2020-12-03, 18:10
Medlem
Hej!
Jag vill begära ut gamla tentor i de kurser som jag läser i min utbildning. (Alltså vad andra personer från tidigare terminer skrivit.)
I en tidigare tråd konstaterades att tentor är offentliga handlingar som kan begäras ut.
17 kap, 4 § Offentlighets- och sekretesslag.

Min fråga är hur en skriftlig begäran ska skrivas:
1. Vad behöver den innehålla? Hur ska en begäran formuleras?
2. Vem skickar jag begäran till, är det institutionen för min utbildning eller vänder jag mig till ett arkiv?
3. Hur går jag vidare om administrationen inte vill ge ut tentorna?

Tacksam för all hjälp!
Citera
2020-12-03, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Messiah15
Hej!
Jag vill begära ut gamla tentor i de kurser som jag läser i min utbildning. (Alltså vad andra personer från tidigare terminer skrivit.)
I en tidigare tråd konstaterades att tentor är offentliga handlingar som kan begäras ut.
17 kap, 4 § Offentlighets- och sekretesslag.

Min fråga är hur en skriftlig begäran ska skrivas:
1. Vad behöver den innehålla? Hur ska en begäran formuleras?
2. Vem skickar jag begäran till, är det institutionen för min utbildning eller vänder jag mig till ett arkiv?
3. Hur går jag vidare om administrationen inte vill ge ut tentorna?

Tacksam för all hjälp!

Normalt brukar man begära ut den tenta som finns kvar som har bäst resultat.

Då ska man uppge kurskod till specifik kurs och vilket datum tentan ägde rum.

Då bör man kunna få ut en kopia av den tentamen att titta på några dagar senare.

Man kan enbart se de tentor som ännu inte har hämtats ut eftersom det enbart är dessa som förvaras. Normalt förvaras tentorna under två års tid för att sedan kasseras. Dvs det går enbart att begära ut tentor som skrivits de senaste två åren.

De kan begära någon form av ersättning för kopieringskostnader men det är olika från fall till fall. (det bör i så fall framgå vad det ska kosta när man beställer).

De är skyldiga att fixa detta enligt lag så de kan inte neka. (om de nekar får man ju gå till deras chefer etc och vandra uppåt)

Du bör nog vända dig till där du normalt hämtar ut dina egna tentor som du skriver och höra med dom skulle jag tro. Annars pröva med de som ansvarar på den institution det gäller och fråga dig fram.

Har själv gjort detta under flera år med gott resultat.
Senast redigerad av flashbackdasen 2020-12-03 kl. 18:29.
Citera
2020-12-03, 18:26
Medlem
SittFints avatar
Skicka till i stort sett vem som helst på myndigheten. Exempelvis kursansvarig. Om de inte vet så bör de kunna tala om vem du ska prata med. Vägrar de så påminner du dem om att det är en grundlagsstadgad rättighet. Sannolikheten att det blir problem efter det är låg.
Citera
2020-12-03, 18:44
Bannlyst
Om du vet vilka som skrev tentorna (skaparen av tentan) så maila denna person. Har eller hon blir säkert bara glad att någon intresserar sig för dennes tentor.
Citera
2020-12-03, 19:11
Medlem
miikoss avatar
1. Behöver inte stå så mycket. Vilka handlingar du vill ha kopior på, och din adress om du vill ha kopiorna skickade till dig.

2. Registatorn i de flesta fall, möjligen arkivet.

3. Ber om ett skriftligt beslut och överklagar till Kammarrätten.
Senast redigerad av miikos 2020-12-03 kl. 19:19.
Citera
2020-12-03, 20:30
Medlem
SYSTEMexes avatar
Kontakta t.ex utbildningsutskottet i relevant studentförening alt. maila läraren och fråga.
Citera
2020-12-03, 20:35
Medlem
Vilket lärosäte gäller det?
Citera
2020-12-03, 22:29
Medlem
Som sagt, normalt är det bara att maila registratorn och begära ut tentan. MEN även om tentan i grunden är en offentlig handling är det inte alla institutioner som lämnar ut dem, med rätta.

Det få vet om att det råder provsekretess om examinatorn anser att det behövs:

17 kap 4 § OSL: Sekretess gäller för uppgift som ingår i eller utgör underlag för kunskapsprov eller psykologiskt prov under en myndighets överinseende, om det kan antas att syftet med provet motverkas om uppgiften röjs.

Ofta är det som står är psykologiska tester (intelligens etc) samt de Nationella proven och Högskoleprovet. Men examinatorn kan faktiskt belägga även en sketen algebratenta under sekretess om examinatorn vill återanvända provfrågorna för specifik anledning, t.ex. studera hur olika årskullar klarar sig på exakt samma frågor.

(för de som inte förstår lingot: Tentamen är en typ av kunskapsprov. En kunskapsutvärdering som skall utvärdera vad studenten kan efter kursen.)

Hur går man vidare vid besvärjelse?
Du får skicka begära ett skriftligt beslut på den sekretessprövning som medförde avslag på din begäran. Sedan får du lämna en besvärjelse/överklagan till samma registrator med motivering varför just du skall snoka i andras provresultat och uppgifter. Har du tur får du ut tentorna med sk. förbehåll, dvs DU är nu belagd med tystnadsplikt och provsekretess och får inte yppa dig om eller sprida tentorna. Om registratorn eller examinatorn (bör vara de två som tar beslutet) inte håller med dig, skickas ärendet vidare till Kammarrätten. Där lär du få avslag om du inte har helt legitima skäl till varför du skall få ta del av kunskapsprovet.
Senast redigerad av Methos 2020-12-03 kl. 22:34.
Citera
2020-12-03, 23:02
Medlem
Elmuffinss avatar
De universitet jag gått på eller haft en sambo som gått på (sammanlagt 5) så har det funnits en flik eller dylikt på studieportalen där man an ladda ner arkiverade tentor. I alla möjliga kurser. Så är du student så kolla där först.
Men ja du kan begöra ut dem och jag skulle tro att det snabbaste sättet är att gå till den administriva avdelningen på högskolan det gäller så löser dem det. Att ta det via någon förvirrad adjunkt som råkar vara examinator kommer inte innebära att denna vet vart de finns. Administratörerna är nyckeln.
Citera
2020-12-04, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Det få vet om att det råder provsekretess om examinatorn anser att det behövs:

17 kap 4 § OSL: Sekretess gäller för uppgift som ingår i eller utgör underlag för kunskapsprov eller psykologiskt prov under en myndighets överinseende, om det kan antas att syftet med provet motverkas om uppgiften röjs.

Ofta är det som står är psykologiska tester (intelligens etc) samt de Nationella proven och Högskoleprovet. Men examinatorn kan faktiskt belägga även en sketen algebratenta under sekretess om examinatorn vill återanvända provfrågorna för specifik anledning, t.ex. studera hur olika årskullar klarar sig på exakt samma frågor.
Det är väldigt ovanligt att det förekommer sekretess på vanliga tentor. Jag har aldrig varit med om det under alla mina år jag jobbat med tentor.
Citera
2020-12-04, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spikerman
Det är väldigt ovanligt att det förekommer sekretess på vanliga tentor. Jag har aldrig varit med om det under alla mina år jag jobbat med tentor.

Det händer som sagt om en examinator använder frågorna i en studie. Händer relativt ofta på mer pedagogiska institutioner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in