2020-12-04, 11:40
Medlem
TheRiddle-s avatar
Låt oss säga att du kunde köpa vilka värdepapper du vill med x5 hävstång, utan några extra kostnader, och du siktar på ca 5% total avkastning i genomsnitt. Det skulle väl antagligen inte vara otänkbart att kunna göra något sådant även för Svensson med t.ex. belåning av hus eller diverse hävstångsintrument, t.ex. CFDs. Frågan är väl om man skulle våga, men nu är alltså detta en helt hypotetisk situation.
Vad skulle du köpa? Tänk på att alla kombinationer av värdepapper som har en chans att i kombination gå -20% samtidigt skulle vara kört.
Man skulle realistiskt sett behöva köpa en hel del "tråkiga" värdepapper och värdepapper som har en negativ korrelation. T.ex. obligationer eller guld går ofta upp i pris när aktier går ner.
Detta skulle alltså vara en hyfsat långsiktig portfölj, säg 10 år. Du kan räkna med minst en krasch, om man räknar med ungefär en krasch per 8 år.

Själv skulle jag väl lägga upp det ungefär så här:
En liten del aktier, i historiskt sett säkra branscher, livsmedel, hälsovård och fastighet.
Majoriteten i räntepapper.
Exempel på portfölj, allt går att köpa på t.ex. Avanza:
15% Xtrackers MSCI World Health Care UCITS ETF
15% Xtrackers MSCI USA Consumer Staples UCITS ETF
10% Xtrackers FTSE Develpd Europe Restate UCITS ETF
50% Vanguard Global Aggregate Bond ETF
10% Xtrackers II USD Emerging Markets Bnd UCITS ETF

Historiskt skulle en portfölj med liknande allokering ge en ungefärlig avkastning på ~6% per år med max drawdown ~15% i en krasch. Har ni några egna förslag?
Senast redigerad av TheRiddle- 2020-12-04 kl. 11:45.
Citera
2020-12-04, 13:09
Medlem
Index snittar väl på mer än 5-6%, så varför inte bara köra indexfond?
Citera
2020-12-04, 13:15
Medlem
Eftersom det i exemplet inte tillkommer någon räntekostnader så kan man ju köpa precis vad som helst. Väljer du "säkra" värdepapper som ICA, Essity och liknande så kommer du ju göra väldigt god vinst med 5 gånger hävstång utan kostnader. Att däremot skuldsätta sig och betala ränta för dessa värdepapper är kanske lite mer tveksamt.
Citera
2020-12-04, 13:36
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheRiddle-
Låt oss säga att du kunde köpa vilka värdepapper du vill med x5 hävstång, utan några extra kostnader, och du siktar på ca 5% total avkastning i genomsnitt. Det skulle väl antagligen inte vara otänkbart att kunna göra något sådant även för Svensson med t.ex. belåning av hus eller diverse hävstångsintrument, t.ex. CFDs. Frågan är väl om man skulle våga, men nu är alltså detta en helt hypotetisk situation.
Vad skulle du köpa? Tänk på att alla kombinationer av värdepapper som har en chans att i kombination gå -20% samtidigt skulle vara kört.
Man skulle realistiskt sett behöva köpa en hel del "tråkiga" värdepapper och värdepapper som har en negativ korrelation. T.ex. obligationer eller guld går ofta upp i pris när aktier går ner.
Detta skulle alltså vara en hyfsat långsiktig portfölj, säg 10 år. Du kan räkna med minst en krasch, om man räknar med ungefär en krasch per 8 år.

Själv skulle jag väl lägga upp det ungefär så här:
En liten del aktier, i historiskt sett säkra branscher, livsmedel, hälsovård och fastighet.
Majoriteten i räntepapper.
Exempel på portfölj, allt går att köpa på t.ex. Avanza:
15% Xtrackers MSCI World Health Care UCITS ETF
15% Xtrackers MSCI USA Consumer Staples UCITS ETF
10% Xtrackers FTSE Develpd Europe Restate UCITS ETF
50% Vanguard Global Aggregate Bond ETF
10% Xtrackers II USD Emerging Markets Bnd UCITS ETF

Historiskt skulle en portfölj med liknande allokering ge en ungefärlig avkastning på ~6% per år med max drawdown ~15% i en krasch. Har ni några egna förslag?

Köper SBB D aktie som har 6,5 % direktavkastning. Sedan blankar jag den. Med 5x hävstång utan räntekostnader kommer jag tokspöa index de flesta år.
Citera
2020-12-04, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustinTrudeau
Köper SBB D aktie som har 6,5 % direktavkastning. Sedan blankar jag den. Med 5x hävstång utan räntekostnader kommer jag tokspöa index de flesta år.
Snyggt!
Citera
2020-12-04, 13:56
Medlem
Skulle inte känna mig bekväm med att ha 5 i häv vid varje given tidpunkt över en längre period. Alldeles för lite fallhöjd för att klara sig igenom riktiga kriser. Som du skriver behöver man nog få in en hel del obligationer.

Jag jobbar normalt med högre risk än så, men kanske skulle snegla på någonting liknande "SEB Corporate Bond C SEK - Lux". Företagsobligationer som ändå betalar 1-5%, med företag som Apple och Amazon som jag bedömer har en ganska god betalningsförmåga långsiktigt. Den fonden kommer in på 9,92% på 3 år och min target enl. exemplet här är ju 11,6% (på samma period, utan häv).

Vidare hade jag nog handlat fundamentalt starka bolag, som fortfarande växer något och spridit riskerna över branscher. Med min 5:a i häv är jag inte intresserad av att äga allt, utan litar på min egen förmåga att välja ut bolag.

Kassaflödet hade varit ointressant.
Citera
2020-12-04, 14:10
Medlem
Handlar aktier med upp till 20X, med 5X klarar du -20%.

Under normala förhållanden till stabila bolag är risk ovanligt alla skulle falla -20% samtidigt. Dock är det alltid risk köra många saker som har allt för stor korrelation med varandra. Är ju något du kan kolla hur COE är mellan det du har i portfölj. Även beräkna volatilitet totalt.

Dock köra full exponering just nu kan ses som riskabelt. Ser en möjlig risk vi kan se en större krasch igen om 2-6 månader.
Citera
2020-12-04, 14:17
Medlem
TheRiddle-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
Eftersom det i exemplet inte tillkommer någon räntekostnader så kan man ju köpa precis vad som helst. Väljer du "säkra" värdepapper som ICA, Essity och liknande så kommer du ju göra väldigt god vinst med 5 gånger hävstång utan kostnader. Att däremot skuldsätta sig och betala ränta för dessa värdepapper är kanske lite mer tveksamt.
Nja, även "säkra" aktier går regelbundet ner 20% eller mer, särskilt vid krascher. Därav behöver man något mer än aktier.
Citat:
Blankar du en aktie betalar du utdelningen. Går alltså inte.

Citat:
Ursprungligen postat av Backtrader
Skulle inte känna mig bekväm med att ha 5 i häv vid varje given tidpunkt över en längre period. Alldeles för lite fallhöjd för att klara sig igenom riktiga kriser. Som du skriver behöver man nog få in en hel del obligationer.

Jag jobbar normalt med högre risk än så, men kanske skulle snegla på någonting liknande "SEB Corporate Bond C SEK - Lux". Företagsobligationer som ändå betalar 1-5%, med företag som Apple och Amazon som jag bedömer har en ganska god betalningsförmåga långsiktigt. Den fonden kommer in på 9,92% på 3 år och min target enl. exemplet här är ju 11,6% (på samma period, utan häv).

Vidare hade jag nog handlat fundamentalt starka bolag, som fortfarande växer något och spridit riskerna över branscher. Med min 5:a i häv är jag inte intresserad av att äga allt, utan litar på min egen förmåga att välja ut bolag.

Kassaflödet hade varit ointressant.
Företagsobligationer är definitivt intressant, men även dessa går regelbundet ner mer än 20% vid krascher, beroende såklart på vilka företag det rör sig om. Ska man ha en större andel får man nog bara ta investment-grade. Tyvärr har dom inte superbra avkastning, över 5% om året är nog inte helt lätt att hitta som inte är alltför volatila.
Citera
2020-12-04, 14:22
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Citat:
Nja, även "säkra" aktier går regelbundet ner 20% eller mer, särskilt vid krascher. Därav behöver man något mer än aktier.

Blankar du en aktie betalar du utdelningen. Går alltså inte.

Företagsobligationer är definitivt intressant, men även dessa går regelbundet ner mer än 20% vid krascher, beroende såklart på vilka företag det rör sig om. Ska man ha en större andel får man nog bara ta investment-grade. Tyvärr har dom inte superbra avkastning, över 5% om året är nog inte helt lätt att hitta som inte är alltför volatila.

Japp får så klart inte utdelningen från blankade aktien. Därför jag köper aktien också. Därmed påverkar kursrörelsen portföljen inte. Den enda avkastningen blir utdelningen från de egna aktierna.

Edit: Detta funkar så klart med alla utdelningsaktier men är säkrast med D aktier där man har förtur på utdelningen. Extra säkert med ett fastighetsbolag som har kommuner och stat som kund.
Citera
2020-12-04, 14:23
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Utveckla gärna.
Citera
2020-12-04, 14:27
Medlem
Citat:

Det är helt klart svårt att nå target på 5% om man ska handla säkrare papper än så. Jag tror egentligen att det lätta svaret är att det är en väldigt dålig idé att konstant ha 5 gånger i häv. Det bör vara ett klassiskt fall av "om det vore så enkelt skulle alla göra det".
Citera
2020-12-04, 14:27
Medlem
TheRiddle-s avatar
Citat:
Japp får så klart inte utdelningen från blankade aktien. Därför jag köper aktien också. Därmed påverkar kursrörelsen portföljen inte. Den enda avkastningen blir utdelningen från de egna aktierna.
När du blankar (lånar) aktier betalar du utdelningen till den du lånat av.
Du betalar ju i praktiken utdelningen till dig själv om du både blankat och köpt aktien. Utdelningen ger dig alltså +6.5% och sedan -6.5%.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in