2020-12-03, 16:26
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Viproom
272 643 personer i Sverige bekräftats smittade med covid-19 sedan pandemins början av 10 miljoner det är en liten siffra men hur stor tror ni att mörkertalet är?
Med tanke på r-talet och att Sverige har haft milda restriktioner så skulle jag tippa på 5-10 gånger högre.
Citera
2020-12-03, 16:28
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Viproom
272 643 personer i Sverige bekräftats smittade med covid-19 sedan pandemins början av 10 miljoner det är en liten siffra men hur stor tror ni att mörkertalet är?

Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
8-10 gånger högre.

Det sägs att 10% driver 80% av smittan. Om man räknar baklänges så blir det inga 8-10 ggr högre. Jag tror mörkertalet är betydligt lägre och det här kan ge stora problem. Tegnell tror ju att han ser en platå, liksom han gjorde i våras. Det ser inte jag. Det skulle också förklara varför vi har så lite seroprevalens i förhållande till antal smittade.
Citera
Medlem
Onlyplaydanutss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Över 7000 har dött av covid-19 i Sverige i år. Källa på att det skulle vara 100ggr farligare att cykla utan hjälm? Det skulle innebära att 700 000 svenskar avlidit i cykelolyckor i år.
Din logik är inte felfri.
Spela rysk roulette borde vara typ 1000 gånger farligare än Corona, då borde det dött 7 miljoner svenskar av rysk roulette i år.
Citera
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mickey-D
Ja, det borde ha skett för 6 veckor sedan. Allt dom gör kommer på tok för sent. Okunniga och saktfärdiga är kännetecken hos regering och myndget.

Norge sätter nu in millitär vid gränsen mot Sverige för att hindra att den höga smittspridningen i Sverige sprider sig in i Norge.

"Norge arbetar proaktivt för att hindra smittspridningen och har därför beslutat att hårdbevaka gränsövergångarna mot Sverige med militära styrkor".

Sverige 6 972 döda av corona. Norge blott 351 döda.
Egentligen kunde man börjat redan i augusti med träning via 1 dag i veckan för att lära eleverna distans och på det sättet tränat in att de verkligen studerar på distans. Sedan när smittspridningen riskerade att öka kunde man stega upp detta till 50%, 80% och 100% och då fått den effekt man vill uppnå.
Nu är det panik och skickar hem dem och en statsminister som håller förmaningstal om att det inte är ett förlängt jullov.
Är vi fullständigt nollade i det här landet?
Citera
2020-12-03, 16:31
Medlem
Ännu fler dumheter från Tegnell:
https://omni.se/tegnell-betydligt-mindre-utbrott-pa-hogstadiet/a/aPGW2d

Att utbrotten på högstadiet skulle vara mindre håller jag definitivt inte med om, det är bara det att det verkar vara mer asymptomatisk smitta på högstadiet (baserat på de skolor jag känner till). Asymptomatiska må smitta mindre, men om ungdomarna blir asymptomatiska så smittar de ändå troligen sina familjemedlemmar (hände i min familj och har hänt i flera andra familjer jag känner till). På gymnasieskolorna så verkar många fler få symtom, men å andra sidan så kan man då stoppa spridningen genom att stänga just den skolan temporärt (vilket också har skett flera gånger).

Notera också att hur illa smittspridningen det blir på högstadiet beror också på hur högstadieskolorna är organiserade. De kommuner som centraliserat högstadiet till särskilda högstadieskolor verkar ha haft mer problem med smitta där än de som har lokala skolor med F-9. Detta gör att smittspridning på högstadiet varierar stort och att högstadier som grupp kanske inte är en lämplig jämförelse. Naturligtvis så har min kommun centraliserade högstadier med skolskjuts till dessa vilket gjorde att man i våras fick mycket smittspridning den vägen.
Citera
2020-12-03, 16:33
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Nedsatt prestationsförmåga efter COVID-19-infektion
Hur vanligt är det att tidigare COVID-19-sjuka är orkeslösa efter sin infektion? Hur länge varar en sådan nedsatt prestationsförmåga?

Hittills har detta varit svårt att diagnosticera, men det kanske ändras nu?

Hidden damage to lungs from Covid-19 revealed in new study from University of Sheffield
– The revolutionary technique pioneered at the University of Sheffield has identified weakened lung function in Covid-19 patients not visible on a standard MRI or CT scan.
– The new study is the first in Europe to use hyperpolarised xenon gas with MRI scanning to identify the impact on lung function as patients recover from coronavirus

https://www.sheffield.ac.uk/news/hidden-damage-lungs-covid-19-revealed-new-study-university-sheffield

Väldigt litet urval. 40 st. Alla med lunginflammation efter infektion. Inte konstigt att dessa har nedsatt funktion en tid efter. Man behöver väl också en kontrollgrupp med personer som fått lunginflammation av andra infektioner och jämföra med covidgruppen?
Citera
2020-12-03, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mickey-D
Ja, det borde ha skett för 6 veckor sedan. Allt dom gör kommer på tok för sent. Okunniga och saktfärdiga är kännetecken hos regering och myndget.

Norge sätter nu in millitär vid gränsen mot Sverige för att hindra att den höga smittspridningen i Sverige sprider sig in i Norge.

"Norge arbetar proaktivt för att hindra smittspridningen och har därför beslutat att hårdbevaka gränsövergångarna mot Sverige med militära styrkor".

Sverige 6 972 döda av corona. Norge blott 351 döda.

Och ändå har Sverige lika stor total dödlighet som Norge och Finland. Vad är det som de dör av i Norge och Finland som svenskar inte dör av?
Citera
2020-12-03, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B-a-c-k-f-l-a-s-h
Därför ska man se till att hålla avstånd fast att man inte har symtom.
Har man dessutom munskydd på sig så minskar man risken ytterligare.

Vid symptom bör man naturligtivs testas omgående så att smittspårningsarbetet kan bli så effektivt som möjligt, om du skulle visa dig vara smittad.
Citera
2020-12-03, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hakan76Hongkong
Har man dessutom munskydd på sig så minskar man risken ytterligare.

Vid symptom bör man naturligtivs testas omgående så att smittspårningsarbetet kan bli så effektivt som möjligt, om du skulle visa dig vara smittad.

Samtidigt är det viktigt att man använder munskyddet på korrekt vis annars gör det mer skada än nytta.
Citera
2020-12-03, 16:42
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Kan problemet vara att Johan Giesecke har varit arrogant, och inte velat lyssna på dom som har haft kunskap om viruset?

27 February om super-spreaders... Så ja, Giesecke har uppenbart inte tagit till sig tillgänglig information

https://www.theguardian.com/world/2020/feb/27/what-are-super-spreaders-and-how-are-they-transmitting-coronavirus
Citera
2020-12-03, 16:43
Medlem
Rörande munskydd så hade vetenskapsradion special om Covid idag ett inslag om just detta. Det var en av de bättre genomgångarna jag sett/hört.
Citera
2020-12-03, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Ännu fler dumheter från Tegnell:
https://omni.se/tegnell-betydligt-mindre-utbrott-pa-hogstadiet/a/aPGW2d

Att utbrotten på högstadiet skulle vara mindre håller jag definitivt inte med om, det är bara det att det verkar vara mer asymptomatisk smitta på högstadiet (baserat på de skolor jag känner till). Asymptomatiska må smitta mindre, men om ungdomarna blir asymptomatiska så smittar de ändå troligen sina familjemedlemmar (hände i min familj och har hänt i flera andra familjer jag känner till). På gymnasieskolorna så verkar många fler få symtom, men å andra sidan så kan man då stoppa spridningen genom att stänga just den skolan temporärt (vilket också har skett flera gånger).

Jag tror det är de asymptomatiska som är superspreaders eftersom de har mycket högre virusnivåer i sig än symptomatiska, speciellt i svalget/näsan.

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/33231841/
In conclusion, this study demonstrates that asymptomatic patients have higher SARSCoV-2 viral loads than symptomatic patients and unlike in the few study in the literature, a significant decrease in viral load of nasopharyngeal/oropharyngeal samples was observed with increasing disease severity.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in