2020-12-03, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Nej systerns huvud på ett fat vill de ha!
Då de anser att hon ljugit!
Nåja hennes första beskrivning har ju dämpats betydligt ju fler intervjuer hon gjort..
Hon har ju också ändrat från inspärrad bror- till att brorsan har frihet att gå ut när han vill. Såren på benen har ändrats
det är nere vid fötterna han hade sår.
Systern har tagit sig rätten att tolka sin brors liv utifrån sitt perspektiv och utifrån de barndomsår hon minns.
Det hade ju varit bra om hon ställt frågor till sin bror,
och inte bara dragit slutsatser utifrån sitt eget huvud.
Dottern bär på egna dåliga barndomsminnen och för över sin egen tolkning på sin bror hon tror hon vet hur han haft det.
Syskon kan ju ha helt olika uppfattningar på föräldrar och familjen.
(Hemmasittar-problemet är inte heller lätt att förstå, för ett syskon som inte förstår mekanismen, bakom. Dvs syster har uppenbarligen en annan personlighet än sin bror, antar att systern agerar ut, medan hennes bror är mer tänkande och inåtvänd )
Systern anser att hon har/haft tolkningsföreträde vad gäller hennes brors tillvaro i nutid.Brodern är kapabel att ha en egen uppfattning.
Systerns historia haltar..
Citera
2020-12-03, 15:28
Medlem
640523s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissKatt
Har också sett henne många gånger. Dock aldrig skrikandes. Snarare hållit sig på sin kant, gått längs väggen och försökt se osynlig ut. Vilket ju inte är så lätt då hon ju utseendemässigt sticker ut mycket, speciellt håret.

Märkligt, jag har upplevt henne som ganska påflugen. Finns det flera med liknande utseende?
Citera
2020-12-03, 15:35
Medlem
Walla-walla-winchas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karnor02
Och sen är det faktiskt så att hon avfärdat hjälp. När det gäller både socialen försäkringskassan som ville kolla upp sonen. Det har hon haft energi till och lyckats med!

Japp osar det gratis pengar utan motprestation så är det klart att en tant ligger i. Kämpar med näbbar och klor. När sonen egentligen behövde medicin, psykologisk hjälp och en sysselsättning.
Citera
2020-12-03, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Walla-walla-wincha
Japp osar det gratis pengar utan motprestation så är det klart att en tant ligger i. Kämpar med näbbar och klor. När sonen egentligen behövde medicin, psykologisk hjälp och en sysselsättning.
Mycket möjligt
Citera
2020-12-03, 15:38
Medlem
swimmingpools avatar
Hur kommer det sig att din vuxna son har levt med dig här i alla år?

– Han hade psykiska problem. Flickorna flyttade hemifrån men inte han, jag har alltid varit hans enda trygghet.

Har du på något sätt tvingat honom?

– Nej absolut inte. Jag har försökt på alla sätt att hjälpa honom.

https://www.expressen.se/nyheter/mammans-egna-ord-jag-och-min-son-behover-hjalp

Bara två personer med psykiska problem helt enkelt, inte direkt som ett frihetsberövande. Tragiskt i vilket fall som helst.
Citera
2020-12-03, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swimmingpool
Hur kommer det sig att din vuxna son har levt med dig här i alla år?

– Han hade psykiska problem. Flickorna flyttade hemifrån men inte han, jag har alltid varit hans enda trygghet.

Har du på något sätt tvingat honom?

– Nej absolut inte. Jag har försökt på alla sätt att hjälpa honom.

https://www.expressen.se/nyheter/mammans-egna-ord-jag-och-min-son-behover-hjalp

Bara två personer med psykiska problem helt enkelt, inte direkt som ett frihetsberövande. Tragiskt i vilket fall som helst.
Kan ju vara hon som ligger bakom hans psykiska problem
Citera
2020-12-03, 15:41
Medlem
swimmingpools avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karnor02
Kan ju vara hon som ligger bakom hans psykiska problem
Ja, man vet ju aldrig allt. Men så typiskt med tidningsrubriker som skrämmer slaget på folk.
Citera
2020-12-03, 15:43
Medlem
Dottern har säkert inte varit beräknande med sina uttalanden, alltså inte ljugit med flit. Barns bild av barndomen brukar väldigt sällan stämma överens med föräldrarnas eller för den delen omgivningens. Hur vi minns barndomen är ju alltid utifrån ett barns perspektiv. Barn- föräldrarelationen är komplicerad och innehåller massa känslor. Det är inte så konstigt att rättsväsendet gör en annan bedömning än dottern.
Citera
2020-12-03, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av itsen
Vem skulle inte bli det om den togs ur skolan vid 14 års ålder?? Sen ingenting. Det hela låter väldigt sjukt. Hon lever i det förflutna ja, men det förflutna är typ över 30 år sedan.
Om man vänder på perspektivet.:
Någon klasskompis beskrev sonen som storväxt.
Om han var större och starkare än mamman samtidigt som han inte ville till skolan så kanske han var hushållets diktator upplärd/uppfostrad av pappan.
Han kanske var snäll och trevlig utåt men besvärlig inom hemmets väggar.
Att mamman trots allt tyckte att sonen var betydligt bättre än pappan och att han trots allt var hennes barn.
Men nu måste någon som sett dom när sonen var i tonåren berätta hur lätt/svårt det skulle varit för mamman att ta sonen i örat och dra honom till skola/tandvård/sjukvård om sonen motsatt sig det.
Citera
2020-12-03, 15:48
Medlem
hängballens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Majamedm
Dottern har säkert inte varit beräknande med sina uttalanden, alltså inte ljugit med flit. Barns bild av barndomen brukar väldigt sällan stämma överens med föräldrarnas eller för den delen omgivningens. Hur vi minns barndomen är ju alltid utifrån ett barns perspektiv. Barn- föräldrarelationen är komplicerad och innehåller massa känslor. Det är inte så konstigt att rättsväsendet gör en annan bedömning än dottern.
Nä hon pratade nog i kännslomässigt rus.
Hur var mannens frisyr? Det borde kunna ge något om han var ute.
Citera
2020-12-03, 15:50
Medlem
CattasBubblas avatar
Jag reagerade på att hon trodde att hon kanske inte får träffa sonen mer. Sen på slutet pratar hon om att hennes syskon kanske kan köpa ut henne från nån gemensam tomt så hon får lite slantar och har råd att bo kvar i lägenheten. Har hon inte råd att bo där utan sonens inkomst också?

För övrigt så har hon i alla år klarat att betala räkningar, sköta inköp, be om hjälp med FK, neka anhöriga att komma på besök, prata normalt med grannar, söka vård till sig själv osv. Det är inte sannolikt att hon skulle vara oförmögen att be om hjälp för sonen ang hans fysiska och psykiska mående. Hoppas sonen känner hur det kan och ska vara nu och ber att få bo någon annanstans
Citera
2020-12-03, 15:51
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CattasBubbla
Jag reagerade på att hon trodde att hon kanske inte får träffa sonen mer. Sen på slutet pratar hon om att hennes syskon kanske kan köpa ut henne från nån gemensam tomt så hon får lite slantar och har råd att bo kvar i lägenheten. Har hon inte råd att bo där utan sonens inkomst också?

För övrigt så har hon i alla år klarat att betala räkningar, sköta inköp, be om hjälp med FK, neka anhöriga att komma på besök, prata normalt med grannar, söka vård till sig själv osv. Det är inte sannolikt att hon skulle vara oförmögen att be om hjälp för sonen ang hans fysiska och psykiska mående. Hoppas sonen känner hur det kan och ska vara nu och ber att få bo någon annanstans
”Kan och ska vara”? Hur skall denna 41-åring leva, menar du? Har han inte rätt att välja det själv?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in