2020-12-04, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Det lugnade ner sig på krogen första veckan, nu verkar det vara full fart där igen, jag känner folk i krogbranschen. Förutom att de stänger 22:30.

Inte särskilt märkligt. Efter mer alkohol senare på kvällen blir omdömet sämre. Smittotalen peakar i slutet av november, efter det att stängningen gjordes den 20 november.

Som jag sagt flera gånger tidigare. Krogar och klubbar är en riskmiljö. Mycket folk, nära social samvaro, höga ljudnivåer, alkohol, försämrade omdömen.
Citera
2020-12-04, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Det är ditt jobb att berätta vad studierna säger.

Du falsifierades på första försöket.

Den samlade bedömningen är att det finns en reduktion av luftvägsvirus/smitta genom god handhygien.
Citera
2020-12-04, 12:54
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Snälla försök vara seriös!

SARS-2 är dock inte enbart ett respiratoriskt virus, det angriper alla organ i kroppen och kan gå in via ögon eller näsa och dessutom helt passera lungvägarna genom att angripa hjärnan istället. Helt solklart att handhygien påverkar R0.
Citera
2020-12-04, 12:55
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
SARS-2 är dock inte enbart ett respiratoriskt virus, det angriper alla organ i kroppen och kan gå in via ögon eller näsa och dessutom helt passera lungvägarna genom att angripa hjärnan istället. Helt solklart att handhygien påverkar R0.

Källa på att det kan gå in via ögonen?
Sista stora rapporten jag läste visade på att det INTE kunde ta sig in den vägen, till skillnad från liknande virus.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Den samlade bedömningen är att det finns en reduktion av luftvägsvirus genom god handhygien.
Ta studie för studie och citera ur studierna.

Första studien jag läste falsifierade din tro, vad dina studier säger.
Citera
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Inte särskilt märkligt. Efter mer alkohol senare på kvällen blir omdömet sämre. Smittotalen peakar i slutet av november, efter det att stängningen gjordes den 20 november.

Som jag sagt flera gånger tidigare. Krogar och klubbar är en riskmiljö. Mycket folk, nära social samvaro, höga ljudnivåer, alkohol, försämrade omdömen.

Krogen är en sak. Folks beteende är en annan och där har vi inte förändrat oss, man lever på som vanligt. Tror inte på peak. Nu är vi inne i december och det ökar ff.
Citera
2020-12-04, 12:58
Medlem
Citat:
Ta studie för studie och citera ur studierna.

Första studien jag läste falsifierade din tro, vad dina studier säger.

Du kan börja med att plöja igenom abstracts. Jag bidrar med källor där den samlade bedömningen är att det reducerar. För att skapa sig en uppfattning ska många studier läsas och vägas samman. Om du inte orkar det, är det inte mitt problem.
Citera
2020-12-04, 12:58
Medlem
SodaFointains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Deras definition av riskgrupp kanske skiljer sig åt jämfört med vad vi räknar som riskgrupp.
Ja de har ju mycket mer feta i england och i usa
Citera
2020-12-04, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Sant, det vet jag inte. Provtagningen ökade signifikant från förrförra veckan till förra veckan (syns i lägesbilden). Men hur mycket som testats/testas den här veckan vet vi ej.

Var ser du Skånes R-tal?

Det går att utläsa av FHM:s veckosiffror. Om jag inte är helt vindögd så ökade antalet fall med 90% i Skåne mellan v47 och 48 men testningen ökade bara med 30%, så att R > 1 är rätt troligt.
Citera
2020-12-04, 13:03
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Källa på att det kan gå in via ögonen?
Sista stora rapporten jag läste visade på att det INTE kunde ta sig in den vägen, till skillnad från liknande virus.

Du misstolkade nog vad du läste:

https://bjo.bmj.com/content/early/2020/08/25/bjophthalmol-2020-316263
https://www.researchgate.net/publication/344151022_Potential_of_Ocular_Transmission_of_SARS -CoV-2_A_Review

Diskussionen var främst huruvida visir skyddade mer än mask (ex. som Tegnell påstått många gånger, vilket så klart inte stämmer). Masker skyddar betydligt bättre än visir.
Citera
Medlem
Citat:
Du kan börja med att plöja igenom abstracts. Jag bidrar med källor där den samlade bedömningen är att det reducerar. För att skapa sig en uppfattning ska många studier läsas och vägas samman. Om du inte orkar det, är det inte mitt problem.
Jag provade en och gick till studiens conlusion: Du falsifierades.

Kan du läsa och förstå studier, inte vad jag tror.

Jag kastar inte bort min tid på oseriöst strunt.

Bättre lycka nästa gång att luras genom länkar?
Senast redigerad av Hanna-Wigh 2020-12-04 kl. 13:07.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Det är inte påhittat. Sverige är bland de minst tätbefolkade länderna i hela Europa. Den svenska responsen gentemot pandemin är usel, särskilt om man betraktar hur glesbefolkat Sverige är.

Det är du som kommer dragandes med påhittade kartor och fragmenterade områden.
Nej, Stockholms inre delar är bland av de mest tätbefolkade du kan hitta i hela Europa, med flera distrikt som överstiger 30,000 invånare per kvadratkilometer. Och Stockholm är en av få metropoler i Europa som har över fyra miljoner människor på mindre än 90 minuters avstånd från stadskärnan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in