2020-12-02, 23:15
Medlem
Legerdemains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av histolyt
Varför gjorde inte arbetsförmedlingen något?

Måste man inte vara inskriven på Arbetsförmedlingen för att bli intressant för dem?

Det är ju inte något brott att bli försörjd av sin mor hela livet.

Däremot borde, som jag redan har påpekat, skolan och militärtjänsten ha hört av sig.
Citera
2020-12-02, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ettsjutretton
Enligt uppgifter jag mottagit så var J inte inblandad i någon nämnvärd kriminalitet efter rånet 1971.

Med tanke på att J inte tycks stå med i folkbokföringen 1960, kan det vara så att han var oskyldig till brotten 1958? Kanske begicks de av en namne?

Ingen aning jag reagerade bara på att det stod straffarbete vilket tillhör svunnen tid. Sen att 4 utvisades behövs ju klarläggas.
Citera
2020-12-02, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SweetPotatoo
Något rättsligt efterspel tror jag inte på.
Frågan är om de kommer att klara att leva utan varandra, bo isär, Tror de har väldigt starka band och lever i symbios. Problemet blir väl om de kommer att kunna bo kvar i området då alla känner till denna historia. Om inte förr. så kommer de nu bli uttittade vart de än går. Tror det kommer sluta med sociala insatser och stöd för att få ordning på tillvaron och förmodligen nytt namn och ny adress
Tycker det här borde skötts snyggare Nu har de fått sina liv utfläkta till allmän beskådan

ja nu har mamman o sonen blivit kändisprofiler. Folk skockas utanför deras fönster, pekar och kommenterar den ljusstaken som står framme året om- trots att det inte är i denna lägenhet de mamman och sonen bor.
Mamman blir trendsättare, nu vill alla ha flätade kringlor på örona och sonen blir efterfrågad och
stalkad av galna fruntimmer som vill ta hand om honom.
Han lär få många brev av tokstollar, och mamman har hat-brev att vänta.
eller -tuffar de båda upp sig och tar en långpromenad i området och visar upp sig- för att de kanske tycker att det är bäst så.
Synd om dottern -hon har tolkat situationen på sitt sätt- och drog alltför snabb slutsats.
Klart är att det inte är sund tillvaro för sonen- i allmänhetens ögon.Lite udda att sonen lever med sin gamla mamma och håller låg profil.Han varken krograggat eller super sig redlös.
Han spelat dataspel och dricker ohälsosam energidryck, som är dåligt för tandemaljen.
Sonen kanske inte tänker som den stora massan. Jag tror inte han är kuvad son, jag tror han är rätt enveten och tycker han har det bekvämt och bra hos sin gamla mor.
Hon har å sin sida ett tryggt sällskap-med sonen hemmaboende slipper hon uppvaktas av gamla
gubbar som jagar efter nån som vill passas upp, vill ha mat o sällskap.
Citera
2020-12-02, 23:21
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Browser
Ingen aning jag reagerade bara på att det stod straffarbete vilket tillhör svunnen tid. Sen att 4 utvisades behövs ju klarläggas.
Vad jag minns av notisen, så stod det väl att det skulle utredas om GM verkligen var att anse som politiska flyktingar eller om de skulle utvisas. Alltså var det inte bestämt än, om eller vilka av GM som skulle förvisas. Förmodligen blev ingen utvisad då, som jag tidigare skrivit, att ungrare på 1950-talet sågs på med lika blida ögon som man ser afghaner med i dag.
Citera
2020-12-02, 23:22
Medlem
Bum1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Som-nam-na
Bisarrt att läraren tvunget skulle ta i och klappa honom? Kan det vara en av orsakerna till att mamman tog honom ur skolan tom?
Blev du aldrig klappad på axeln som barn när du hade varit duktig?
Citera
2020-12-02, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ettsjutretton
Vad jag minns av notisen, så stod det väl att det skulle utredas om GM verkligen var att anse som politiska flyktingar eller om de skulle utvisas. Alltså var det inte bestämt än, om eller vilka av GM som skulle förvisas.

Ok, ja då blir det svårt. Skatteverket kan ju ha uppgifter om när han kom hit.
1970 står han skriven hos en annan dam i alla fall.
Citera
2020-12-02, 23:25
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Citat:
Ja, det cirkulerade uppgifter tidigare i tråden om att han skulle ha två barn från ett tidigare förhållande.
Citera
2020-12-02, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Novotar
Undrar lite hur dottern visste om mammans sjukhusvistelse och nycklar t lgh om dom inte hade ngn kontakt? Hon hade kanske behållt nyckeln sedan ”gamla tider”?

Nej, hon hade inte nyckel. Dörren var inte låst, så hon kunde bara gå in.
Citera
2020-12-02, 23:28
Medlem
Citat:
Nej, efter 3 år står det att dom ville pröva den sjukersättning han fått tidigare, och det betyder att han hade sjukersättning där dom kan pröva efter 3 år vilket tillhör regelverket. Domstol för 10 år sedan.

Jaha 1958 och 1971. Straffarbete togs bort Sverige 1962, och då han begick dom här brotten bodde han inte med mait. Så det skall framgå och frågan är när hans kriminella bana togs slut? Det står att 4 utvisades ur landet så vilka var det?

Du ifrågasatte huruvida han fått ersättning från FK tidigare än för tretton år sedan. Inget i det du citerar berör den möjligheten.

Har mycket svårt att hänga med i din slarviga text men låt mig göra ett försök. "Så det skall framgå", ja du, att han inte bodde med M*ait på den tiden har redan framgått. "När hans kriminella bana togs slut? (sic)" – ingen aning.

Det står inte "4 utvisades ur landet", det står "För fyra blir det utvisning", och ingen vet om det beslutet någonsin verkställdes. Gäller i sådanda fall rimligen de fyra namngivna och inte den från gruppvåldtäkten friade ynglingen.

Sök i tråden istället för ditt eviga instant gratification-tramsande. Försök att bidra med något själv. Rejält otrevlig ton har du också och nu ska jag också skärpa mig på den punkten, blir alldeles för lack på sånt här.
Citera
2020-12-02, 23:29
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Är det hon som han hade barn med sen tidigare?
Citera
2020-12-02, 23:30
Medlem
Jag får inte ihop det åldersmässigt. Såg precis en intervju med systern i mössan filmandes bakifrån. Om nu brodern som var isolerad i lägenheten, föddes ca 1 år efter bortgången av den äldre brodern, och att mamman var höggravid med deras syster när brodern dog, och blev gravid direkt efter hennes födsel. Så borde det väl skilja ca 2,5 år mellan den isolerade brodern och systern som intervjuades (hon var 1,5 år när den äldre brodern dog), och runt 1 mellan honom och den yngre systern.
Och om denne bror som var isolerad/inlåst i lägenheten från sjunde klass (13 år), så borde väl hans systrar forfrande bott hemma när detta skedde? Den systern som är intervjuad menar ju att de inte fick ha kontakt med honom från det att han slutade skolan, och han fick inte heller ha kontakt med morföräldrarna. Men då måste ju systrarna ha varit 14-15,5 år. Var bodde de då? Bodde mamman själv med brodern hon överbeskyddade?
Citera
2020-12-02, 23:34
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thehawk88
Jag får inte ihop det åldersmässigt. Såg precis en intervju med systern i mössan filmandes bakifrån. Om nu brodern som var isolerad i lägenheten, föddes ca 1 år efter bortgången av den äldre brodern, och att mamman var höggravid med deras syster när brodern dog, och blev gravid direkt efter hennes födsel. Så borde det väl skilja ca 2,5 år mellan den isolerade brodern och systern som intervjuades (hon var 1,5 år när den äldre brodern dog), och runt 1 mellan honom och den yngre systern.
Och om denne bror som var isolerad/inlåst i lägenheten från sjunde klass (13 år), så borde väl hans systrar forfrande bott hemma när detta skedde? Den systern som är intervjuad menar ju att de inte fick ha kontakt med honom från det att han slutade skolan, och han fick inte heller ha kontakt med morföräldrarna. Men då måste ju systrarna ha varit 14-15,5 år. Var bodde de då? Bodde mamman själv med brodern hon överbeskyddade?
Ja. Vi har luftat det tidigare. Gissningsvis så kanske flyttade dom till släktingar? Morföräldrarna? Som sedan mamman bröt med?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in