2020-12-03, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Men Giesecke o Tegnells strategi var ju att majoriteten skulle bli smittade för att uppnå flockimmunitet. Så de misslyckades ju rejält. Hade de lyckats hade det sett annorlunda ut i statistiken.
Flockimmunitet är ett centralt begrepp i hela teorin om R-värdet. Det är omöjligt att låtsas som att det inte finns. Den har påverkat den epidemiologiska utvecklingen i alla Europas länder. Så jag förstår inte varför just Sverige ska göras synonymt med den. Det enda som är annorlunda i Sverige är att våra myndigheter har informerat allmänheten om sånt som man i andra länder inte pratar högt om.
Citera
2020-12-03, 12:23
Medlem
Pethuglins avatar
Såg precis på region Örebros hemsida att de söker massor av folk till vaccinationerna.
Både sjukvårdspersonal och administrativ personal.

Kan tänka mig att det ser ut ungefär likadant på de flesta regioner.

https://www.regionorebrolan.se/vaccinera

Edit.
Det är inte lite personal som fattas heller.

Lämna en intresseanmälan
För att vaccinera länets invånare kommer vi att behöva många kompetenta medarbetare.

Vi söker dig som arbetar eller har arbetat som:

Sjuksköterska
Undersköterska
Läkare
Vårdadministratör
Apotekare och farmaceut, eller receptarie

Vi söker även dig som är:

Läkarstudent och har gått klart termin 9
Sjuksköterskestudent och har gått klart termin 3
Dig som kan bidra med registrering, ta emot besökare och utföra diverse administrativa arbetsuppgifter

Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Såna här uppdrag från regering till FoHM gör mig livrädd. Det är ett stort och komplicerat uppdrag FoHM får med logistik och fördelning mellan regioner.
Man kan se på kommunen förfrågan till FoHM nu om att få stänga sina äldreboenden i Stockholm, där de säger att FoHM är för saktfärdig och inte svarar tillräckligt fort.

Nu ska alltså FoHM ta fram en stor strategisk logistisk plan för vaccin.

https://www.regeringen.se/4a525d/contentassets/dd0bd68f4eb04569a235efe7edf9d404/uppdrag-att-ta-fram-en-nationell-plan-for-vaccination-mot-covid-19-s2020_04550_fs-delvis-002.pdf

När man ser på svininfluensan så klarade dem detta uppdrag men då var det bara att ta sina 9 miljoner doser + de 9 till de köpte in (som slängdes) så det är ett klart lättare uppdrag.
Senast redigerad av Pethuglin 2020-12-03 kl. 12:38. Anledning: Lägger till lite text
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Stockholm förstås. Bättre på pendeltågen men tunnelbana vagnar har aldrig haft fungerande ventilation i mitt tycke.
Instämmer.
Dessutom har jag i varje fall fastnat i stillastående tunnelbana mellan två stationer på grund av fel ett otaliga gånger.
Senast redigerad av Hanna-Wigh 2020-12-03 kl. 12:30.
Citera
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaReri182
Igår satt hälsovårdsdirektören i Stockholm Björn Eriksson och fågelskådaren Björn Olsen i Aktuelltstudion och diskuterade coronaläget. Fågelskådaren drog på med sin vanliga vals om att FHM och regeringen gjort allt fel och att man borde gjort si och så. När programledarna bad Björn E kommentera så svarade han kort att dom lyssnar på myndigheternas riktiga experter. Där fick fågelskådaren vad han förtjänar.

Haha! Skämtare där.

Björn Olsen gav en analys av verkligheten som den är, beskrev orsaker och exempel på vad som bör göras. 3:50 min in i sändningen.

Vid 7:00 min i sändningen. Björn Eriksson gav ju bara förutsägbara svar enligt regimlakej-mallen 1A.
Läget är allvarligt. Han vill ha fler åtgärder men vilka åtgärder det skulle vara vill han inte svara på och överlåter det till FHM.
Det är helt uppenbart Björn Eriksson inte vågar säga vad han tycker, som den regimlakej han är. Björn Eriksson tänker på sin karriär, villa, sina barn och status istället för att rädda liv på stockholmare. Björn Eriksson vet att om han tar egna initiativ som skulle stöta sig med Profeten Anders Tegnell så får karriären sig en törn.
Björn Eriksson vet att våra restriktioner är tandlösa och att följsamheten bland stockholmarna är dålig. Vi har inga reserestiktioner och vi har inte stängt ner gymnasium. Anders Tegnell motarbetar besökstopp på äldreboende. Anders Tegnell var emot tandlösa alkoholstoppet kl 22.00. Anders Tegnell var emot max 8 personer och trotsade regeringen genom att uppmana folk gå på bio.
Björn Eriksson vet att vi måste stänga ner skolorna, gymmen, barer och restauranger. Skydda våra äldre. Införa munskydd-påbud, i synnerhet i kollektivtrafiken och i alla sociala sammanhang inomhus. Smittspåra och isolera smittade.

Igår visade Björn Eriksson återigen att han är en ryggradslös karriärist som inte vågar att ta egna initiativ som skulle stöta sig med Profeten.

källa
https://www.svtplay.se/video/28047230/aktuellt/aktuellt-2-dec-20-00-1
Citera
2020-12-03, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AirOfficer
Tegnell är en insnöad, autistisk vänsternisse. Sådana är Gudar i media. Kolla bara på Greta.

Vad tror vi om dagens dödssiffra? Allt emellan 50-200 är rimligt.
Det kommer att stabilisera sig runt 200 per dag har länge varit min prognos. Smittfallen av allt att döma betydlig mer än det som blir rapporterad. Runt 30000 kommer att stabilisera sig.
Citera
2020-12-03, 12:27
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Flockimmunitet är ett centralt begrepp i hela teorin om R-värdet. Det är omöjligt att låtsas som att det inte finns. Den har påverkat den epidemiologiska utvecklingen i alla Europas länder. Så jag förstår inte varför just Sverige ska göras synonymt med den. Det enda som är annorlunda i Sverige är att våra myndigheter har informerat allmänheten om sånt som man i andra länder inte pratar högt om.

enligt WHO

"Herd immunity is achieved by protecting people from a virus, not by exposing them to it"

Men Tegnell o Giesecke kör/körde ju ett annat spår än WHO förespråkar.
Citera
2020-12-03, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaReri182
Igår satt hälsovårdsdirektören i Stockholm Björn Eriksson och fågelskådaren Björn Olsen i Aktuelltstudion och diskuterade coronaläget. Fågelskådaren drog på med sin vanliga vals om att FHM och regeringen gjort allt fel och att man borde gjort si och så. När programledarna bad Björn E kommentera så svarade han kort att dom lyssnar på myndigheternas riktiga experter. Där fick fågelskådaren vad han förtjänar.
Björn Olsen försöker faktiskt hjälpa till. Han tycker synd om sina medmänniskor som dör som flugor och ingen tar ansvar för det.
Hade man varit mer öppen och lyssnat på såna som Björn Olsen då hade Sverige hanterat pandemin lika bra som Norge och Finland.
Citera
2020-12-03, 12:31
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Det är lite för tidigt att börja oroa sig för lyxproblemet "låg vaccinationsgrad". Vi har inte ens börjat vaccinera ännu.

De flesta skulle vara fine med ett vaccin, men vill inte bli experimenterade på. Om vaccin ger bra utfall hos de som vaccineras, så kommer opinionen vända. Om det inte ger bra utfall, så gjorde de rätt som avstod.
Vad räknar di som bra utfall förutom de fas1-3 tester som utförts?

Ska vi vänta flera generationer för att uppnå mycket hög säkerhet så är vi körda som samhälle.
Citera
2020-12-03, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
enligt WHO

"Herd immunity is achieved by protecting people from a virus, not by exposing them to it"

Men Tegnell o Giesecke kör/körde ju ett annat spår än WHO förespråkar.
Eller så tycker de inte att tio miljoner människors öde ska bestämmas av floskler.
Citera
2020-12-03, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Instämmer.
Dessutom har jag i varje fall fastnat i stillastående tunnelbana mellan två stationer på grund av fel ett otaliga gånger.
Jag hade tänkt att ta mid mig en koldioxid mätare i rusningstid men det blev inte av. Nu åker jag bara bil till jobbet.
Vill inte ha en bunt Covid sjuka intill mig som tycker är fegt att använda munskydd.
Citera
2020-12-03, 12:34
Medlem
Man får vaba en sjuk unge i högst 7 dagar. Därefter krävs läkarintyg. Samtidigt finns FHMs krav på att en sjuk unge ska vara hemma i minst sju dagar, innan den får återvända till skolan. I våras när vi hade mindre smittspridning, färre döda/dag, samt färre inlagda på IVA tog de tillfälligt bort det där kravet på läkarintyg efter sju dagar. Men inte nu, givetvis. Tur då att man har fler än en unge, så att när man vabat en unge i sju dagar, så kan man börja vaba nästa. På sätt räddar man vården från fullständigt meningslösa läkarbesök. De har rimligen annat att göra i dessa dagar.
Citera
2020-12-03, 12:35
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pethuglin
Såg precis på region Örebros hemsida att de söker massor av folk till vaccinationerna.
Både sjukvårdspersonal och administrativ personal.

Kan tänka mig att det ser ut ungefär likadant på de flesta regioner.

https://www.regionorebrolan.se/vaccinera

Man kan ju undra hur många högskolepoäng det krävs för att sprita av en arm och trycka in sprutnålen i armen för att sedan trycka in vaccinet.

Att man kan behöva sjukvårdspersonal i området för att ta hand om spruträdda som kan svimma mm är ju ok men sätt 100 snabbutbildade och ge sprutan.

Hur svårt kan det vara?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in