2020-12-03, 20:44
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av K.Blomkvist
Visst är det Mitt val. Jag är en fri människa.

MEN åka buss, spårvagn, buss igen, sedan buss till Skåne, buss igen två gånger till släkten är ingenting som jag vill riskera livet för. Speciellt inte som 70+ med astma, två strokes o h kol.

DET är för mig Covid-19 som gör att jag sitter hemma sedan 8 månader.
Dra på dig en riktig N-95 mask eller nått när du åker då. Har du ingen släkting som kan hämta dig med bil? Få träffa släkten gör nog för dom flesta mer underverk för hälsan än något annat.
Citera
2020-12-03, 20:46
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Dra på dig en riktig N-95 mask eller nått när du åker då. Har du ingen släkting som kan hämta dig med bil? Få träffa släkten gör nog för dom flesta mer underverk för hälsan än något annat.

Med både astma och kol lär det bli svårt att andas i en sådan.
Citera
2020-12-03, 20:50
Medlem
K.Blomkvists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666

Nja, det är 120 mil att köra fram och tillbaka.

Jag har överlevt Honkong influensan, Asiaten influensan och Svininfluensan H1N1 (Spanska sjukan)
Svininfluensan nästan tog kål på mig men jag överlevde den, men det tog ett bra tag.

Såå... Jag stannar hemma. Mitt fracking val!

OKAY!

När det gäller mask. Kanske Skyddsmask 90. Men den går inte att få tag på.

Lite, lite konsekvens analys på det hela skadar nog inte.
Senast redigerad av K.Blomkvist 2020-12-03 kl. 20:53. Anledning: Skyddsmask 90
Citera
2020-12-03, 20:51
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Pfizer Biontechs vaccin måste inte bara fraktas i kryofrysar eller i kolsyreis utan det är känsligt för förflyttning. Enligt de brittiska myndigheterna tål vaccinet att förflyttas endast fyra gånger för att inte riskera att bli instabilt och ineffektivt.
https://www.theguardian.com/world/2020/nov/27/hospitals-england-told-prepare-early-december-covid-vaccine-rollout-nhs

Någon som förstår VARFÖR dessa vaccin måste fraktas i -70 grader Celsius?

Har ju aldrig skett förut...
Citera
2020-12-03, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Detta har jag också tänkt på. Vaccinering av riskgrupper i ett läge där de måste ta sig någonstans i ett läge där varenda jävel är smittad har utan tvekan risker, och med så många i riskgrupper som ska vaccineras så finns det personer som kommer att dö på det sättet.

Nästan att det är bättre att börja vaccinera de medelålders, säg 50-65 år. Att skapa en immunitet bland dem, undvika ett och annat intensivvårdsfall, och även dödsfall, och sedan vaccinera de i pensionsålder när smittan minskat kanske är det korrekta.
De får väl åka sjuktaxi med ett x antal andra i bilen/bussen, ja det lär inte bli nån säker och lätt uppgift.
Hem vaccinering kanske vore lite säkrare.
Citera
2020-12-03, 20:54
Medlem
sannes avatar
2020-12-03

Patienter inlagda på sjukhus med covid19 = 2055

I våras hade vi som högst cirka 2300.

Citat:

Om dödsfallen: Inte helt ologiskt
251 coronapatienter vårdas nu på intensiven. Över 1804 personer vårdas på sjukhus, en liten ökning sedan i tisdags, enligt Socialstyrelsen.

Utvecklingen har avspeglat sig i antalet dödsfall. På onsdagen rapporterades 174 nya dödsfall, och på torsdagen 35, siffror som kan variera stort från dag till dag enligt Tegnell.

Men han kallar det för en ”kraftig stigning” jämfört med tidigare i höstas.

– Det är en fortsatt konstant uppgång och det är inte helt ologiskt med tanke på att vi legat högt i smittspridningen under en längre tid.

– Den fortsätter uppåt, betydligt mer än vad vi hoppats på, säger han.

Tegnell hoppas återigen.

https://www.expressen.se/nyheter/over-7-000-doda-kraftig-stigning/
Senast redigerad av sanne 2020-12-03 kl. 20:57.
Citera
2020-12-03, 20:56
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riksdalern
Ni alla verkar vara väldigt emot Tegnell, vad hade ni gjort?

Utegångsförbud, tvång på masker utanför sitt hem, nedstängning av hela samhället?

Kanske värt att tänka på ekonomin, för efter pandemin ska vi väl fortsätta att leva?
Citat:
Ursprungligen postat av Riksdalern
Jo alltså Norge har väl gjort det helt perfekt skulle jag vilja påstå.

Kolla dock på alla andra länder, Sverige är långt ifrån sämst på hanteringen av pandemin.
Citat:
Ursprungligen postat av HeyWired
Att stoppa en smitta som ökar exponentiellt görs med fördel innan kurvan tar fart och skjuter i höjden utan kontroll. Den måste bromsas, hållas nere och aldrig ges möjligheten föröka sig okontrollerat.
Citat:
Ursprungligen postat av Lost.Villain
Sverige är inte sämst. Men med de medel och förutsättningar vi har så är det ganska dåligt.

Denna fråga handlar främst om myndigheternas hantering. Därför har jag lagt mitt svar till dessa inlägg i tråden "Den samhällspolitiska utvecklingen i pandemins skugga". Kom gärna dit, och fortsätt diskussionen där.
Citera
2020-12-03, 20:57
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Pfizer Biontechs vaccin måste inte bara fraktas i kryofrysar eller i kolsyreis utan det är känsligt för förflyttning. Enligt de brittiska myndigheterna tål vaccinet att förflyttas endast fyra gånger för att inte riskera att bli instabilt och ineffektivt.
https://www.theguardian.com/world/2020/nov/27/hospitals-england-told-prepare-early-december-covid-vaccine-rollout-nhs

Kan inte se problemet.

1. Fabrik till lagring i Sverige
2. Lagring till Regional plats
3. Från denna plats till vaccinationsplats
4. Valfri sightseeing

Kan inte se varför det skall köras runt mer än så.
Citera
2020-12-03, 20:57
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Socialstyrelsen räknar influensadöda med bidragande eller underliggande dödsorsak.

https://www.socialstyrelsen.se/globalassets/sharepoint-dokument/artikelkatalog/statistik/2020-4-6737.pdf
Nyss påstod du ju att man räknar döda i covid-19 precis som man räknar döda i säsongsinfluensa.
Jag skrev att det inte stämde.
Vad vill du ha sagt?

Citat:
Är precis som man räknar med Covid.

Citat:
Nej, det stämmer inte. Socialstyrelsen räknar bara döda i covid-19 där den underliggande dödsorsaken var covid-19, enligt de dödsorsaksintyg som inkommit till Socialstyrelsen.
Citera
2020-12-03, 20:58
Medlem
Mycket bra uppsats om att vaccination ger bättre immunitet än den naturliga immuniteten när det gäller C19.
Den fiktiva flockimmuniteten var ändå ingenting att ha.

https://www.nature.com/articles/s41591-020-01180-x
Citera
2020-12-03, 20:59
Medlem
Här är lite statistik för vecka 48. Data från Folkhälsomyndigheten.
Regioner
Först en kombinerad graf där man kan jämföra de olika regionernas antal smittade per 100 000 innevånare under vecka 48 (x-axeln) OCH ökningen i procent från vecka 47 (y-axeln).
https://ibb.co/ng6My9c

Kommuner
På samma sätt men som kombinerad lista över kommuner/stadsdelar sorterat efter högt antal smittade per 10 000 innevånare under vecka 48 OCH stor procentuell ökning från vecka 47 (lika vikt för bägge).

list-nr, kommun, antal smittade per 10 000 innevånare under vecka 48, ökning i procent från vecka 47
Citera
2020-12-03, 21:00
Medlem
Lost.Villains avatar
Citat:
Nyss påstod du ju att man räknar döda i covid-19 precis som man räknar döda i säsongsinfluensa.
Jag skrev att det inte stämde.
Vad vill du ha sagt?

Vad menar du skiljer sig?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in