Citat:
Ursprungligen postat av
Stig-Britt
Avgörande i vilken bemärkelse? Jag tycker det är viktigt att vara tydlig. Det är en signifikant skillnad på om man gått igenom bevisföringen, gjort en undersökning och sen säger "wow, beviset sög, det finns inget fusk" jämfört med att knappt lyfta bevisföringen och säga "lol, vilket dravel till bevis, det här tänker jag inte ens titta på."
Det gör mig glad att du förstod att jag skulle påpeka det, för det betyder att du är medveten om att det finns en skillnad - och det är verkligen gott nog för mig att du känner till den (men trist att du valde att inte redogöra för den).
Justitiedepartementet hade undersökt alla problemställningar som dykt upp efter valet och de hittade inga tecken som kunde bevisa omfattande valfusk.
Det var det väsentliga i justitieminister Barrs uttalande.
Han la till ordet "hittills" i uttalandet och det tar du fasta på. Då finns det ju hopp!

Men hur skulle det tolkas?
Möjligen kan man tänka sig att de tänker fortsätta sin undersökning eftersom han använde ordet hittills. Annars var ju ordet underförstått i uttalandet. Men jag uppfattar det inte så, detta var hans bestämda slutsats.
Det är förstås ett hårt slag för Trump att både Krebs, datasäkerhetsansvarig för valet och justitieministern inte ser skäl att misstänka valfusk. Det här är personer som har insyn i valproceduren och valsystemet på ett helt annat sätt än Trump, de är ju experter på sina områden.
Trump borde ha vett att lyssna på dem och backa från sina anklagelser.