2020-12-04, 00:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Steff83
Ja. Den som visste. Iofs är väl 70 år i regel lite tidigt för demens? Men känslan är väl ändå att saker och ting har eskalerat sista året. Har svårt att tro det har varit sådan total misär under alla dessa år. Då hade nog märkts mer på ett eller annat sätt.
Det är nästan aldrig för tidigt att bli dement.....
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/hella-35-dog-av-demens
http://www.demensteametvasteras.se/uncategorized/att-vara-ung-och-drabbas-av-en-demenssjukdom/
Citera
2020-12-04, 00:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zache
Exakt. Det råder ju tyvärr ingen konsensus kring hur länge hon var på sjukhus, men i alla fall har hon tillbringat natt mellan söndag och måndag där, sedan gripen och anhållen måndag till onsdag. Högst troligen hamnade hon på häktet i Huddinge och det kan jag tänka mig är helt stört sunkigt.

Hon måste vara utmattad. Så, visst kan man lugna sig med demensfunderingarna en stund.

Ja, tänk hur enformiga och enahanda hennes dagar måste ha sett ut fram till nu.
Hon är inte purung heller. Och nu den här enorma cirkusen.

Det blir lika bisarrt som när reportar sticker fram en mikrofon under näsan på en överlevande i en flygplanskrasch och frågar "Hur känns det?" innan personen ens fattat att han överlevt och att det inte är Sankte Per som står där vid himmelrikets portar med en mikrofon.
Citera
2020-12-04, 00:11
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av manubriumsterni
Känner du till Stockholmssyndromet?
Ja tillräckligt väl för att veta att det kan appliceras också på kvinnan givet det som berättas om hennes makes beteende.
Citera
2020-12-04, 00:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ettsjutretton
Det var ju "tack vare" sonens uppgifter, som modern släpptes på fri fot och misstankarna skrevs av.

Jag har missat att sonen hörts, Har du lust att länka till dessa uppgifter?
Citera
2020-12-04, 00:12
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajjamannen87
Du verkar rätt känslokall. Bara för att någon är vuxen slutar denne inte vara en mammas barn. Denna kvinna har klarat av att handla mat, skaffa bidrag, gå till läkaren själv, jobba fram till pension och mycket annat antagligen.

Varför ska hennes försummande av hennes egen sons fysiska hälsa kunna rättfärdigas med att han är vuxen?
När någon är vuxen så träder ansvaret för dennes liv över till den personen. Det går då inte att lägga skuld på föräldern när den andra inte vill ta ansvar.

Du vet väl inte vare sig hur aktiv hon eller han har varit i hemmet och det runt omkring.
Citera
2020-12-04, 00:12
Medlem
Bajjamannen87s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Ja tillräckligt väl för att veta att det kan appliceras också på kvinnan givet det som berättas om hennes makes beteende.

Då känner du alltså inte till Stockholmssyndromet, haha. Men du kan ju alltid läsa dig till det.
Citera
2020-12-04, 00:13
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av manubriumsterni
Jag har missat att sonen hörts, Har du lust att länka till dessa uppgifter?
Citat:
Mamman misstänktes för att ha hållit sin son instängd i 28 år.
Nu finns det inte längre några brottsmisstankar mot kvinnan.
– Mannen har sagt till oss att han har haft möjlighet att vistas ute, men att han själv bara har gjort det sporadiskt, säger åklagaren Emma Olsson till Expressen.

[...]
https://www.expressen.se/nyheter/kvinna-gripen-for-att-ha-hallit-son-instangd-i-28-ar/
Citera
2020-12-04, 00:13
Medlem
Bajjamannen87s avatar
Citat:
När någon är vuxen så träder ansvaret för dennes liv över till den personen. Det går då inte att lägga skuld på föräldern när den andra inte vill ta ansvar.

Du vet väl inte vare sig hur aktiv hon eller han har varit i hemmet och det runt omkring.

Ja om han knappt kan gå pga sin dåliga hälsa så har han nog inte varit så aktiv. Hur tänkte du där?
Citera
2020-12-04, 00:14
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Då känner du alltså inte till Stockholmssyndromet, haha. Men du kan ju alltid läsa dig till det.
Jo det gör jag. Du gör uppenbarligen inte det utan tycks ha fastnat i filmversionen.
Citera
2020-12-04, 00:16
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ja om han knappt kan gå pga sin dåliga hälsa så har han nog inte varit så aktiv. Hur tänkte du där?
Han har kunnat gå eftersom grannen träffade honom på butiken i somras... Så hur tänkte du där?
Citera
2020-12-04, 00:17
Medlem
Citat:

Då tolkar jag det som att du indirekt vidkänner detta som möjlig förklaring till varför sonen, trots att han inte verkar ha blivit fysiskt inlåst (varför åklagaren också släppte modern), de facto inte, som en normal vuxen, kunnat vara ansvarig för sitt liv och klarat av att lämna lägenheten.
Citera
2020-12-04, 00:18
Medlem
farbror Svens avatar
Nu fattar jag hur sjukt det här landet är när jag läser alla här som tar i utav helvete för att försvara mamman och ifrågasätta dottern som uppmärksammat detta.

Mamman har tagit sin son från skolan- och allt socialt liv- från 12 års ålder. Det sitter ni och försvarar!

Efter att sonen blivit myndig har mamman fortsatt att ha sonen inspärrad, utan något socialt liv.

Mamman har berövat sonen alla chanser att få hjälp i livet. Mamman kan inte klassas som frisk.

Mamman, förövaren, försvaras, och sonen, offret, negligeras. Man kan bli mörkrädd för mindre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in