Citat:
Ursprungligen postat av
OUFCompulsive
It wasn’t expected at all. Nearly everybody here was against Arbetet when he brought it up and stuck with it. This next part isn’t directed at you, so don’t take this personally, but:
This is the issue with this forum, everybody pushes back against things (with insults and hatred), and then when proven wrong, its suddenly retconned into “of course that’s obvious”. It wasn’t obvious. Most of the scientific world was against it too. Most of the discussions I’ve seen here; in papers, online, etc. were against it. Credit where credits due to Arbetet for being correct.
Visst är det så. Problemet är ju att den ena halvan av Flashback hoppades på naturlig flockimmunitet, och den andra halvan hoppas fortfarande på vaccinerad flockimmunitet.
Jag själv hoppades på naturlig flockimmunitet, men gav upp den tanken redan när antikroppsundersökningarna började trilla in i våras, som visade att andelen med antikroppar inte ökade i samma takt som smittan. Det betyder att antikropparna försvinner. Då letade jag upp de här studierna och insåg att man blir aldrig immun mot coronavirus.
Vissa hävdar att SARS skyddar i 17 år, men det saknar stöd. Det finns exakt noll personer som har utsatts för SARS två gånger. Det finns bara drygt åttatusen registrerade fall av SARS i hela världen, så situationen har aldrig uppstått. Det enda man vet är att det finns aktiva antikroppar i vissa svårt sjuka personers blod efter så lång tid, men det stoppar inte andra coronavirus, så det finns inga skäl att tro att det skulle stoppa SARS.
Efter att jag insåg att människor inte blir immuna mot coronavirus (med eller utan antikroppar) har jag bara pratat om "flocktolerans". Man aldrig kommer kunna stoppa covid19 från att cirkulera heller (med eller utan vaccin) men när man haft covid19 ett par tre gånger (eller kanske vaccinerats några gånger) så kommer man ha en "tolerans" mot sjukdomen, dvs. bara utveckla en normal förkylning.
Jag håller ofta med arbetet. Jag skulle säga att det är 50/50. Men då finns det inget diskussionsunderlag, så det ser kanske ut som att vi bråkar jämt.