2020-12-03, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Majamedm
Demenssjukdom låter som ett ganska troligt scenario.

Ja, eller hur. Får åtminstone en känsla av det. In that case kan det ha gått fort utför på slutet, vilket har satt den medberoende sonen i en riktigt stökig sits. Kan också förklara varför hon frågade Expressen om de trodde att hon fick bo kvar.
Citera
2020-12-03, 23:13
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RA_86
du har ingen som helst kunskap om vad mobbing kan göra med en människa det är tydligt.

Är det av mobbningen sådär 30 år tidigare som han nu har tappat alla sina tänder, och hamnat i total misär? Måste varit jävligt hård mobbing...

Eller är det så att ingen av de uppgifterna stämmer, dvs. att den här sonen egentligen är i perfekt skick och helt enkelt bara en vanlig innesittare. I det fallet så har ni ju naturligtvis rätt och då håller jag med er. Men då vill jag se källa på att sonen är helt i ordning, med alla tänder i behåll, fint skötta, liksom helt normal hälsa och normala bostadsförhållanden.

Fast då faller ju också hela tanken om att det skulle vara några personlighetsstörningar hos mamman.

Men länka du till info som förklarar att allt är tip top, så börjar vi med det. Tack!
Citera
2020-12-03, 23:14
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnergizerBunny
Är det av mobbningen sådär 30 år tidigare som han nu har tappat alla sina tänder, och hamnat i total misär? Måste varit jävligt hård mobbing...

Eller är det så att ingen av de uppgifterna stämmer, dvs. att den här sonen egentligen är i perfekt skick och helt enkelt bara en vanlig innesittare. I det fallet så har ni ju naturligtvis rätt och då håller jag med er. Men då vill jag se källa på att sonen är helt i ordning, med alla tänder i behåll, fint skötta, liksom helt normal hälsa och normala bostadsförhållanden.

Fast då faller ju också hela tanken om att det skulle vara några personlighetsstörningar hos mamman.

Men länka du till info som förklarar att allt är tip top, så börjar vi med det. Tack!
Varifrån kommer uppgiften att han skulle ha tappat alla sina tänder?
Citera
2020-12-03, 23:15
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fairie64
Om man nu får personlighetsstörningar av trauman. Okej, visst, det krävs något slags trauma, men också anlaget för att får en sån. I alla fall går det aldrig att få bort. Och det brukar avta med åldern. Så hon har nog varit värre när hon var yngre.

Har hon en personlighetsstörning?
Citera
2020-12-03, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Steff83
Ja. Den som visste. Iofs är väl 70 år i regel lite tidigt för demens? Men känslan är väl ändå att saker och ting har eskalerat sista året. Har svårt att tro det har varit sådan total misär under alla dessa år. Då hade nog märkts mer på ett eller annat sätt.

Nejdå, inte alls. Min mor fick diagnosen när hon var 57 år och gick bort året hon skulle fylla 72. Det hann gå några år innan diagnosen fastställdes. Vanlig hederlig alzheimer, inte frontallobs- eller vaskulär demens. M*ait kan förstås ha vilken av typerna som helst, om det nu är så.

Jag tror inte heller det har varit total misär, däremot kan de haft för sig i andras ögon märkliga saker, typ sova på golvet med mera. Det ligger nog något i vad tanten själv sade i Expressen, att det är senaste halvåret som det gått utför. Där tror jag inte hon svamlar.
Citera
2020-12-03, 23:16
Medlem
Citat:
Energikaninen orkar ju inte ens svara, jag skrev följande till honom:

Sonen var ordentligt mobbad i skolan och slutade därför gå dit inte svårare än så. Sjuka pappan i familjen levde fan och bröt ned honom ännu mer, han började isolera sig själv för att inte stöta på sina mobbare ute i Handen efter skoltid. Hemmasittandet ihop med mobbingen gav honom svår social fobi.

Det är inte svårare än så och kom inte med nån skit att jag inte vet vad jag talar om jag vet alldeles för mycket om en sån situation tyvärr.

Dottern vill ha mamman och sonen omyndigförklarad för att komma över arv/pengar från bostadsrätten.
Det här fallet är ganska typiskt exempel på när misshandel sker i hemmen, det här hände på den tiden när utsatta kvinnan inte fick hjälp och stöd att komma ifrån den farliga partnern.
Barnen såg och förstod, mamman sökte stöd, och tog emot våldet och skyddade barnen från våld.
Barnen har påverkats,men på olika sätt. Pojken stannade hemma, delvis för han ville ha koll att pappan inte slog ihjäl mamman, och dessutom blev han alltmer tillbakadragen och uteslöts från kamratgemenskapen. Föräldrarna verkar ha varit beskyddande men vad gäller pappan så kan han ha velat begränsa pojkens kontakter med jämnåriga, kanske för att det inte skulle komma ut att pappan slog o utövade våldsterror mot sin förskrämda fru, hon i sin tur var säkerligen rädd, och barnen måste ju ha känt av mammans rädsla och osöerhet. Ett känsligt barn reagerar likadant som den rädda föräldern/mamman.
Han ville inte gå till skolan. Döttrarna verkar ha varit mindre känsliga och såg till att få lämna det otrygga föräldrahemmet.
Barn liknar sina föräldrar, och jag antar att pappan styrde och ställde, och att nåt av barnen också liknade honom, och även om pappan egentligen var en farlig man så kan han även ha påverkat de andra barnen att de respekterade och gillade honom bättre medan mamman blev den svaga föraktade. Det här är typiskt i alkis-familjer och där misshandeln sker i tysthet.
Tydligt är att mamman förstod sin son och han förstod henne. De hade en gemenskap som dottern kände av och såg som att mamman favoriserade sonen.
Jag antar att mor o son är väldigt lika inombords.
Dottern har nog aldrig riktigt förstått det där speciella känslomässiga bandet som finns mellan mor och son.
Hoppas verkligen att mamman och sonen äntligen kan få en dräglig tillvaro och att mamman får bo kvar i sin lägenhet, och att hennes syskon betalar ut hennes del av den där tomten.
Sonen ska väl själv få välja om han vill bo kvar med sin mor, men få möjlighet att skaffa nån typ av utbildning o sysselsättning. Vem vet både mamman o han kan ha oanade talanger som kan börja spira om de bara slipper vända på varenda krona.
Det är bekymmer med ekonomin som visar sig i den där beskrivna misären.
Att sonen sover på golvet är väl en vanaHur denna vana uppstått vet väl bara familjemedlemmarna själva.
Om familjen skriver en gemensam bok om hur det varit så kan vi få mer förståelse.
Citera
2020-12-03, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av manubriumsterni

1. Vad talar för att den rimligaste förklaringen till systern berättelse är att hon vill få mamman omyndigförklarad och hur skulle detta gå till i praktiken?

2. Om mamman nu skulle bli omyndigförklarad av vilken anledning som helst, hur skulle systern "kunna ta över pengar från lägenheten"?

1. Få tillgång till pengar/arv i förtid (läste i början av tråden att hon hade åkt fast för bidragsfiffel för flera år sedan så hon har ju knappast rent mjöl i påsen), Jävlas med mamman, sätta dit henne för dåliga uppväxten trots det egentligen inte var hennes fel utan pappans. Dottern psykiskt sjuk själv och bara vill jävlas? Hon har bevisligen skitit i sin bror i decennier tidigare och gör det garanterat nu med men såg sin chans som sagt.

Försökte få fram detta genom att dra skräckhistorier men är så korkad att hon inte vet att sanningen kommer fram när rättsväsendet gjort sitt dvs. friat mamman från alla misstankar och lagt ned utredningen.

2. Fixa så hon blir god man åt mamman.
Citera
2020-12-03, 23:17
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gold94
Men din idiot, du vill att det ska vara så för att du ska ha något att gotta dig i! Hela historien är tragisk men du vill inte ta in det. Vi som känner till dem vet att det är psykisk ohälsa som ligger bakom allt. Vet att du blir ledsen när ingen håller med om dina teorier, stackars. Vilken dag som helst kommer det ett nytt fall du kan sätta tänderna i, klappar dig på kinden tills dess.

Detta är ännu en gång ganska enkelt. Antingen stämmer den informationen som framkommit, och då menar jag att det är som vissa av oss påstår här.

ELLER så stämmer inte den informationen, utan allt är mer eller mindre tip top hos den här familjen och det är systern som har kokat ihop allting. Men det kan väl för helvete inte någon av oss hjälpa i så fall.

Jag har upprepade gånger skrivit att baserat på den informationen som har framkommit, så är det så som vi förklarar. Stämmer inte den informationen, ja, då blir det ett helt annat läge.

Men även du kan väl då vara vänlig och länka till källor som säger att allt detta var falskt alarm och familjen mår jättebra egentligen, och att det är systern som har ljugit! Samt tidningar skrivit helt åt helvete fel allting!
Citera
2020-12-03, 23:18
Medlem
Update

https://www.instagram.com/stories/genietsoderholm/2456289986421840492/
Citera
2020-12-03, 23:19
Medlem
Citat:
1. Få tillgång till pengar/arv i förtid (läste i början av tråden att hon hade åkt fast för bidragsfiffel för flera år sedan så hon har ju knappast rent mjöl i påsen), Jävlas med mamman, sätta dit henne för dåliga uppväxten trots det egentligen inte var hennes fel utan pappans. Dottern psykiskt sjuk själv och bara vill jävlas? Hon har bevisligen skitit i sin bror i decennier tidigare och gör det garanterat nu med men såg sin chans som sagt.

Försökte få fram detta genom att dra skräckhistorier men är så korkad att hon inte vet att sanningen kommer fram när rättsväsendet gjort sitt dvs. friat mamman från alla misstankar och lagt ned utredningen.

2. Fixa så hon blir god man åt mamman.

Well... skulle du kunna förklara hur systern i sådana fall går tillväga för att "få tillgång till pengar/arv i förtid", så jag förstår hur du menar? Enlighten me.
Citera
2020-12-03, 23:19
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ettsjutretton
Varifrån kommer uppgiften att han skulle ha tappat alla sina tänder?

Det står: "Mannen hittades utan tänder och med undermåligt språk."

Så du får väl ringa de personer, om det nu är poliser och vårdpersonal möjligen? Som hittade honom, och fråga efter namn på personen som nu har informerat om den här uppgiften, så har du ju där svar på din fråga.

Jag tänker då inte efterforska namn på källor om det är det du undrar över.

Men här har du aftonbladetlänken med citatet ovan.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/rgMB90/uppgifter-kvinna-har-hallit-sin-son-instangd-i-lagenhet-i-30-ar
Citera
2020-12-03, 23:20
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av purplemood
Update

https://www.instagram.com/stories/genietsoderholm/2456289986421840492/
Man hör att det är en snäll dam.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera