ett test, det kan bero på vilken region du bor i, men det är otroligt svårt att få test.
Nu insjuknar folk och sjukhusen fylls snabbt, inom några dagar är det fullt.

Att man har förnekelse går också till en viss gräns, sen blir man överbevisad av nuet. Så är det bara!

Jag har absolut noll aning om hur jag ska tolka ditt svar. Vet inte ens om det var riktat mot mig. Faktumet kvarstår dock att Region Stockholm registrerat 34 färre inlagda än senaste lägesrapporten som skedde på tisdagen. Att möjligheten att testade sig ökade i region Stockholm under v48 kontra v47 är också ett faktum. Dessutom rätt markant. Jag är ingen profet likt många i denna tråd tror sig vara, men jag hoppas att utvecklingen kring testningen ökar även under v49.
Citera
2020-12-04, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Lockdown räddar liv alltså. Va bra

Har vi haft lock down i Sverige också det? Då har jag missat det!!!
Citera
2020-12-04, 18:20
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Andas djupt Bertil...

Smittan i Skåne minskar ju inte för att du använder invektiv...snarare tvärtom om du spottar och fräser...

Region Skånes hemsida visar precis det jag påstår, smittan ökar i Skåne.

Och som grädde på moset, ytterligare en dålig nyhet:

"33 personer som jobbar på infektionsavdelningen vid Skånes universitetssjukhus har konstaterats smittade av covid-19.
Detta innebär att tio procent av personalen på Sus infektionsverksamheter är sjuka.
– På den avdelningen där vi har mest smittad personal har vi bara covidpatienter, berättar Maria Josephson, verksamhetschef på verksamhetsområde infektionssjukdomar vid Skånes universitetssjukhus."

Dom bekräftar inte alls siffrorna från FHM.

Titta på ökningen av antal positiva förra veckan och ökningen av antal tester.
Då det du att båda ökar runt 30%.
Inte att falken ökat med 90% som du påstod.

Anledningen till min otrevliga ton var att du hänvisar till FHM, samtidigt använder du uttryck som ”stäng kakhålet”.
Uttryck som används av WT och annat bottenskrap
Citera
2020-12-04, 18:20
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alasar
Har vi haft lock down i Sverige också det? Då har jag missat det!!!

"Mjuk lockdown" Men skiter man i rekommendationerna så kan man ju uppleva det så.
Citera
2020-12-04, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Nej, det står inte att det är en teoretisk möjlighet

Det är precis vad det står, teoretisk möjlighet, plausibelt, kanskje ... etc.

Citat:
SARS-2 angriper alla organ i kroppen och inte bara ACE-2 som dessutom finns på fler ställen än i lungorna.

Nej, det gör det inte, organsvikt är ett symptom på immunsystemets försök att bekämpa viruset, inte att viruset i sig själv angriper alla kroppens organ, det skulle vara unikt.

Några rapporter har hävdat att viruset kan sprida sig från lungorna till hjärnan, och att det kan förklara vissa neurologiska symtom, såsom förlust av lukt och smak, men det är hittills mycket osäkert, och inte heller bevisat.

Citat:
Jo. Det behövs inte bevis för att personer blivit smittade via ögonen, det räcker med att bevisa att det finns möjlighet för det.

Nej, så fungerar det inte.

Det finns mycket som är teoretiskt möjligt med ett virus som vi inte vet så mycket om än, men det betyder inte att det är så.

Om smitta genom ögonen ska betraktas som en smittväg, måste det bevisas bättre att viruset faktiskt kan smitta genom ögonen i den verkliga världen, inte bara att det är teoretiskt möjligt.

Citat:
Via neuropilin1 som är obligat till skillnad från ACE-2, d.v.s viruset smittar inte om dess neurologiska infektionspotential är hämmad men det smittar även om dess respiratoriska infektionspotential är hämmad . D.v.s rent vetenskapligt är det mer korrekt att hävda att SARS-2 är ett neurologiskt virus än ett respiratoriskt virus om du ska envisas med att det uteslutande är respiratoriskt:

https://www.nature.com/articles/s41422-020-0390-x
https://www.thelancet.com/journals/ebiom/article/PIIS2352-3964(20)30174-2/fulltext
https://www.news-medical.net/news/20200910/Scientists-explain-how-SARS-CoV-2-attacks-the-brain.aspx

Tja, encefalit, dengue och flera andra virus, inklusive flera adenovirus, kan orsaka neurologiska symtom.

Det finns indikationer på att SARS-CoV-2 också kan göra detta, men det betyder inte att det ska klassificeras som ett neurologiskt virus, eftersom den primära smittvägen är respiratoriskt.

Jag säger inte att du har fel, det mesta av vad du hävdar är teoretiskt möjligt, och rapporter visar att det kan vara så, men mycket osannolikt.

Problemet är att du i tidigare inlägg hävdade att detta var helt säkert, även om det egentligen inte finns några säkra bevis för något av detta, varken att det överförs genom ögonen eller att det överförs direkt till hjärnan, eller att det kan spridas till hjärnan eller att det kan orsaka neurologiska symtom ... allt detta är osäkert, det kan vara så, det kanske inte är så, det här är några av de saker som ingen vet med säkerhet ännu, och det är så sällsynt att det för de flesta är helt ointressant, eftersom de allra flesta blir smittade genom luftvägarna och får vanliga symtom, inte infektion i hjärnan eller smitta genom öronen och ögonen etc.
Citera
2020-12-04, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kurt7777
Hur i helvete blir man smittat via hjärnan, och var är dokumentation på detta ?

Läs lite studier?:

https://www.sciencealert.com/sars-cov-2-may-invade-the-brain-through-the-nerves-of-our-noses
New Study Reveals SARS-CoV-2 Can Invade The Brain Through The Nose

https://www.nature.com/articles/s41593-020-00758-5?error=cookies_not_supported&code=eb3576f6-3e21-45f5-950c-5e0633be74b5
Olfactory transmucosal SARS-CoV-2 invasion as a port of central nervous system entry in individuals with COVID-19

Har du tappat luktsinnet så är det en indikator att viruset kan ha kommit in i hjärnan,

Lite mer smått och gott:
(FB) Covid-19 virus finns i näsan 6 mån efter infektion
Senast redigerad av Saundra 2020-12-04 kl. 18:43.
Citera
2020-12-04, 18:50
Medlem
Danmark skall testa alla unga i hela Köpenhamn (200 000) med mobila testcenter. Lidl i Danmark säljer munskydd för 1 kr st.

https://www.tv2lorry.dk/lorryland/massetests-af-unge-i-gang-men-mange-voksne-bruger-mobile-teststationer

och Österrike testar hela befolkningen på antikroppar med hjälp av militären. Om folk testar positivt eller negativt så skall de följa olika linjer i testlokalerna. Några går på grön linje och de som är postiva får följa en blå linje till ytterligare en test. - Och FHM ordbajsar.
Senast redigerad av Kulturmarxist 2020-12-04 kl. 19:18.
Citera
2020-12-04, 18:54
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Jag har absolut noll aning om hur jag ska tolka ditt svar. Vet inte ens om det var riktat mot mig. Faktumet kvarstår dock att Region Stockholm registrerat 34 färre inlagda än senaste lägesrapporten som skedde på tisdagen. Att möjligheten att testade sig ökade i region Stockholm under v48 kontra v47 är också ett faktum. Dessutom rätt markant. Jag är ingen profet likt många i denna tråd tror sig vara, men jag hoppas att utvecklingen kring testningen ökar även under v49.
Förstår att du inte fattar hur inlägget ska tolkas, eller ens om det är riktat till dig.

Ja, det är riktat till dig!

Du försöker sprattla och krångla på alla vis - ja, som ett barn - för att förminska covid-19. Du har spammat forumet med flera tusen inlägg, förstår att det är maniskt men folk kan tro att du är en opinion.

Det viktiga är att vi inte ser ner i backen när snöbollen växer - se viruset som det är, här växer smittan enormt.
Orkar knappt gå in på hur läget är längre, det är katastrofalt.

Vi som jobbar inom sjukvården har sakta förstått att vi jobbar mot väderkvarnar. Munskydd är en självklarhet men har på nåt konstigt sätt förkastats, en sån självklar sak har omgjorts till något politiskt, där anhängarna skriver drösvis med inlägg på sociala medier, och myser med sin nutida egoistiska kompis som är en skugga.

Det är verkligen hopplöst!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in