Citat:
Ursprungligen postat av
Mynicname
Eftersom det i exemplet inte tillkommer någon räntekostnader så kan man ju köpa precis vad som helst. Väljer du "säkra" värdepapper som ICA, Essity och liknande så kommer du ju göra väldigt god vinst med 5 gånger hävstång utan kostnader. Att däremot skuldsätta sig och betala ränta för dessa värdepapper är kanske lite mer tveksamt.
Nja, även "säkra" aktier går regelbundet ner 20% eller mer, särskilt vid krascher. Därav behöver man något mer än aktier.
Citat:
Ursprungligen postat av
JustinTrudeau
Köper SBB D aktie som har 6,5 % direktavkastning. Sedan blankar jag den. Med 5x hävstång utan räntekostnader kommer jag tokspöa index de flesta år.
Blankar du en aktie betalar du utdelningen. Går alltså inte.
Citat:
Ursprungligen postat av
Backtrader
Skulle inte känna mig bekväm med att ha 5 i häv vid varje given tidpunkt över en längre period. Alldeles för lite fallhöjd för att klara sig igenom riktiga kriser. Som du skriver behöver man nog få in en hel del obligationer.
Jag jobbar normalt med högre risk än så, men kanske skulle snegla på någonting liknande "SEB Corporate Bond C SEK - Lux". Företagsobligationer som ändå betalar 1-5%, med företag som Apple och Amazon som jag bedömer har en ganska god betalningsförmåga långsiktigt. Den fonden kommer in på 9,92% på 3 år och min target enl. exemplet här är ju 11,6% (på samma period, utan häv).
Vidare hade jag nog handlat fundamentalt starka bolag, som fortfarande växer något och spridit riskerna över branscher. Med min 5:a i häv är jag inte intresserad av att äga allt, utan litar på min egen förmåga att välja ut bolag.
Kassaflödet hade varit ointressant.
Företagsobligationer är definitivt intressant, men även dessa går regelbundet ner mer än 20% vid krascher, beroende såklart på vilka företag det rör sig om. Ska man ha en större andel får man nog bara ta investment-grade. Tyvärr har dom inte superbra avkastning, över 5% om året är nog inte helt lätt att hitta som inte är alltför volatila.