2020-12-03, 07:34
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Alla länder som inte är bakbundna av EU:s långsamma och byråkratiska hantering av godkännande är fria att börja vaccinera när de själva önskar.
Inte riktigt. Enskilda EU-länder är faktiskt fria att godkänna på egen hand. Problemet är väl att man tecknat gemensamma inköpsavtal och distributionsöverenskommelser.

Huruvida det är bra eller inte kan diskuteras men jag har iaf mina synpunkter klara. Vi har inte sett några vetenskapliga slutrapporter för något av vaccinerna. Det är bara Astra-Zeneca som signalerat att de snart ska släppa en sådan. I England är det frågan om nödgodkännande av Pfizer's vaccin och i USA även för Moderna's. Jag tror säkert att båda är effektiva och säkra. Det är inte det men jag betvivlar starkt att man kommer upp i några volymer av många skäl. Framförallt för att de två godkända kräver en infrastruktur som inte riktigt finns även om man påstår sig kunna lösa detta snabbt.

Jag kan heller inte släppa funderingarna kring om inte speciellt Pfizer nu försöker passa på att tvinga fram en marknad för framtida vacciner med den nya tekniken genom att pressa myndigheterna i olika länder att investera i infrastruktur som krävs för DNA/RNA-vacciner.
Citat:
Vaccinet håller sig efter upptining flera dagar i kylskåp utan att förfaras. Så det går lätt att tänka sig en bil med kylskåp därbak och en bärbar kylväska som kör runt till äldreboenden och även hem till de som fortfarande bor hemma. Logistiken är inga större problem, snarare byråkratin.
Det är heller inte riktigt sant. Just dessa uppgifter kommer från Pfizer men även administrationen av RNA/DNA-vacciner är speciellt och kräver nya tekniker.
Senast redigerad av arbetet 2020-12-03 kl. 07:38.
Citera
2020-12-03, 07:39
Medlem
Har det börjat räkna på ett annat sätt?

https://www.svt.se/datajournalistik/corona-i-intensivvarden/
Citera
2020-12-03, 07:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Inte riktigt. Enskilda EU-länder är faktiskt fria att godkänna på egen hand. Problemet är väl att man tecknat gemensamma inköpsavtal och distributionsöverenskommelser.

Huruvida det är bra eller inte kan diskuteras men jag har iaf mina synpunkter klara. Vi har inte sett några vetenskapliga slutrapporter för något av vaccinerna. Det är bara Astra-Zeneca som signalerat att de snart ska släppa en sådan. I England är det frågan om nödgodkännande av Pfizer's vaccin och i USA även för Moderna's. Jag tror säkert att båda är effektiva och säkra. Det är inte det men jag betvivlar starkt att man kommer upp i några volymer av många skäl. Framförallt för att de två godkända kräver en infrastruktur som inte riktigt finns även om man påstår sig kunna lösa detta snabbt.

Jag kan heller inte släppa funderingarna kring om inte speciellt Pfizer nu försöker passa på att tvinga fram en marknad för framtida vacciner med den nya tekniken genom att pressa myndigheterna i olika länder att investera i infrastruktur som krävs för DNA/RNA-vacciner.

Det är heller inte riktigt sant. Just dessa uppgifter kommer från Pfizer men även administrationen av RNA/DNA-vacciner är speciellt och kräver nya tekniker.
De som gör RND/DNA-vaccin vädrar nog morgonluft nu, ja.

Det skulle inte förvåna mig om den större nyttan av vaccinen blir indirekt, i form av RNA/DNA-vaccin mot andra sjukdomar.
Citera
2020-12-03, 07:43
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Det beror lite på vad din status i världen är.

Norge, Island och Schweiz får nöja sig med att få vaccin levererat i andra hand av EU, med Sverige och FoHM som mellanhand:

https://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2020/10/sverige-ingar-avtal-om-vidareforsaljning-av-covid-19-vaccin-till-norge-island-och-schweiz/
Norge har gjort ett eget val att köpa in vaccin via EU. Helt självförvållat.
Citera
2020-12-03, 07:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Covidexpert666

Tror den där fylls på under dagen.

Dessutom är det folk som ligger kvar från igår som inte alltid rapporteras varje dag.

https://portal.icuregswe.org/siri/report/corona.covid-dagligen
Citera
2020-12-03, 07:44
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Covidexpert666

Bugg.
Har hänt tidigare
Citera
2020-12-03, 07:47
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
De som gör RND/DNA-vaccin vädrar nog morgonluft nu, ja.

Det skulle inte förvåna mig om den större nyttan av vaccinen blir indirekt, i form av RNA/DNA-vaccin mot andra sjukdomar.
Och vi får också komma ihåg att den mest flitigt framträdande svenska talespersonen förutom vaccinsamordnaren, Matti Sällberg, han basar över Sveriges vaccinutveckling på området som just av en tillfällighet handlar om ett DNA/RNA-vaccin:
/.../
Inom 1–2 månader hoppas vi komma igång med att börja testa alla vaccinkandidater parallellt i möss. Då kan vi förhoppningsvis se vilka som har störst potential, alltså vilka som bäst skyddar mot infektion. Vi vill inte begränsa oss till en vaccinvariant utan kör på flera spår samtidigt tills vi vet vilken som funkar bäst. Men det mest sannolika är nog att vi landar i ett DNA-vaccin eftersom det finns plattformar som kan framställa miljontals doser av den typen av vaccin och vi vet att det är stabilt.
https://nyheter.ki.se/vaccinutveckling-mot-coronaviruset-gar-in-i-nasta-fas
Citera
2020-12-03, 07:49
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Till viss del var den en underrapprtering under helgen, men höga siffror två dagar i rad är nog ett dåligt tecken...

Jag gissar att det tar bortemot en vecka innan vi ser ökningen efter thanksgiving.

För USA:s del slutade gårdagen med ATH 2800 nya dödsfall och nästan ATH 203 000 nya smittade.

7-dagars genomsnitt av både dödsfall och smittade ligger fortfarande under vad det låg före Thanksgiving.

/Worldometers

Dödsfallen kommer säkerligen öka i USA. Detta gäller även om smittspridning nu har peakat. Eftersom dödsfallen som rapporteras idag speglar smittpridningen för ca 4 veckor sedan så kan man uppskatta att USA:s dödsfall på ca 1600 nu (7-dagars genomsnitt) kommer att stiga till närmare 2500 innan nyår.

Om smittspridning fortfarande ökar kommer peaken i dödsfall bli högre. Dessutom kommer peaken komma senare och hela vågen blir mer utdragen. Vilket innebär mängder med amerikaner som får sätta livet...

USA lär vara ett av de länder som kommer få vacciner först. Kanske såpass fort att de kan begränsa innevarande våg.
Citera
2020-12-03, 07:50
Medlem
Citat:
Norge har gjort ett eget val att köpa in vaccin via EU. Helt självförvållat.
Jo, visst. Det jag menar är, en liten order på några hundratusen vaccin till Island, som läkemedelsbolagen inte tjänar något på, hamnar kanske inte högst i högen.
Citera
2020-12-03, 07:50
Medlem
Nu skall Obama, Clinton och Bush tydligen ta vaccinet i direktsändning i tv för att övertyga amerikanerna att ta covid-19 sprutan enligt Aftonbladet.

.
Citera
2020-12-03, 07:51
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:

Det är nödgodkännande för alla dessa som blir aktuellt i EU, ett normalt förfarande tar cirka två år.
Vad gäller Pfizervaccinets speciella krav på förvarning så verkar Pfizerr kunna leverera en förvarnings och transportlösning samtidigt med vaccinet.
Citera
2020-12-03, 07:53
Medlem
Citat:
Och vi får också komma ihåg att den mest flitigt framträdande svenska talespersonen förutom vaccinsamordnaren, Matti Sällberg, han basar över Sveriges vaccinutveckling på området som just av en tillfällighet handlar om ett DNA/RNA-vaccin:
/.../
Inom 1–2 månader hoppas vi komma igång med att börja testa alla vaccinkandidater parallellt i möss. Då kan vi förhoppningsvis se vilka som har störst potential, alltså vilka som bäst skyddar mot infektion. Vi vill inte begränsa oss till en vaccinvariant utan kör på flera spår samtidigt tills vi vet vilken som funkar bäst. Men det mest sannolika är nog att vi landar i ett DNA-vaccin eftersom det finns plattformar som kan framställa miljontals doser av den typen av vaccin och vi vet att det är stabilt.
https://nyheter.ki.se/vaccinutveckling-mot-coronaviruset-gar-in-i-nasta-fas
Macintosh Matti utvecklar ju vaccin mot förkylning (alla coronavirus).

Förkylningar suger. Han får nästan en tatuering om det funkar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in