2020-12-04, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Hon kan ju ha blivit smittad av 2 olika stammar? mRNA-vaccinet riktar in sig på spikeproteinet som är gemensamt för de olika stammarna, det har i alla fall jag fått för mig, rätta mig gärna om jag har fel.

Absolutely, but even the spike protein can (and in one case, has) mutate(d).
Citera
2020-12-04, 10:35
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manskahahusvagn
Då får man väl frånta föräldrarna vårdnaden om det uppdagas. Regeringen är alldeles för släpphänta.

Har hört rykten om att folk ljuger om att de är sjuka i covid-19 och skickar iväg ungarna till skolan i alla fall för de orkar inte ta hand om dem. Fast man sagt att man ska isolera sig om någon i hushållet är sjuk.
Citera
Medlem
SodaFointains avatar
Varför måste man ta 2 doser. varför kan man inte ta hela på en gång?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Ska regeringen ta vårdnaden om enskilda medborgares barn, det fungerar inte riktigt så.

Nej det blir kommunens socialtjänst sim får omplacera barnen.
Citera
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Fascinerande hur dålig hörförståelse en del har utifrån en presskonferens. Och framförallt allt vilka slutsatser en del drar. Paranoian och rädslan förlamar de mest grundläggande kognitiva förmågorna. En del bör nog ta paus från tråden ett tag. Ett tips i all välmening.
In i det längsta verkar man undvika att lyssna på presskonferenser. Man letar hellre upp skrivna sammanfattningar, som kan vara rent av felaktiga eller sakna viktiga bitar.
Citera
2020-12-04, 10:36
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OUFCompulsive
Absolutely, but even the spike protein can (and in one case, has) mutate(d).

Tänker du på minkarna? Danskarna menade på att den stammen dog ut.
Citera
2020-12-04, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Visst är det så. Problemet är ju att den ena halvan av Flashback hoppades på naturlig flockimmunitet, och den andra halvan hoppas fortfarande på vaccinerad flockimmunitet.

Jag själv hoppades på naturlig flockimmunitet, men gav upp den tanken redan när antikroppsundersökningarna började trilla in i våras, som visade att andelen med antikroppar inte ökade i samma takt som smittan. Det betyder att antikropparna försvinner. Då letade jag upp de här studierna och insåg att man blir aldrig immun mot coronavirus.

Vissa hävdar att SARS skyddar i 17 år, men det saknar stöd. Det finns exakt noll personer som har utsatts för SARS två gånger. Det finns bara drygt åttatusen registrerade fall av SARS i hela världen, så situationen har aldrig uppstått. Det enda man vet är att det finns aktiva antikroppar i vissa svårt sjuka personers blod efter så lång tid, men det stoppar inte andra coronavirus, så det finns inga skäl att tro att det skulle stoppa SARS.

Efter att jag insåg att människor inte blir immuna mot coronavirus (med eller utan antikroppar) har jag bara pratat om "flocktolerans". Man aldrig kommer kunna stoppa covid19 från att cirkulera heller (med eller utan vaccin) men när man haft covid19 ett par tre gånger (eller kanske vaccinerats några gånger) så kommer man ha en "tolerans" mot sjukdomen, dvs. bara utveckla en normal förkylning.

Jag håller ofta med arbetet. Jag skulle säga att det är 50/50. Men då finns det inget diskussionsunderlag, så det ser kanske ut som att vi bråkar jämt.

I get you. Even though we’ve had our discussions over the month arguing for different viewpoints I’ve always enjoyed them. It’s nice that some people here are intelligent enough to debate their points and provide evidence for them, and this thread would be better if more of the people here took after you in that regard.
Citera
2020-12-04, 10:37
Medlem
SodaFointains avatar
Ska ni vaccinera er?
Citera
2020-12-04, 10:37
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SodaFointain
Varför måste man ta 2 doser. varför kan man inte ta hela på en gång?
Det beror på hur vaccinet är uppbyggt, och vilka av kroppens processer man vill aktivera.
Man vill åt kraftigaste möjliga immunrespons.

Det kan mycket väl visa sig att yngre inte kommer att behöva två fulla doser.
Äldre kommer dock att behöva två doser med tid emellan, då deras immunrespons är svagare.
Citera
2020-12-04, 10:38
Medlem
SodaFointains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Det beror på hur vaccinet är uppbyggt, och vilka av kroppens processer man vill aktivera.
Man vill åt kraftigaste möjliga immunrespons.

Det kan mycket väl visa sig att yngre inte kommer att behöva två fulla doser.
Äldre kommer dock att behöva två doser med tid emellan, då deras immunrespons är svagare.
Läste på tv4 att sverige fått avtal med 5 olika vaccin. får man välja då vilket av vaccinen man vill ta? Det var astra zeneca, moderna, pfeifer/biontech, janssen, curevac. alla acv de kanske ej kräver samma. men det är väl samma recept i alla vaccin fast olika bolag
Senast redigerad av SodaFointain 2020-12-04 kl. 10:42.
Citera
2020-12-04, 10:38
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manskahahusvagn
Nej det blir kommunens socialtjänst sim får omplacera barnen.
Och det tror du kommer att ske? På grund av att barnen har träffat andra barn.
Citera
2020-12-04, 10:39
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SodaFointain
Men nu var det ju 4 olika vaccin man behöver väl ej ta 2 doser av alla 4.
Haha, sluta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in