2020-12-03, 10:20
Medlem
Birdogirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Birdogirl
Jag är sjuksköterska och har tänkt på det hela lite ur ett ”medicinskt perspektiv.”
Jag tror modern haft en hel del psykisk ohälsa, som varit uppe i tråden redan. Detta går då klart ut över sonen som ”hjärntvättas” från tidig ålder. Sedan externa faktorer att hon förlorar ett barn och en make, blir en utlösande faktor för ytterligare försämring där hon vill ”skydda och rädda” det hon har kvar. Hon är rädd för omvärlden/samhället, vilket smittar av sig på sonen. Dörren behöver inte låsas efter ett tag, han är inlåst ändå.

Dessa bensår måste givit en enorm stank. Har själv bevittnat liknande ben, och det ser inte vackert ut och lukten är, som den anhörige beskrev, ”rutten”.

Tror inte heller det varit så här illa från början, utan eskalerat med tiden. Alltså ”skräckfilm” etc, jo visst, men inte från dag ett.

Mannen måste utvecklat brist på diverse näringsämnen med tiden. I takt med att modern försämras, försämras även kosten. (Mot slutet leder detta till färdiga produkter som en burk makrill och chips.) Så klart även brist på D-vitamin, vilket egentligen är ett hormon vi själva kan skapa med rätt ljusförhållanden. Brist på D-vitamin kan leda till parodontit, och tänderna lossnar en efter en med tiden.

Ingen cirkulation (från rörelse) och vettig näring ger med tiden bensår. Började säkert litet, men oförmåga att själv sköta dessa (eller söka vård) ger snabbt galopperande försämring. Infektioner och nekros (han var svart o grå runt ena vaden, vilket säkerligen var nekros)

Att han opererades när han kom in har jag också funderat en del på. Kan inte vara mycket annat än att amputera benen. För utifrån vad jag läst verkar benen vara så pass illa att de inte går rädda. Att göra andra operationer med dessa ben, hade man nog valt att vänta med, åtminstone tills han fått antibiotika ett par dagar.

Det var mina teorier det 😀

Det här var mina första tankar runt fallet när det kom ut i media. Jag har tänkt mycket på det (o läst mycket!) de senaste dagarna. Mediahysterin, olika perspektiv och livsöden. Känns som jag inte var helt fel ute från början ändå. Sen har det ju kommit lite nya uppgifter t.ex. att det faktiskt inte var ngn operation utan att man började med antibiotika. Det lät mer vettigt. Tror dock inte systern ”hittat på” att han skulle opereras utan hon fick säkert massa information på en gång och i en mening som ”ja, annars kan det ju bli operation av dessa ben”, så hör bara systern (i sitt chockade tillstånd) ordet ”operation” vilket hon för vidare till åklagare/media. Inte ovanligt att patient o anhöriga i ett stressat läge hör det ord som skrämmer mest eller behövs mest, även helt taget ur sitt sammanhang. Ofta kan det vara ord som ”död”, ”tid kvar” ”operation” eller ”överlevnad”. Ja, ni fattar 😅

I alla fall, jag har tänkt mycket på ”varför blev det så här?” och ”går det undvika?”
Chanserna för att förhindra liknande livsöden hade så klart ökat ju snabbare denna familj fångats upp av vårt skyddsnät. När sedan alla, även BO är myndiga så är chanserna ganska små och minskar för varje dag.

Vi här i Sverige lever ju i ett individualiserat samhälle där den etiska principen ”autonomi-principen” väger mycket tungt. Vill mannen bo hos sin mor (även om det inte är det bästa för honom, kanske till och med skadligt) så är det mycket svårt att inte ta största hänsyn till hans egna vilja.

Andra länder har andra typer av samhällsformer, där individens vilja inte alls väger lika tungt. Där är det snarare principen om ”göra gott/ inte skada” som går först. Familj och släkt har mer insyn i och påverkan på den enskilde.

Kanske hade denna situation och MÅNGA liknande (för att leva i misär är långt ifrån ett undantagsfall) kunnat undvikas i ett samhälle där autonomiprincipen inte vägde lika tungt. Då hade det varit svårt för mamman och sonen att avskärma sig från övrig släkt och från samhället.

Så frågan är ju vilken typ av samhälle vill vi leva i? Och vilka etiska principer ska väga tyngst? Vill vi offra (delar av) vårt självbestämmande för att hindra liknande tragiker? Eller ska vissa (svaga) offras för att vi ska få bestämma själva?
Lite klurig fråga där åsikterna säkert går isär, även här på FB 😉
Citera
2020-12-03, 10:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klickis
Systern är inte trodd, igen! Hur är det möjligt!!
Sveriges socialsystem är utan större funktion.
Speciellt Haninge kommun lägger inte ner speciellt mycket kraft för att lösa problem.

Svårt att säga hur det gick till.

Socialen kan inte göra så mycket om en familjemedlem påstår något om två andra vuxna familjemedlemmar.

Vem vet hur deras situation såg ut då? De kanske levde helt ok men väldigt isolerat och fattigt?
Citera
2020-12-03, 10:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Uppgifterna om akut operation kom från Åklagaren Emma Olsson.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/86G3G2/systern-jag-larmade-i-flera-ar

Det verkar vara så att läkarna ändrade sig sedan och att mannen fick antibiotika (säkert via dropp) istället.
Citera
2020-12-03, 10:22
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Klickis
Systern är inte trodd, igen! Hur är det möjligt!!
Sveriges socialsystem är utan större funktion.
Speciellt Haninge kommun lägger inte ner speciellt mycket kraft för att lösa problem.

Helt vansinnigt! Brukar inte gilla den här typen av jämförelser, men här är den verkligen befogad: Vad skulle ha hänt om det varit en 70-årig man som hållit sin 40-åriga dotter fången i 30 år och hon låg på golvet utan tänder? ?? Ytterligare ett bevis på att kvinnor alltid behandlas med silkesvantar av rättsväsendet. Det här är ju ett flagrant exempel på brott.
Citera
2020-12-03, 10:25
Medlem
orolfstolles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stallbackshjonet
Vilket praktfiasko för MSM. Åklagaren lägger ned utredningen säger 10-nyheterna i detta nu. Kvinnan har inte gjort något brottsligt. Samtliga riksmedia från public service till Bonnier och Schibsted ställde fram modern som en skrämmande häxa. "Hur kan detta få hända i Sverige". Värst var Aftonbladet med Mellin och Cantwell.
2020 års överlägsna Fake news.
Släpa murvlarna till Stortorget i Gamla Stan och ställ dem i halskedja några dar.

Några år. Cantwell är ett riktigt vidrigt opportunistkräk.
Citera
2020-12-03, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004

Efter pappans död får sonen inte gå i skola - det är brottsligt men det måste vara preskriberat nu.

Inte brottsligt av vårdnadshavare att inte skicka minderåriga barn till plugget, skolplikten till trots. Så där föll det också.
Citera
2020-12-03, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av itsen
Helt vansinnigt! Brukar inte gilla den här typen av jämförelser, men här är den verkligen befogad: Vad skulle ha hänt om det varit en 70-årig man som hållit sin 40-åriga dotter fången i 30 år och hon låg på golvet utan tänder? ?? Ytterligare ett bevis på att kvinnor alltid behandlas med silkesvantar av rättsväsendet. Det här är ju ett flagrant exempel på brott.
Vad är brottet?
Citera
2020-12-03, 10:26
Medlem
hängballens avatar
Hur ser det rättsliga efterspelet ut nu när idiotin i media klarnat?
Kommer Aftonbladet att stämmas för förtal eller?

Satt dom inne tidigare så inte fan vill dom gå ut mer efter att över en natt blivit landets största stjärnor.
Citera
2020-12-03, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Såvitt jag förstår av dagens artiklar var det pappan som påbörjade isoleringen. Brände upo deras fina möbler och inredde med madrasser. Stod med gevär och hotade var och en som dristade sig till att ens försöka besöka deras familg osv osv.

När pappa dog lämnade han kvar en skadad familj.

Jag har uppfattat det så. Det väcker ju flera frågor om samhällets bristande reaktion och hjälpinsatser. Det fanns ju flera barn som gick i skolan och skulle kunnat ha berättat om förhållandena hemma. För att inte tala om pappans beteende. Om inte lärarna vågade reagera så borde väl skolsystern varit den som ser när barn inte mår bra. Fast redan då gick systrarna runt i skolorna och hann aldrig lära sig känna barnen.
Senast redigerad av Mypointis 2020-12-03 kl. 10:47.
Citera
2020-12-03, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Birdogirl
Det här var mina första tankar runt fallet när det kom ut i media. Jag har tänkt mycket på det (o läst mycket!) de senaste dagarna. Mediahysterin, olika perspektiv och livsöden. Känns som jag inte var helt fel ute från början ändå. Sen har det ju kommit lite nya uppgifter t.ex. att det faktiskt inte var ngn operation utan att man började med antibiotika. Det lät mer vettigt. Tror dock inte systern ”hittat på” att han skulle opereras utan hon fick säkert massa information på en gång och i en mening som ”ja, annars kan det ju bli operation av dessa ben”, så hör bara systern (i sitt chockade tillstånd) ordet ”operation” vilket hon för vidare till åklagare/media. Inte ovanligt att patient o anhöriga i ett stressat läge hör det ord som skrämmer mest eller behövs mest, även helt taget ur sitt sammanhang. Ofta kan det vara ord som ”död”, ”tid kvar” ”operation” eller ”överlevnad”. Ja, ni fattar 😅

I alla fall, jag har tänkt mycket på ”varför blev det så här?” och ”går det undvika?”
Chanserna för att förhindra liknande livsöden hade så klart ökat ju snabbare denna familj fångats upp av vårt skyddsnät. När sedan alla, även BO är myndiga så är chanserna ganska små och minskar för varje dag.

Vi här i Sverige lever ju i ett individualiserat samhälle där den etiska principen ”autonomi-principen” väger mycket tungt. Vill mannen bo hos sin mor (även om det inte är det bästa för honom, kanske till och med skadligt) så är det mycket svårt att inte ta största hänsyn till hans egna vilja.

Andra länder har andra typer av samhällsformer, där individens vilja inte alls väger lika tungt. Där är det snarare principen om ”göra gott/ inte skada” som går först. Familj och släkt har mer insyn i och påverkan på den enskilde.

Kanske hade denna situation och MÅNGA liknande (för att leva i misär är långt ifrån ett undantagsfall) kunnat undvikas i ett samhälle där autonomiprincipen inte vägde lika tungt. Då hade det varit svårt för mamman och sonen att avskärma sig från övrig släkt och från samhället.

Så frågan är ju vilken typ av samhälle vill vi leva i? Och vilka etiska principer ska väga tyngst? Vill vi offra (delar av) vårt självbestämmande för att hindra liknande tragiker? Eller ska vissa (svaga) offras för att vi ska få bestämma själva?
Lite klurig fråga där åsikterna säkert går isär, även här på FB 😉

Mannens dåliga hälsa kanske är något som kommit senaste tiden?

I en artikel på AB så säger ju en bekant som var barnvakt åt familjen förr att hon såg mannen senast i somras när han spelade fotboll. Det låter inte som han var i särskilt dåligt skick då.

Det kanske gått ganska fort sedan i somras - modern blev dålig och kunde inte handla. Mannen har inte skött sådant innan så han handlar hem enkla saker som makrill och chips för att bli mätt.

Detta i kombination med corona spär på isoleringen ytterligare - de har berättats om att de var rädda för samhället - tänk då hur en corona-pandemi påverkar dem.
Citera
2020-12-03, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fairie64
Det verkar vara så att läkarna ändrade sig sedan och att mannen fick antibiotika (säkert via dropp) istället.
Operation i detta fall kan vara ingrepp som att under narkos rensa bort död vävnad i sår
Citera
2020-12-03, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Mannens dåliga hälsa kanske är något som kommit senaste tiden?

I en artikel på AB så säger ju en bekant som var barnvakt åt familjen förr att hon såg mannen senast i somras när han spelade fotboll. Det låter inte som han var i särskilt dåligt skick då.

Det kanske gått ganska fort sedan i somras - modern blev dålig och kunde inte handla. Mannen har inte skött sådant innan så han handlar hem enkla saker som makrill och chips för att bli mätt.

Detta i kombination med corona spär på isoleringen ytterligare - de har berättats om att de var rädda för samhället - tänk då hur en corona-pandemi påverkar dem.

Familjens bekanta kanske inte såg varken tandstatus eller eventuellt såriga ben från hörnflaggan, liksom... Nej, allvarligt talat tror jag också att något har gått utför, för modern alltså. Vi har fortfarande inget exakt svar på hur länge hon var inlagd, om jag inte missat det i tråden. Vad gäller hans mathållning, så har han nog ätit vad hon ställt på bordet men som du säger, ska han plocka fram det själv ur skåpen så ligger nog makrill och chips nära till hands. Den där storyn är nog också en av systerns tala först-tänka sen-grejer. Det låter jävligt märkligt att modern, som sågs handla mat stup i kvarten, skulle ha en sopren kyl och frys eller motsvarande skafferi.

Hade inte modern varit tidig 50-talist, så hade han istället varit smällfet skulle jag tro. Mikromat och skit.
Senast redigerad av Zache 2020-12-03 kl. 10:43.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in