2020-12-04, 09:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AirOfficer
Presskonferens med Löfvén nu:

2 miljoner svenskar ska vaccineras före påsk

Sossarna, Hallengen och Tegnell ska fortsatt hålla i taktpinnen. What could possibly go wrong?

I slutet av Mars, känns som det borde gå fortare.
Citera
2020-12-04, 09:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OUFCompulsive
It wasn’t expected at all. Nearly everybody here was against Arbetet when he brought it up and stuck with it. This next part isn’t directed at you, so don’t take this personally, but:

This is the issue with this forum, everybody pushes back against things (with insults and hatred), and then when proven wrong, its suddenly retconned into “of course that’s obvious”. It wasn’t obvious. Most of the scientific world was against it too. Most of the discussions I’ve seen here; in papers, online, etc. were against it. Credit where credits due to Arbetet for being correct.
Visst är det så. Problemet är ju att den ena halvan av Flashback hoppades på naturlig flockimmunitet, och den andra halvan hoppas fortfarande på vaccinerad flockimmunitet.

Jag själv hoppades på naturlig flockimmunitet, men gav upp den tanken redan när antikroppsundersökningarna började trilla in i våras, som visade att andelen med antikroppar inte ökade i samma takt som smittan. Det betyder att antikropparna försvinner. Då letade jag upp de här studierna och insåg att man blir aldrig immun mot coronavirus.

Vissa hävdar att SARS skyddar i 17 år, men det saknar stöd. Det finns exakt noll personer som har utsatts för SARS två gånger. Det finns bara drygt åttatusen registrerade fall av SARS i hela världen, så situationen har aldrig uppstått. Det enda man vet är att det finns aktiva antikroppar i vissa svårt sjuka personers blod efter så lång tid, men det stoppar inte andra coronavirus, så det finns inga skäl att tro att det skulle stoppa SARS.

Efter att jag insåg att människor inte blir immuna mot coronavirus (med eller utan antikroppar) har jag bara pratat om "flocktolerans". Man aldrig kommer kunna stoppa covid19 från att cirkulera heller (med eller utan vaccin) men när man haft covid19 ett par tre gånger (eller kanske vaccinerats några gånger) så kommer man ha en "tolerans" mot sjukdomen, dvs. bara utveckla en normal förkylning.

Jag håller ofta med arbetet. Jag skulle säga att det är 50/50. Men då finns det inget diskussionsunderlag, så det ser kanske ut som att vi bråkar jämt.
Citera
2020-12-04, 09:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Connyloppa
Om man har som mål att va halvbra så kan det ju va ett utmärkt facit men om man inte har som mål att va bäst i klassen när det gäller hanteringen av ett nytt dödligt virus så är man ju bara korkad.
Ja, du har ju rätt att Sverige klarat sig sämre än bäst. Men tiden är sedan länge förbi då Sverige var bäst på allt, så det är ett minst sagt orealistiskt mål.
Citera
2020-12-04, 09:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Visst är det så. Problemet är ju att den ena halvan av Flashback hoppades på naturlig flockimmunitet, och den andra halvan hoppas fortfarande på vaccinerad flockimmunitet.

Jag själv hoppades på naturlig flockimmunitet, men gav upp den tanken redan när antikroppsundersökningarna började trilla in i våras, som visade att andelen med antikroppar inte ökade i samma takt som smittan. Det betyder att antikropparna försvinner. Då letade jag upp de här studierna och insåg att man blir aldrig immun mot coronavirus.

Vissa hävdar att SARS skyddar i 17 år, men det saknar stöd. Det finns exakt noll personer som har utsatts för SARS två gånger. Det finns bara drygt åttatusen registrerade fall av SARS i hela världen, så situationen har aldrig uppstått. Det enda man vet är att det finns aktiva antikroppar i vissa svårt sjuka personers blod efter så lång tid, men det stoppar inte andra coronavirus, så det finns inga skäl att tro att det skulle stoppa SARS.

Efter att jag insåg att människor inte blir immuna mot coronavirus (med eller utan antikroppar) har jag bara pratat om "flocktolerans". Man aldrig kommer kunna stoppa covid19 från att cirkulera heller (med eller utan vaccin) men när man haft covid19 ett par tre gånger (eller kanske vaccinerats några gånger) så kommer man ha en "tolerans" mot sjukdomen, dvs. bara utveckla en normal förkylning.

Jag håller ofta med arbetet. Jag skulle säga att det är 50/50. Men då finns det inget diskussionsunderlag, så det ser kanske ut som att vi bråkar jämt.

Sverige kommer varken kunna få naturlig flockimmunitet eller vaccinerad flockimmunitet, smittspridningen är för långsam för att uppnå naturlig flockimmunitet och vaccineringen kommer vara för långsam för attt uppnå vaccinerad flockimmunitet.
Citera
2020-12-04, 09:27
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AirOfficer
Presskonferens med Löfvén nu:

2 miljoner svenskar ska vaccineras före påsk

Sossarna, Hallengen och Tegnell ska fortsatt hålla i taktpinnen. What could possibly go wrong?

Dom håller inte i taktpinnen. Nu är det tillverkarna som gör det.
Citera
2020-12-04, 09:28
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Ja, du har ju rätt att Sverige klarat sig sämre än bäst. Men tiden är sedan länge förbi då Sverige var bäst på allt, så det är ett minst sagt orealistiskt mål.
Enormt svårt att vara "bäst" över tid. De som är "sämre" kommer ikapp, och gör det svårare för ett enskilt land att utmärka sig. Detta gäller på alla områden.
Citera
2020-12-04, 09:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Jag upplever dock att drevet snarare rör grundskolan och de nedstängningar av hela skolor (pga utbredd smitta hos framförallt lärarna) som sker där, det drevet slutar väl inte för att man stänger ned gymnasier?
Drevet skulle inte sluta om man stängde grundskolan heller. Man skulle bara dreva om något annat. Som att barn inte ska få träffa andra barn på fritiden heller.

Drevet handlar inte om skolan, utan om de som drevar. Man har ett psykologiskt behov av att skylla pandemin på andra människor, trots att det är en klassisk naturkatastrof. Det här behovet försvinner inte bara för att man går de här mentalt outvecklade människorna till mötes. Det är som att en person med depression skulle bli frisk av att se en rolig film.
Citera
2020-12-04, 09:36
Medlem
Jon.Holmss avatar
Inget vaccin förrän tidigast i april alltså för oss vanliga dödliga.

Sverige sist på bollen som vanligt
Citera
2020-12-04, 09:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jay2dZ
Håller med. Dock säljs munskydd och folk kan också ta eget ansvar, men man ser knappt en själ som bär. Säger en del det med.
Människors ska ansvar för sitt beteende, och politiker ska ta ansvar för folkets beteende.

Det är mitt ansvar att se till att jag gör vad jag kan för att fungera väl i samhället, även i en pandemi.
Och det är politikernas ansvar att se till att folket fungerar väl i samhället, även i en pandemi.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jon.Holms

Du och alla andra har ingen aning om hur vaccinationstakten kommer att se ut i EUs länder ännu.
Citera
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jon.Holms

Hur ser planen ut i exempelvis Tyskland?
Kommer de att ha vaccin till hela befolkningen innan Q2s slut?
Citera
2020-12-04, 09:38
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Du och ingen annan har ingen aning om hur vaccinationstakten kommer att se ut i EUs länder ännu.
Det spelar ingen roll för skribenter i tråden, det räcker att det "känns så"....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in