2020-12-04, 08:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Vad surrar du om?:

https://ourworldindata.org/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&minPopulationFilter= 1000000&country=SWE~DNK~NOR~FIN&region=Europe&test sMetric=true&interval=smoothed&hideControls=true&p erCapita=true&smoothing=7&pickerMetric=location&pi ckerSort=asc

Såg nu att 19 november låg Sverige 4:a över länder som genomfört flest tester. Danmark, USA och England före. My bad.
Citera
2020-12-04, 08:29
Medlem
Tegnell i Morgonstudion idag:

"Rekommendationer om munskydd finns kvar som en framtida möjlighet."

Mannen är verkligen inte klok.
Citera
2020-12-04, 08:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jay2dZ
Har verkligen alla länder skött sig, egentligen? Eller är det bara vi i Sverige som totaltestar oss hela tiden, vilket också leder till fler positiva fall. Knappast denna hysteri i andra länder på samma sätt med självtester vilket också gör att man inte vet lika grafiskt hur många som smittats.
När det gäller antal tester per innevånare då ligger Sverige under Norge, Danmark, Finland, England, Spanien, Belgien, Tyskland, Österrike, Italien och Portugal.
Citera
2020-12-04, 08:32
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Ja, det verkar så.

Frågan är väl om Agnes Albert har någon källa.

Citat:
Ursprungligen postat av Kurt7777
Nej, Han säger inte alls det samma.
Han säger att det finns superspridare, och att många inte smittar någon, medan vissa smittar många.

Det är något helt annat, än att hävda att 80% inte är smittsamma alls.

Citat:
Ursprungligen postat av zebern
Du utelot noe essensielt i sitatet. Jan Albert sa også:

Dermed mener ikke Albert at kun 20 prosent er smittsomme. Han mener at de aller fleste er smittsomme. Ergo er det (i) oppførsel, (ii) situasjoner man er i og (iii) timing mtp. sykdomsfasen, som gjør om man blir den som sprer smitten eller ikke.
Och därmed är det alltså korrekt att benämna både Agnes Wold och Jan Albert "idioter"?
Kurt7777 tycker det och det var just det jag vände mig emot i mitt inlägg.

Jan Albert och Agnes Wold säger i praktiken samma sak. Det är sant att han inte säger någon siffra, men han säger heller ingenting som motsäger Wolds uttalande. Det intressanta är att båda säger att majoriteten av de som har infekterats inte smittar någon annan. Detta ska inte vara unikt för covid-19.

Agnes Wold uttalade sig inte om hur stor andel som är smittsamma utan hon sa att 80 % smittar noll personer. Jan Albert sa att på individnivå smittar merparten inte någon annan. Med andra ord menar JA att över 50% inte smittar någon annan.
Senast redigerad av DoraF 2020-12-04 kl. 08:36.
Citera
2020-12-04, 08:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AirOfficer

Håller med. Dock säljs munskydd och folk kan också ta eget ansvar, men man ser knappt en själ som bär. Säger en del det med.
Citera
2020-12-04, 08:36
Medlem
kazangass avatar
Detta frekventa testande som det ropas om, är det ingen som har funderat på vilka andra viktiga provtagningar som får stå tillbaka?

Det är samma labb som sköter den löpande provtagningen som kroniskt sjuka människor är beroende av för att kunna följa sjukdomsutvecklingen. Andra sjukdomar stannar inte av för att vi har en corona-epidemi i landet. Och det är samma labbtekniker som ska göra jobbet.
Citera
2020-12-04, 08:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
Ny pressträff 09.15. Det kommer handla om vaccin och Tegnell säger i Svt att vi kan vara förhoppningsfulla och det kommer kunna börja snart.
Jag måste reflektera lite.

Det är ju kanon med vaccin och vi kan få stop på den här skiten.
Men är det återigen en pressträff för lugna folket nu när det kokar i media mm? Poängen är att Sverige går ut med trygghet framåt i stället för åtgärder. Funkar det?

Men låt oss säga att Vaccin kommer och alla blir rädda. Hur kommer man kunna försvara Sverige strategi då tro? kommer vi inte bli mer ifrågasatta då?

Lite snabba funderingar så här en fredags morgon.
Strategin kommer alltid gå att försvara. Framförallt med siffror kring överdödlighet. Faktum kvarstår att vi går mot ett relativt normalt år kring antalet döda medborgare i Sverige. Framförallt med tanke på att 2019 präglades av underdödlighet. Stora problemet har och är pressen på sjukvården. Men det är knappast unikt för Sverige. Historiens dom blir intressant. Jag tror spontant att när dimman väl lägger sig så kommer nationerna som gått hårdast åt viruset att vara de stora förlorarna. I Europa dvs. Jag tänker främst på U.K som gjort allt fel hittills men även Sydeuropa. Sydeuropa känns som en riktig krutdurk förövrigt. Massarbetslösheten kommer bli brutal på sikt. Sverige kommer nog klara sig bra. Vi ligger bra till rent ekonmiskt jämfört med snittet. Övriga norden likväl, men debatten kommer blossa upp huruvida tilltagen var rationella eller om man agerade baserat på rädsla. För det ska man ju ha med sig. Covid är här för att stanna.
Senast redigerad av karlkula12 2020-12-04 kl. 08:39.
Citera
2020-12-04, 08:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Sure, det kan gå åt båda hållen. Men frågan vi diskuterar är

1) ska Sverige landa på 10% fler döda än EU, eller

2) ska Sverige landa 10% färre döda än EU.

Och den frågan är inte viktig. Oavsett var vi landar, så är vi på normal EU-nivå i antal döda. Det här tjafset om att Sverige skulle vara hårdare drabbat, det är bara i folks huvuden.

När man studerar siffrorna i retrospekt så kommer man undra vad folk bråkade om. Sverige har samma dödlighet som EU-snittet, trots att vi slapp lockdown. Det är ett utmärkt facit.

Om man har som mål att va halvbra så kan det ju va ett utmärkt facit men om man inte har som mål att va bäst i klassen när det gäller hanteringen av ett nytt dödligt virus så är man ju bara korkad.
Citera
2020-12-04, 08:39
Avstängd
Intressant artikel om vad som kan hända om vi inte vaccinerar oss i tillräckligt stor utsträckning. Forskaren menar på att Sverige då kan få leva med restriktioner istället i flera år. Något att reflektera över om man är antivaxxer. Finn såklart andra bra skäl till att vaccinera sig: mindre dödsfall t.ex.

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/forskaren-att-avsta-vaccin-kan-leda-till-ar-av-restriktioner/
Citera
2020-12-04, 08:41
Medlem
Jon.Holmss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AirOfficer

Instämmer. Har hört honom säga det där många gånger. Vilka ”framtida möjligheter” menar karln egentligen? Att ingen journalist ber honom förklara sig lite mer ingående.

F.ö. så tycker jag det är totalt ointressant att lyssna på intervjuer med Tegnell numera. Samma jäkla trötta och förutsägbara svar hela tiden.

Han är som en grammofonskiva som har hakat upp sig.
Citera
2020-12-04, 08:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
... Agnes Wold uttalade sig inte om hur stor andel som är smittsamma utan hon sa att 80 % smittar noll personer. Jan Albert sa att på individnivå smittar merparten inte någon annan. Med andra ord menar JA att över 50% inte smittar någon annan.

Okej, så ditt argument är att bara Giesecke är en idiot, inte de andra två, eftersom de är lite mer försiktiga i sina uttalanden.

Detta är dock uttalanden som bör undvikas i en pandemi.

Det hjälper inte alls att gå ut i media, och säga att 80% av de som är smittade, inte smittar andra..
Hur tror du att de flesta uppfattar det?

Jag tror att många som läser det tror att de inte är smittsamma nu, 80% är ju inte smittsomma, så även om de har symtom kan dem göra som de vill.

Att vara i media och hävda saker som detta, som det inte finns dokumentation på, av dem som hävdar att de är experter, är idioti i sig själv.
Citera
2020-12-04, 08:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Intressant artikel om vad som kan hända om vi inte vaccinerar oss i tillräckligt stor utsträckning. Forskaren menar på att Sverige då kan få leva med restriktioner istället i flera år. Något att reflektera över om man är antivaxxer. Finn såklart andra bra skäl till att vaccinera sig: mindre dödsfall t.ex.

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/forskaren-att-avsta-vaccin-kan-leda-till-ar-av-restriktioner/

Jaha hellre restriktioner under några år än att jag får ett gift i mig som kan påverka mitt hälsotillstånd för resten av mitt liv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in