Citat:
Ursprungligen postat av
Messiah15
Hej!
Jag vill begära ut gamla tentor i de kurser som jag läser i min utbildning. (Alltså vad andra personer från tidigare terminer skrivit.)
I en tidigare tråd konstaterades att tentor är offentliga handlingar som kan begäras ut.
17 kap, 4 § Offentlighets- och sekretesslag.
Min fråga är hur en skriftlig begäran ska skrivas:
1. Vad behöver den innehålla? Hur ska en begäran formuleras?
2. Vem skickar jag begäran till, är det institutionen för min utbildning eller vänder jag mig till ett arkiv?
3. Hur går jag vidare om administrationen inte vill ge ut tentorna?
Tacksam för all hjälp!
Normalt brukar man begära ut den tenta som finns kvar som har bäst resultat.
Då ska man uppge kurskod till specifik kurs och vilket datum tentan ägde rum.
Då bör man kunna få ut en kopia av den tentamen att titta på några dagar senare.
Man kan enbart se de tentor som ännu inte har hämtats ut eftersom det enbart är dessa som förvaras. Normalt förvaras tentorna under två års tid för att sedan kasseras. Dvs det går enbart att begära ut tentor som skrivits de senaste två åren.
De kan begära någon form av ersättning för kopieringskostnader men det är olika från fall till fall. (det bör i så fall framgå vad det ska kosta när man beställer).
De är skyldiga att fixa detta enligt lag så de kan inte neka. (om de nekar får man ju gå till deras chefer etc och vandra uppåt)
Du bör nog vända dig till där du normalt hämtar ut dina egna tentor som du skriver och höra med dom skulle jag tro. Annars pröva med de som ansvarar på den institution det gäller och fråga dig fram.
Har själv gjort detta under flera år med gott resultat.