2020-12-03, 23:38
Medlem
Klickiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Svårt att säga hur det gick till.

Socialen kan inte göra så mycket om en familjemedlem påstår något om två andra vuxna familjemedlemmar.

Vem vet hur deras situation såg ut då? De kanske levde helt ok men väldigt isolerat och fattigt?

Ett hembesök från soc borde ha visat att allt inte stod rätt till. Dottern/systern har ju larmat och kämpat.
Citera
2020-12-03, 23:39
Medlem
Klickiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av itsen
Helt vansinnigt! Brukar inte gilla den här typen av jämförelser, men här är den verkligen befogad: Vad skulle ha hänt om det varit en 70-årig man som hållit sin 40-åriga dotter fången i 30 år och hon låg på golvet utan tänder? ?? Ytterligare ett bevis på att kvinnor alltid behandlas med silkesvantar av rättsväsendet. Det här är ju ett flagrant exempel på brott.

Exakt och hemskt att det kan ske i Sverige!
Citera
2020-12-03, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klickis
Ett hembesök från soc borde ha visat att allt inte stod rätt till. Dottern/systern har ju larmat och kämpat.

Hon blev inte trodd och resten av familjen har backat upp kärringens snyfthistoria.
Kommunen skulle i alla fall komma enligt hennes uppgift till Expressen.

Städa eller sanera lägenheten kanske? Bostadsrättsföreningen lär agera nu efter det blivit känt det är jag övertygad om. Nu vill dom veta att det inte är ohyra i lägenheten.
Citera
2020-12-03, 23:41
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnergizerBunny
Du är nog en av historiens mest naiva människor

Nu skall jag berätta en sak för dig, lite sådär frågande.

Vet du varför narcissistiskt personlighetsstörda, för att inte nämna antisocialt personlighetsstörda personer kan livnära sig på andra personer och förstöra andras liv?

Jo, för att det finns naiva människor som dig, som inte begriper bättre, som låter er fullständigt utnyttjas av dessa störda människor.

Vilka tror du är de som utnyttjas? Det är inte personer som jag, som har ett normalt logiskt tänkande och ser verkligheten för vad den är. Utan det är personer som du som är fullkomligt blinda för verkligheten, personer som är hur lätt manipulerbara som helst!

Grattis!
Jag hade gladeligen köpt en ostmacka och en energidricka till denna kvinna, eller gått ut med hennes soppåse. Om det hade gjort mig till utnyttjad eller naiv, så får du tycka det.
Citera
2020-12-03, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Majamedm
Det som talar emot är att personer som är lite eljest innan sin demens ofta blir ännu mer obstinata när demensen utvecklas. I intervjun med expressen verkar hon ha sjukdomsinsikt och villig att ta emot hjälp.

Det stämmer, men om hon ännu inte är så illa däran (hon kan ju föra en konversation utan större bekymmer), så behöver hon inte ha hamnat i ett obstinat tillstånd än.

Min erfarenhet är att det där kommer och går med dagsformen. Ibland är dementa insiktsfulla och låter andra ta omhand, ibland slår ångesten till, man "kan själv" och är allmänt bångstyrig. Det är en vidrig sjukdom. Speciellt om den föregåtts av en psykiatrisk åkomma som ligger kvar i bakgrunden, vilket ju kan vara fallet med M*ait precis som du säger.

Expressen vill absolut inte att det ska framgå att hon är virrig, då har de begått ett enormt etiskt övertramp.
Senast redigerad av Zache 2020-12-03 kl. 23:53. Anledning: Förtydligande
Citera
2020-12-03, 23:44
Medlem
Skrämmande många som inte förstår sig på psykisk ohälsa när man läser tråden.
Fruktansvärt tragiskt fall. Finns många fler där ute i liknande situationer, garanterat. Hemskt nog.
Citera
2020-12-03, 23:46
Medlem
Var hela denna grej alltså överhypad?
Citera
2020-12-03, 23:47
Medlem
Svennis7254s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ettsjutretton
”Med förtal avses att utpeka någon såsom brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt eller annars lämna uppgifter som är ägnade att utsätta denne för andras missaktning 5 kap. 1 § 1 st BrB.”

Läs andra stycket i Brb 5 kap 1§

"" Var han skyldig att uttala sig eller var det eljest med hänsyn till omständigheterna försvarligt att lämna uppgift i saken, och visar han att uppgiften var sann eller att han hade skälig grund för den, skall ej dömas till ansvar. ""

""Brott som avses i 1-3 §§ får inte åtalas av någon annan än målsäganden""

Detta innebär att bara tanten själv kan driva förtal.. vi kleti och pleti kan inte driva det, vi kan inte ens anmäla det
Citera
2020-12-03, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zache
Det stämmer, men om hon ännu inte är så illa däran (hon kan ju föra en konversation utan större bekymmer), så behöver hon inte ha hamnat i ett obstinat tillstånd än.

Min erfarenhet är att det där kommer och går med dagsformen. Ibland är dementa insiktsfulla och låter andra ta omhand, ibland slår ångesten till, man "kan själv" och är allmänt bångstyrig. Det är en vidrig sjukdom. Speciellt om den föregåtts av en psykiatrisk åkomma som ligger kvar i bakgrunden, vilket ju kan vara fallet med M*ait precis som du säger.

Expressen vill absolut inte att det ska framgå att hon är virrig, då har de begått en enormt etiskt övertramp.

Att de ganska snabbt kunde avskriva brottsmisstankarna gentemot henne kan ju vara för att hon är uppenbart förvirrad.

Jag tror dock inte en eventuell demens är diagnostiserad än.
Citera
Medlem
Bajjamannen87s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ettsjutretton
Jag hade gladeligen köpt en ostmacka och en energidricka till denna kvinna, eller gått ut med hennes soppåse. Om det hade gjort mig till utnyttjad eller naiv, så får du tycka det.

Om kvinnan nu inte är dement. Kan du förklara varför hon inte låtit sonen uppsöka läkare? Känns verkligen som om något inte stämmer. Men jag är rätt övertygad att folk kommer tycka mer synd om mamman än om sonen. Trots att det är sonen som farit mest illa.
Citera
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svennis7254

Läs andra stycket i Brb 5 kap 1§

"" Var han skyldig att uttala sig eller var det eljest med hänsyn till omständigheterna försvarligt att lämna uppgift i saken, och visar han att uppgiften var sann eller att han hade skälig grund för den, skall ej dömas till ansvar. ""

""Brott som avses i 1-3 §§ får inte åtalas av någon annan än målsäganden""

Detta innebär att bara tanten själv kan driva förtal.. vi kleti och pleti kan inte driva det, vi kan inte ens anmäla det
Det har jag aldrig påstått. Jag skrev tidigare att jag hoppas hon får hjälp av en skicklig jurist att driva processen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av histolyt
Var hela denna grej alltså överhypad?

Nej, men det räcker inte att psykiskt kontrollera en vuxen i svensk lagstiftning.
Så om någon är i en sekt och hjärntvättas och inte är inlåst bokstavligen så har vi ingen lagstiftning som är aktuell.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in