2020-11-25, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BorkaOdalman

Ni minns väl hur absurt det va år 2018 när SD va större än S på valmyndighetens liveuppdatering väldigt länge. Sedan när val.se va tillbaka efter ett ”tillfälligt tekniskt fel” då är både S och M större än SD, samtidigt som de andra riksdagspartierna har vuxit sig starkare på SD:s bekostnad. Är det en tillfällighet?

Frågan är dock, varför protesterade inte SD mot vad du och jag ser som valfusk?
Citera
2020-11-25, 17:41
Medlem
BorkaOdalmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av expotus

Det är en bra fråga. Förmodligen för att de aldrig i sin vildaste fantasi skulle tro att staten skulle manipulera ett svenskt valresultat. Utöver det, vad hade dom för bevis utöver att valmyndighetens hemsida gick ner? Inte så mycket mer att gå på...
Senast redigerad av BorkaOdalman 2020-11-25 kl. 17:43.
Citera
2020-11-26, 14:35
Medlem
pertinaciouss avatar
Citat:
SD är inget annat än kontrollerad opposition.

ONT: Hur räknar man rösterna här i Sverige? Är det manuellt eller via rösträkningsmaskiner?
I USA (och i Venezuela och andra länder) verkar det ju som att de där Dominion-rösträkningsmaskinerna har stått för mycket av fusket. Vore ju intressant att veta om de även fanns här i Sverige..
Citera
2020-11-26, 15:14
Medlem
Epimaness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pertinacious
SD är inget annat än kontrollerad opposition.

ONT: Hur räknar man rösterna här i Sverige? Är det manuellt eller via rösträkningsmaskiner?
I USA (och i Venezuela och andra länder) verkar det ju som att de där Dominion-rösträkningsmaskinerna har stått för mycket av fusket. Vore ju intressant att veta om de även fanns här i Sverige..

Var med och överse räkningen någon gång. Tycker alla skall ha gjort det någon gång i livet, annars skall man inte kalla sig demokratisk.

Då vet du svaret på den banala frågan.
Citera
2020-12-02, 13:54
Medlem
Grisbrottarens avatar
Citat:
För att de som är engagerade i SD och förtroendevalda har den elementära insyn i hur vårt valsystem fungerar, som du saknar. De inser därför att det du inbillar dig skulle tyda på valfusk, inte är något konstigt alls.
Citera
2020-12-02, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grisbrottaren
För att de som är engagerade i SD och förtroendevalda har den elementära insyn i hur vårt valsystem fungerar, som du saknar. De inser därför att det du inbillar dig skulle tyda på valfusk, inte är något konstigt alls.

Oj då, här hittar vi en som minsann vet vad SD vet. Inbillar? Att ett parti tappade c:a 4%enheter på en halvtimme är ingen inbillning. Fortfarande ingen sund förklaring, utan bara ett sketet personangrepp.
Citera
2020-12-02, 15:46
Medlem
Grisbrottarens avatar
Citat:
Oj då, här hittar vi en som minsann vet vad SD vet. Inbillar? Att ett parti tappade c:a 4%enheter på en halvtimme är ingen inbillning. Fortfarande ingen sund förklaring, utan bara ett sketet personangrepp.
Jag har varit valförrättare i fyra val och är alltså väl insatt i hur vårt valsystem fungerar och hur lite man behöver känna till för att förstå orsaken till det du inbillar dig tyder på valfusk.

Skälet till att ingen vill lägga tid på att förklara det här för dem som inbillar sig valfusk, är att det hela är så oerhört korkat.

Du har fått förklaring tidigare i tråden.
Citera
2020-12-02, 19:30
Medlem
Citat:
Jag har varit valförrättare i fyra val och är alltså väl insatt i hur vårt valsystem fungerar och hur lite man behöver känna till för att förstå orsaken till det du inbillar dig tyder på valfusk.

Skälet till att ingen vill lägga tid på att förklara det här för dem som inbillar sig valfusk, är att det hela är så oerhört korkat.

Ett annat sätt är att ta bort svar som inte passar. Om du är representativ för valförrättarna i Sverige så förstår jag att det är lätt att fuska. Att du är korkad förstår man när man läser dina svar som är ett rabblande av samma sak. Du tror tydligen att ingen utom dig förstår hur valsystemet fungerar eller inte fungerar. Varför har EU och andra myndigheter synpunkter på hur illa det står till tror du? Varför fick Sverige ändra på saker i senaste valet om allt är så perfekt som du tillstår.

Möjligt att du kan övertyga dina kompisar, men mig övertygar du inte med de svar du ger.
Citera
2020-12-02, 20:31
Medlem
Citat:

Är det någon högt uppsatt Notarius Publicus som har nycklarna till valurnorna? I min kommun fraktas urnorna eller rättare sagt lådorna vid förtidsröstning till en central samlingsplats i kommunen för att på valdagen köras ut igen. Vilka lås sitter på lådorna? Kan en låssmed med låspistol öppna?
Valet 2014 observerades en vallåda som man lade röster i som var olåst med nycklarna liggande bredvid.
Citera
2020-12-02, 21:27
Medlem
Grisbrottarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av biomatec
Är det någon högt uppsatt Notarius Publicus som har nycklarna till valurnorna? I min kommun fraktas urnorna eller rättare sagt lådorna vid förtidsröstning till en central samlingsplats i kommunen för att på valdagen köras ut igen. Vilka lås sitter på lådorna? Kan en låssmed med låspistol öppna?
Valet 2014 observerades en vallåda som man lade röster i som var olåst med nycklarna liggande bredvid.
Nej, de vanliga valurnorna, som används på valdagen, är inte låsta, utan man lägger bara på en plywood-skiva med slitsar ovanpå. Urnorna behöver inte låsas, då de hela tiden under pågående röstning är övervakade av valförrättarna i vallokalen, för att sedan tömmas på plats där rösterna kontrollräknas innan de läggs i plomberade påsar och fraktas till länsstyrelsen för slutlig räkning.

När det gäller förtidsröstningen kan jag inte gå in på detaljer, eftersom jag inte varit valförrättare där, men man arbetar hellre med plombering än med lås till valurnorna i Sverige. När röstningen ska avbrytas plomberas alltså urnorna under överinseende av flera valförrättare, där också numret på plomberingen noteras. När röstningen sedan ska återupptas, kontrolleras plomberingen av flera valförrättare – nummer och att den inte är bruten – innan den bryts röstningen återupptas igen.

Det är förstås lätt att klippa plomberingen, som är av plast, med en sax, men det finns inget att tjäna på det, då det inte kan göras utan upptäckt och det enda som händer är att valet komprometteras och måste göras om. Plombering är säkrare än hänglås, eftersom det krävs flera valförrättare för att både stänga och öppna. Med nyckel kan någon göra det ensam.

Jag läste om hänglåset som hängde öppet, men tror det var 2018 som det togs upp. Det är inget konstigt alls. Under pågående röstning går det inte att låsa eller plombera valurnan. Den är inte konstruerad så. Det kan synas osäkert, men är det inte eftersom valurnans integritet säkras på annat sätt, nämligen av att den hela tiden – från röstningens inledning på morgonen tills den töms på plats för räkningen – övervakas av flera valförrättare.
(Vid senaste valet tog ordförande i min vallokal och tejpade fast locket någon gång på förmiddagen med en särskild tejp vi fått. Jag frågade varför, då det ju inte behövdes, och fick svaret att hon kände för det. Tidigare år har locket legat löst. Jag tycker det är bättre eftersom en tejp ger falsk trygghet och någon röstande kan tro att den behövs och peka på att den är för vek eller något.)

Det går att låsa valurnan (eller plombera den) men det kan bara göras om man avbryter röstningen av någon anledning. Det finns ett till lock att lägga ovanpå plywood-skivan, som stänger urnan helt. Det locket ska vi använda om urnans integritet måste säkras rent fysiskt av någon anledning, t.ex. om det blir stökigt i vallokalen. Då kan man låsa valurnan tills det lugnat ned sig igen och röstningen kan återupptas. Men om vi måste avbryta röstningen en längre tid, t.ex. om flera valförrättare blir akut sjuka, så är det bättre att använda plombering.

Ett hänglås på valurnan kan se säkert och tryggt ut på ytan, men tänker man lite längre och på att någon måste ha en nyckel och då ensam kan öppna och stänga urnan igen, inser man att ett hänglås bara ger falsk trygghet. Den säkerhet i valsystemet som ser till att röster obehörigt varken läggs i eller försvinner från urnan, är att den hela tiden är bevakad av valförrättarna i lokalen. Locket (med slitsar) läggs som sagt på tom urna på morgonen och urnan töms på plats efter avslutad röstning, så detta säkrar att inga röster försvinner eller tillkommer.

Nej, någon notarius publicus har vi inte, och det är förstås enbart positivt. En styrka i vårt valsystem är att röstningen och rösträkningen är decentraliserad och förrättas av ca. 40000 vanliga människor som 6 i varje valdistrikt om högst ca. 1000 röstande hanterar hela processen på plats. Det gör att det som hände i USA inte kan hända här.
Citera
2020-12-02, 21:38
Medlem
Grisbrottarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av biomatec
Vid närmare eftertanke är det nog så att det där hänglåset mest är till för att säkra valmateralet när det fraktas till (och från) vallokalen, dvs. pennor, röstkuvert, röstlängd, lampor, röstsedlar för riksdagspartierna, påsar att lägga räknade röster i osv. De här grejerna körs ut till vallokalerna dagen före valet och man använder då urnan för att frakta i.
Ordförande i valdistriktet hämtar ut nycklar till vallokalen – ofta en skola – i förväg och får då troligen också nyckel till hänglåset som ser till att grejerna inte kommer på drift. Så det låset som någon noterade hängande öppet på valurnan, hade nog bara glömts kvar där.
Citera
2020-12-04, 18:15
Medlem
RogerRogers avatar
Det förvånar att den här tråden är så kort, för detta är en av de mest relevanta frågorna just nu - går valen rätt till? Som TS skriver finns det anledning att betänka om vi har den typen av problem här i Sverige (också). Valresultaten i ett hårt ansatt 2000-talssverige är ju minst sagt överraskande, liksom den oerhörda arrogans med vilken mainstreampolitikerna möter väljarna. Det är en otäck utveckling som kan skönjas. Vi kan befinna oss mitt i maktens övergivande av demokratin.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in