2020-12-04, 05:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hemorojdbiff
Varför skall inte mamman få bli intervjuad och få chans ge sin bild?
Fatta vilka skadestånd hon och sonen kan kräva Om det visar sig att det mesta bara är elakt förtal från dottern, tidningarna har väl svalt allt som dottern sa
Fast det är även bekräftat av mamman att det finns problem och att hon behöver också hjälp.

Just nu kan man hata dottern hur mycket som helst men när mamman får ordning på deras liv så kommer hon vara tacksam över sin dotters agerande. Många vill ha detta som konflikt och hat och bla bla bla men en systers rädsla blev besannad att något inte stämde
Citera
2020-12-04, 05:58
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pudrig
Sonen är inte förståndshandikappad. Inga diagnoser enligt svt.

De han väl aldrig utred honom innan han försvann från radarn. Det var många år sedan och inte alls vanligt att utställa diagnoser.
Citera
2020-12-04, 06:27
Medlem
En påminnelse till alla som är intresserade, ny poddradiointervju med "mamman":

Om jag förstått det rätt sänds detta med start kl 07.00 idag på https://gottsnack.nu

Det går säkerligen att lyssna även efteråt. Den som vill kan tydligen sponsra podden med några kronor och då få höra hela intervjun, det som sänds nu på morgonen är "delar" enl inlägg på Instagram.
Citera
2020-12-04, 06:36
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av manubriumsterni
Då tolkar jag det som att du indirekt vidkänner detta som möjlig förklaring till varför sonen, trots att han inte verkar ha blivit fysiskt inlåst (varför åklagaren också släppte modern), de facto inte, som en normal vuxen, kunnat vara ansvarig för sitt liv och klarat av att lämna lägenheten.
Tolka det som att båda lider av isolerings skador och att upphovet är något man sannolikt kan spåra till hennes mans agerande, utanförskap i skolan osv.
Citera
2020-12-04, 06:37
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajjamannen87
Likväl skulle han opereras akut nu. Vad är det med anut du inte förstår? Hade hans syster inte kommit dit hade han aldrig opererats. Hur tänkte du där?
Hur vet du att han inte hade det?
Dessutom blev han väl inte opererad utan såren togs om han och han fick medicin enligt senare uppgifter.
Han har själv till polisen berättat att hans mamma inte hållit honom inlåst.
Citera
2020-12-04, 06:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Macca2013
Är du stolt över dig själv som driver mot en gammal tant som enl åklagaren inte ens begått något brott?
Det var 25 år sen hon ansvarade för honom, tror du inte att tänder kan bli dåliga under de 25 åren hon inte ansvarade för honom? Ingen av dom som sett honom ute har reagerat på att han inte har några tänder. Lägg av. Karma är inte att leka med när man håller på så som du gör.

Och du försvarar människor som misshandlar barn så länge de inte blir upptäkta?

Det hon gjort är förkastligt, oavsett omständigheterna. Det är inget som går att skylla på något eller någon annan och allra minst på sonen.

Nu när saker har kommit fram i ljuset är det dock hans liv hans eget ansvar som vuxen - sen är det väl frågan om han klarar av det pga den psykiska tortyren han utsattes för för 25+ år sedan.
Citera
2020-12-04, 06:50
Medlem
ColinRobinsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fairie64
Det är något konstigt med din läsförståelse, för jag beskrev ju kvinnan som otroligt manipulativt och att det är hon som ligger bakom allt "ond" här. Men det verkar inte du har förstått.
Det verkar som att du är för dum för att förstå mitt inlägg. Så jag ska förklara för dig.

Jag håller med dig. Det är uppenbarligen hennes historia jag syftar på.

Jag vet inte om det är din läsförståelse eller ditt svaga intellekt jag ska kritisera. Dum i huvudet är du i alla fall.
Citera
2020-12-04, 06:52
Moderator
pewpews avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dolche
Och du försvarar människor som misshandlar barn så länge de inte blir upptäkta?

Det hon gjort är förkastligt, oavsett omständigheterna. Det är inget som går att skylla på något eller någon annan och allra minst på sonen.

Nu när saker har kommit fram i ljuset är det dock hans liv hans eget ansvar som vuxen - sen är det väl frågan om han klarar av det pga den psykiska tortyren han utsattes för för 25+ år sedan.
Hur det än är, vilken tragisk situation som ligger bakom med pappan etc så fråntar det inte mammans ansvar över sonen. Misshandlar min man mig och/eller min son så brister jag i mitt föräldraansvar om jag inte gör något åt det.

Även om man själv är ett offer så ger det inte en rätten att själv begå övergrepp. För hur det än är, så har man brustit i att uppfylla skolplikten och andra vitala omvårdnadsbehov för pojken.

Men det är säkerligen inte åtalbart utan preskiberat numera.
Citera
2020-12-04, 07:14
Medlem
Kungsgardens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pewpew

Men det är säkerligen inte åtalbart utan preskiberat numera.

Hur såg lagstiftningen ut på 90-talet? Idag är det brottsligt men var det det då?
Citera
2020-12-04, 07:16
Medlem
Mad monks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kungsgarden
Hur såg lagstiftningen ut på 90-talet? Idag är det brottsligt men var det det då?

Preskriberat innebär att tiden för brottet gått ut.
Citera
2020-12-04, 07:19
Medlem
Kungsgardens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mad monk
Preskriberat innebär att tiden för brottet gått ut.

Ja, men vilket brott var det - 90?
Citera
2020-12-04, 07:24
Moderator
pewpews avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kungsgarden
Ganska säker på att det var ett brott redan då. Men om du tittar på föräldrarna i ystad t ex, så har de väl inte fått fängelse utan socialen har omhändertagit barnen. Vet inte om de är dömda och isåfall vad straffskalan är. Jag tror de är på fri fot.

Så min poäng är att jag inte tror att hon kommer få någon påföljd av vad som hände innan han blev myndig.

Finns ju en hel del liknande fall. För inte så längesedan var det väl några systrar som varit inlåsta i många år med.

Självklart är det ett övergrepp i mina ögon. Men tyvärr har barn ingen direkt rättsäkerhet. I detta fall har dessutom myndigheterna fallerat genom att inte följa upp varför barnet inte gått i skolan.

Ska rätta mig, verkar inte vara något brott, men kan få vite som påföljd: https://juridiktillalla.se/fraga/2019-01-13-pafoljd-om-ett-barns-skolplikt-inte-fullgors
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in