2020-12-03, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Majamedm
Dottern har säkert inte varit beräknande med sina uttalanden, alltså inte ljugit med flit. Barns bild av barndomen brukar väldigt sällan stämma överens med föräldrarnas eller för den delen omgivningens. Hur vi minns barndomen är ju alltid utifrån ett barns perspektiv. Barn- föräldrarelationen är komplicerad och innehåller massa känslor. Det är inte så konstigt att rättsväsendet gör en annan bedömning än dottern.
Vanligtvis håller folk en social fasad.
Och barn brukar ju vara besvärligare mot föräldrarna än någon utomstående, barn ska ju testa gränserna mot föräldrarna.
Citera
2020-12-03, 15:53
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karnor02
Men hur kunde det då ändras nu när hon uppsökte sjukvården självmant till sig sj. Men inte sjukvård för sin son som behövde det? Men den hemsökta kanske bara ögon för hennes son

Sonen kanske inte vill ha någon hjälp.
Han kanske heller inte vill ha något eget boende. Han kanske inte alls vet vad han vill eller vad som är bäst.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swimmingpool
Hur kommer det sig att din vuxna son har levt med dig här i alla år?

– Han hade psykiska problem. Flickorna flyttade hemifrån men inte han, jag har alltid varit hans enda trygghet.

Har du på något sätt tvingat honom?

– Nej absolut inte. Jag har försökt på alla sätt att hjälpa honom.

https://www.expressen.se/nyheter/mammans-egna-ord-jag-och-min-son-behover-hjalp

Bara två personer med psykiska problem helt enkelt, inte direkt som ett frihetsberövande. Tragiskt i vilket fall som helst.
Herregud. Att människor skall behöva leva som de gjort när det i vårt samhälle skall finns så fantastiska nät att fånga upp människor som behöver hjälp. Ett misslyckande. Men ber man inte om hjälp, så finns ingen att få. Man kan inte kräva att kommunerna skall pyssla med uppsökande verksamhet om inte personerna ber om hjälp. Vår västerländska samhälle håller hårt på den personliga integriteten. Men - de som verkligen BER om hjälp, får inte alltid hjälp. De anses för friska och har insikt och kan hjälpa sig själva kanske? Moment 22.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CattasBubbla
Jag reagerade på att hon trodde att hon kanske inte får träffa sonen mer. Sen på slutet pratar hon om att hennes syskon kanske kan köpa ut henne från nån gemensam tomt så hon får lite slantar och har råd att bo kvar i lägenheten. Har hon inte råd att bo där utan sonens inkomst också?

För övrigt så har hon i alla år klarat att betala räkningar, sköta inköp, be om hjälp med FK, neka anhöriga att komma på besök, prata normalt med grannar, söka vård till sig själv osv. Det är inte sannolikt att hon skulle vara oförmögen att be om hjälp för sonen ang hans fysiska och psykiska mående. Hoppas sonen känner hur det kan och ska vara nu och ber att få bo någon annanstans
Hon hade väl en inkomst på runt 10 000 kr/mån? Blir tufft men inte omöjligt.
Citera
Medlem
coconutoils avatar
Inte nog med att tanten manipulerat sonen i 40 år men hon lyckas manipulera alla andra också, helt plötsligt är hon ett offer (vilket hon säkerligen har varit, från offer till förövare: precis som sin man.) Den sjuka tanten vill säkert ha kvar sonen i sin mörka ruttna lägenhet resten av sitt liv: det kallas EGOISM med inslag av sadism.
Senast redigerad av coconutoil 2020-12-03 kl. 16:04.
Citera
2020-12-03, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maimoudi
Du kanske kan börja uppdatera dig själv om händelserna efter dag 1 innan du går på en extrem beta-runda?

Kvinnan är släppt efter att sonen intervjuats (även om förmildrade misstankar kvarstår) och allt talar för att dottern har blåst upp allt. Att media nu ansvarslöst försöker roffa åt sig så många klick som möjligt gör hela storyn ännu vidrigare. Om inte minnet bedrar så läste jag senast att någon barnvakt påstått att pappan stått på balkongen med gevär och röjt runt, tror media att vi bor i Sovjet?

Jag tror inte att hon har blåst upp det, utan jag tror att sonen inte vågar säga mot sin mamma. Han är antagligen så hjärntvättat att han tror att det kommer att hända något farligt om han gör det. Det räcker att mamman tutat i honom att han inte skulle klara sig utan henne. Om han tror det så säger han inget emot henne.
Citera
2020-12-03, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Sonen kanske inte vill ha någon hjälp.
Han kanske heller inte vill ha något eget boende. Han kanske inte alls vet vad han vill eller vad som är bäst.
Förmodligen behövde han ju hjälp eftersom han togs till sjukhuset. Han vet nog inte vad han vill och det hoppas jag han får hjälp med.
Citera
2020-12-03, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stayloose
Hon hade väl en inkomst på runt 10 000 kr/mån? Blir tufft men inte omöjligt.

avgiften på lägenheten utan lån (antar att den är betald för länge sen) ligger på runt 6000kr inkl allt. så ca 4000kr över isåfall
Citera
2020-12-03, 16:02
Medlem
Citat:
Förmodligen behövde han ju hjälp eftersom han togs till sjukhuset. Han vet nog inte vad han vill och det hoppas jag han får hjälp med.
Ja mena han kanske inte vill, men uppenbarligen behövde han det för sitt egna bästs
Citera
2020-12-03, 16:03
Medlem
CattasBubblas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ettsjutretton
”Kan och ska vara”? Hur skall denna 41-åring leva, menar du? Har han inte rätt att välja det själv?
Självklart, jag syftade på att det ska vara så att man får vård när man behöver, ska få träffa vilka man vill träffa osv. Han hade med största sannolikhet inte valt att leva så här om någon hjälpt honom att se att det finns andra möjligheter. Som tex att sova i en säng istället för på två skitiga handdukar på golvet. Det här är inget jag anser att han valt
Citera
2020-12-03, 16:03
Medlem
Citat:
Ja mena han kanske inte vill, men uppenbarligen behövde han det för sitt egna bästs
Men han gick med på den hjälpen av någon som ville han hans bästa. Då kan man ju tycka att han kanske tar emot mer hjälp om rätt människa pratar med honom.
Citera
2020-12-03, 16:04
Medlem
yessyys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zache
Inledningsvis var det inga tänder alls. Här, min vän, ska du få drevets slaskigaste rader hittills, Aftonbladet i måndags:

"Mannen hittades, kraftigt undernärd med variga sår, liggandes på en filt på golvet. I hallen i hängde två almanackor, en från 1995 och en från 1996. Enligt uppgifter ska lägenheten ha varit så stökig och full av saker att det bara fanns små gångar att ta sig fram i. Filten mannen låg på ska ha varit hans sängplats. När mannen kom till sjukhuset togs han direkt till operation för sina skador."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/rgMB90/uppgifter-kvinna-har-hallit-sin-son-instangd-i-lagenhet-i-30-ar
Står även i expressen idag:

"På golvet i vardagsrummet ligger ett par smutsiga handdukar utslängda. De har varit den 41-åriga sonens sängplats i alla år."

Sjukt! Hans kropp måste tagit stryk av att sova på golvet.
Senast redigerad av yessyy 2020-12-03 kl. 16:07.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in