Hittade denna och slutsatsen är lika obegriplig än idag för mig (25 mars)
Citat:
"Hittills har 2 500 personer bekräftats smittade och 42 personer har avlidit.
– Vi har för närvarande en stabil situation , säger Anders Tegnell, statsepidemiolog på Folkhälsomyndigheten på onsdagens pressträff."
https://www.aftonbladet.se/a/qLBWlw
Men jag håller med, man "borde" kunna lita mer på bedömningarna som en myndighet gör än någon random Flashbackare. Jag begriper fortfarande inte vad man såg som stabilt.
Notera även siffran 2 500 smittade. Som givetvis var grovt missvisande pga att få testades. Men hur kan man i den positionen dra slutsatser av en sådan siffra?Eller vad baseades allt på och varför glodde vi på den kurvan?
Det gick visst att veta redan då att den kurvan var sjukt missvisande...
För det var samtidigt närmare 700 på sjukhus och nästan 150 pers på intensiven redan då!
Bara det är nästen hälften så många än antalet bekräftat smittade.
Det är ju fullständigt orimligt att det skulle handla om så få smittade eller att kurvan ens gick att använda till att bedöma utvecklingen överhuvudtaget, när övriga kurvor talade för något helt annat.
Denna slutsats drogs däremot bara 15 dagar innan den "stabila situationen" ovan. FOLKHÄLSOmyndighetens bedömning den 10 mars 2020:
Citat:
Beslut avseende risknivåer för covid-19
Myndigheten använder en 5-gradiga skala med risknivåerna Mycket låg, Låg, Måttlig, Hög och Mycket hög. Skalan används i all kommunikation från Folkhälsomyndigheten.
Nedan risknivåer gäller per 2020-03-10 klockan 14.00. Risknivån för spridning i Sverige har förändrats sedan den förra riskbedömningen 2020-03-02. Bedömningen är baserad på den information som utgår från WHO och ECDC samt de rapporterade svenska fallen.
Nuvarande risk för importfall:
MYCKET HÖG
Risken för spridning i Sverige annat än till personer runt enstaka importfall:
MYCKET HÖG"
https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/statistik-och-analyser/riskbedomning/
Bekräftat smittade 9 november - 2 december:
Vecka 46: Cirka 30 900
Vecka 47: 31 000
Vecka 48: 35 000
Vecka 49: 21 000
= Nästan 120 000 nya fall på drygt tre veckor. Det har tidigare tagit i snitt runt tre veckor innan ökningar av dödsfallen ens syns mer tydligt i statistiken.
Influensassäsongen 2017/2018 beskrivs som att ovanligt många smittades och att ovanligt många dog.
Även om det (möjligtvis) var mycket större mörkertal då så handlade det om 20 000 bekräftat smittade och över 1 000 avlidna.
Det kanske inte är jämförbart men bara för att sätta 120 000 nya fall i något slags perspektiv. Det är ju som 12 stycken "2017/2018". Fast på mindre än en månad...
Ps. "ALARMIST!"
I mitt allra första inlägg om den här pandemin jämförde jag med just den nämnda influensan. (Visserligen 28 februari)
Nu i December säger jag: Jag. Hade. Fel.
Jag hade fel. Svårare än så var det inte... Hur folk kan ha kvar närmast samma uppfattningar idag som när det var 0 dödsfall övergår mitt förstånd.