2020-12-04, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Det var en slående likhet mellan Miller och Kimche. Jag trodde inte att Israel vågade delta aktivt i MOP men de kanske deltog med expertis på hög nivå?

Nja, man får nog grundligt reda ut PM, FM och deras deputy samt Mossad för att slå fast om det var en statsoperation eller om det var David Kimches sätt att rädda en situation med kopplingar till Iran-Contra, Sydafrika och dess handel med olja från Irak och även vapenhandel.

Några Mossad-operatörer kan jag inte spåra i polisförhören Kanske inte så konstigt med deras grad av professonalism och samarbete med Sydafrikas hemliga tjänster.
Citera
2020-12-04, 13:50
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
De som agerar kring OP denna kväll kanske inte var så många, men ytterst få har trätt fram med information om dem och desto fler inom förvaltningen har istället ansträngt sig för att skydda dem.

Många inom näringslivet, militären och polisen har alldeles uppenbart varit inblandade.

PU kollade om eventuella Säpomän, väktare, poliser utöver knarkspan med flera var ute den här kvällen. Nej svarade alla. Det anmärkningsvärda är att även knarkspanarna förnekar att de varit ute och knallat med WT - och att de knappt minns vad de gjorde kvällen Palme mördades.

Föllinge uppgav att han lämnat knarkspaningen i en lägenhet på Brännkyrkagatan vid 23-tiden. En kollega till honom berättade att Föllinge lämnade redan 21. Föllinge saknar alltså alibi för 21-23.30.

Sedan har vi, som du vet, Kjelle Fernbergs okända kodade radiotrafik från 22.30.

Nej, här luktar det rutten fisk lång väg.

För egen del tycker jag att kombinationen av signalement på WT-männen borde kunna leda PU vidare. Märkligt svagt att inte hitta något där.
Citera
2020-12-04, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
PU kollade om eventuella Säpomän, väktare, poliser utöver knarkspan med flera var ute den här kvällen. Nej svarade alla. Det anmärkningsvärda är att även knarkspanarna förnekar att de varit ute och knallat med WT - och att de knappt minns vad de gjorde kvällen Palme mördades.

Föllinge uppgav att han lämnat knarkspaningen i en lägenhet på Brännkyrkagatan vid 23-tiden. En kollega till honom berättade att Föllinge lämnade redan 21. Föllinge saknar alltså alibi för 21-23.30.

Sedan har vi, som du vet, Kjelle Fernbergs okända kodade radiotrafik från 22.30.

Nej, här luktar det rutten fisk lång väg.

För egen del tycker jag att kombinationen av signalement på WT-männen borde kunna leda PU vidare. Märkligt svagt att inte hitta något där.

Föllinge eller Owe Persson som han heter spanade mot en kvinna som hade någon slags anknytning till en israel och det skulle handlat om något med amfetamin. Amfetamin var väl mer än kokain det som översvämmade Stockholm på den tiden. Enligt förhör kom order om den spaningen "uppifrån".

Israelen tror jag inte var David Kimche men kanske Leif Bjuhrs huvudman i narkotikahandeln i Stockholm och en i David Kimches nätverk. Han kan inte ha varit boende i Stockholm eftersom man spanade mot hans kvinnliga bekant.

Min tanke är att spaningen var avsedd att förhindra israelen att besöka kvinnan och att den var beordrad av HH för att utredningen av MOP inte skall ledas in på rätt spår genom israelens agerande.

Långt senare anger Leif Bjuhr som referens från ett finansbolag ett fiktivt namn med israeliskt klang i en lägenhetsbytesaffär. Det kan vara mannen bakom det fiktiva namnet som var israelen.
Citera
2020-12-04, 15:26
Medlem
Citat:
Det finns gator och torg över hela världen namngivna efter Olof Palme och nu i veckan beslutades att resa ett monument över honom i Chile.
Jaså, det var det ingen som kände till. Men vad har det med mitt inlägg att göra? Tror du att det betyder att människor i allmänhet runt om i världen vet vem Palme var, att han blev mördad och hyser uppfattningar om mordet? Att om du frågar 100 slumpvist utvalda världsmedborgare så är det färre än 99 som ser ut som fågelholkar? Jag förstår av dina övriga inlägg att du har livlig fantasi, men för din kännedom kretsar inte resten av världen kring just dina fritidsintressen.
Citera
2020-12-04, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Det spelar ingen roll hur många arroganta sladdriga fantasier staten spyr ur sig via sina nyttiga idioter.

Tack vare att sekretessen hävdes ser vi nu alla vad som inträffade i verkligheten. KP ska ha tack.

Med tjocka svarta streck försöker de fortfarande dölja sanningen för oss men de kommer inte att lyckas.

I ljuset spricker trollen. Vi kan redan berätta mer för svenska folket än vad PU fått ur sig på 34 år.

Ny intressant information kommer fram varje dag. Bara att fortsätta gräva.
Med moderna algoritmer går det nog att avkoda det som döljs under det svarta ganska lätt. Namn är i själva verket meningslöst att tucha över.
Citera
2020-12-04, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Med moderna algoritmer går det nog att avkoda det som döljs under det svarta ganska lätt. Namn är i själva verket meningslöst att tucha över.
Om det bara hade handlat om namn. Ofta är det hela stycken som är svartmålade, och då blir hela dokumentet mer eller mindre meningslöst. De var snällare med maskningarna då förundersökningen pågick - den lilla procent som gick igenom ska tilläggas.
Verkar dessutom som om de gjort skillnad på vem som frågat. Har TP exempelvis fått ut allt han pekat på?
Som exempel: Hur många har egentligen frågat efter det ointressanta förhöret med Kohut och fått nix?
Citera
2020-12-04, 17:37
Medlem
Detta kanske är gammal skåpmat men frågar ändå. Vad är den gängse uppfattningen om Sigge Cedergrens (och Reines) vittnesmål om den vita bilen och mannen som sprang? Vittnesmålet motsägs ju av PMet med tider från telefonavlyssningen. Ljuger Sigge eller är tiderna förfalskade?

I länken nedan påstås att tiderna och samtalen är justerade för att få in CP på platsen. Men det kan ju också varit för att dra bort fokus från bilen och mannen ifall dessa var inblandade i mordet.

https://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/bevis-mot-pettersson-forfalskades-av-polisen/
Citera
2020-12-04, 18:33
Medlem
Citat:
Jo, det rör sig om hundratals sidor som med mindre maskning har läckt ut från PU.

Är de maskade när de läckt ut?
Citera
2020-12-04, 19:26
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cianneli
Är de maskade när de läckt ut?
Ja!

https://4.bp.blogspot.com/-AFJ2HIwk4fI/W8G9AHpaVzI/AAAAAAAAA8I/UUcG5vCAIvMPG_mYeOpMTjC_aJTQ3EWLwCLcBGAs/s1600/DSC01192.JPG
Citera
2020-12-04, 19:30
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke

Ja det har du rätt i. Generellt finns i dag så stora tekniska landvinningar, DNA etc, att det inte vore särskilt svårt att frilägga text på papper som målats över med en tuschpenna. Experter genomför undersökningar av målningar från medeltiden med modern teknik. Och så vidare.

Vet inte om någon i tråden vet något om sådant eller kanske känner någon som är wizard i ämnet. Om det är så kan vi till att börja med välja ut de dokument vi helst vill läsa. Namn på intressanta personer är som jag ser det viktigt för att komma vidare i de olika uppslagen.
Citera
2020-12-04, 19:33
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Föllinge eller Owe Persson som han heter spanade mot en kvinna som hade någon slags anknytning till en israel och det skulle handlat om något med amfetamin. Amfetamin var väl mer än kokain det som översvämmade Stockholm på den tiden. Enligt förhör kom order om den spaningen "uppifrån".

Israelen tror jag inte var David Kimche men kanske Leif Bjuhrs huvudman i narkotikahandeln i Stockholm och en i David Kimches nätverk. Han kan inte ha varit boende i Stockholm eftersom man spanade mot hans kvinnliga bekant.

Min tanke är att spaningen var avsedd att förhindra israelen att besöka kvinnan och att den var beordrad av HH för att utredningen av MOP inte skall ledas in på rätt spår genom israelens agerande.

Långt senare anger Leif Bjuhr som referens från ett finansbolag ett fiktivt namn med israeliskt klang i en lägenhetsbytesaffär. Det kan vara mannen bakom det fiktiva namnet som var israelen.

Okej. Ja här är jag helt borta. Vet ingenting om detta. Du verkar ha järnkoll. Förstår inte riktigt vad du menar med att Föllinge på HH:s order spanade på kvinnan för att Palmeutredningen skulle ledas fel? Eller missförstår jag nu?
Citera
2020-12-04, 19:40
Medlem
Citat:
Ja!

https://4.bp.blogspot.com/-AFJ2HIwk4fI/W8G9AHpaVzI/AAAAAAAAA8I/UUcG5vCAIvMPG_mYeOpMTjC_aJTQ3EWLwCLcBGAs/s1600/DSC01192.JPG

Men här ser man ju i princip vad det står. Har man pappret så syns det väl om man håller det mot ljuset?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in