Citat:
Ursprungligen postat av
IMBILDEN
Verkar snarare handla om 6 månader än om 12 vad det verkar. Kan bli så att man måste vaccinera sig 2 gånger per år och eftersom man vid i alla fall vid första vaccineringen dessutom måste ta 2 sprutor med någon veckas mellanrum blir det väl 2x2 sprutor för varje individ och år. Å andra sidan är det väl ett lågt pris om man kan hålla sig frisk. Hoppas att Sverige klarar av att sköta denna logistik med vaccinerna, men jag är inte så säker på det. Gick väl lite sisådär vid svininfluensa vaccineringen. Känner en del folk som jobbade med det då och de fick verkligen jobba häcken av sig. Folk var otrevliga och desperata den gången. Nu har tyvärr många blivit rädda för vaccinen, men om den rädslan är befogad vet vi inte. Jag tror inte det. Jag tänker nog hoppa på vaccinståget i vart fall. Man klarar av att isolera sig ett tag, man klarar av att isolera sig länge, men man klarar inte av att isolera sig för alltid. Ungefär så känner jag.
Nu ska ni inte ta ut sorger i förskott.
Det är nämligen så att dessa vaccinkandidater som vi pratar om i det allra första skedet (Pfizer BioNTech och Moderna) är byggda på en ny teknik som heter mRNA, och inte som ett försvagat "riktigt" virus.
Dom är effektiva eftersom det bildas proteiner som är väldigt lika "spike-proteinet" i SARS-CoV-2-viruset. Inte hela viruset, utan endast den delen som corona använder för att "docka" med våra celler (för att låna lite rymdfartsterminologi) formas, och byggs det antikroppar mot.
Jag tror inte att man kan säga att bara för att vissa förkylningsvirus (som är kusiner till coronan) endast i regel leder till immunitet som räcker en relativt kort tid, så kan man inte därmed säga att immunitet från mRNA-vaccin också blir kort.
Det är två olika saker, och vi vet inte riktigt än. Har vi tur så håller effekten i en lång tid.