2020-12-02, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Browser
Källa tack!

Mmm, visst, eftersom du ber så snällt hördudu. Har du förresten läst trå... nej, förresten, glöm det, ingen vits

Grovt kriminell (gruppvåldtäkt)
Grovt kriminell (grovt rån)
Kontrollerande (sista stycket så herrn slipper läsa så mycket text)
Tio år äldre

Nåt annat du undrar över? Att karln var född i Ungern får du helt enkelt ta mitt ord på.
Citera
2020-12-02, 22:52
Medlem
Citat:
Läraren minns en blyg pojke som försökte göra sig osynlig i klassrummet och på skolgården. Hon ömmade särskilt för honom och såg honom som ett ”skötebarn.”

– Jag förstod att han behövde extra mycket uppmärksamhet och jag tror att jag fick hans förtroende. Barn som är utsatta kan ibland rygga undan för beröring, men jag kunde ta i honom, klappa honom lite och jag märkte att han blev lugn.

Läraren minns särskilt ett tillfälle. Det var lektion i hemkunskap och hon såg som vanligt hur pojken kastade i sig det klassen hade bakat. Hon frågade när han senast ätit och pojken svarade:

– I går morse.

–Jag tog upp det med skolledningen och jag vet att alla tog det på allvar, säger läraren.

Minns du pojkens mor?

– Ja, hon var mycket speciell, inte alls som andra mödrar. Vi såg till att hon kom till kvartssamtal och möten, men jag märkte att hon inte var engagerad på ett normalt sätt.

Läraren minns aldrig att hon träffade pojkens far. Hon kan inte heller erinra sig att hon såg några märken av våld på honom.

– Nej, däremot var han ovårdad. Smutsiga kläder och luktade illa.

https://www.expressen.se/nyheter/de-hade-ett-band-som-jag-aldrig-sett-nagon-annan-ha/

Misären utan mat och redan då vanvårdad. Inte som andra mödrar och oengagerad. Sakta men säkert tog hon han ur skolan och kunde kontrollera och styra honom. Konstigt att inte socialtjänsten kopplades in. Stinkande barn som inte fått mat på ett par dagar är väl ytterst viktigt att kolla upp.
Citera
2020-12-02, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ettsjutretton
Jag tycker hon ser ut att vara en parant kvinna. Alla som haft att göra med henne vittnar dessutom om att hon är trevlig.

Håller med.

Flera källor har nämnt att hon var väldigt social och pratsam. Känns inte alls som den bild vissa ger att hon var skulle vara uppenbart psykiskt sjuk och nedtryckt innesittare. Påsen hon bär på, Akademibokhandeln.

Kan tänka mig att det stämmer att hon inte pratade vidlyftigt om sonen i samtal med grannar dock.

Tror inte att hon är väldigt ensam i sin situation.
Citera
2020-12-02, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Legerdemain
Jag förstår inte vad du menar.

Jag menar att den som är psykiskt sjuk ändå inte kan förutsättas agera rationellt, det vill säga i linje med vad jag föreslog i inlägget du just citerade.

Du svarade på din egen fråga i föregående inlägg. Klart som fan modern är psykiskt sjuk, vad tror du själv? Hade du kunnat göra det mitt ditt barn? Sluta upp med svammel.
Citera
2020-12-02, 22:56
Medlem
Legerdemains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osakazuki
Mer uppenbart att det var så du menade om du utvecklar ditt språk till en begriplig nivå.

Fallets eventuella BO har aldrig varit saknad för att återgå till topic, han var på sin hemadress och har aldrig varit saknad. Det är ju inte så att man måste kontakta en myndighet med jämna mellanrum och tala om att man fortfarande existerar.

Johan Asplund som du av obegriplig anledning jämför med, är däremot anmäld saknad och är så fortfarande dags dato.

Sluta tjata om Johan Asplund nu. Vi förstår att du inte förstod och av någon obegriplig anledning blev provocerad av min jämförelse. Jag har förklarat vad jag menade. Släpp det och gå vidare.

Hur som helst: om en person inte är anmäld saknad borde släktingar, skolan och militärtjänsten ändå ha undrat. Man frågar sig naturligtvis hur många i släkten som visste men ändå teg.
Citera
Medlem
Citat:
Välkänd pga frisyren då. Och att hon ofta är synlig. Däremot visste inte grannarna att hon hade en son hemma. Det är väl märkligt då det gått så lång tid i denna bostad? Inte ens bostadsrättsföreningen verkar ha vetat om det.

Sonen var inte okänd för alla grannar verkar det som, vad menar du med att bostadsrättsföreningen inte visste? Sonen är skriven där?
Citera
Medlem
Citat:
Ähh det framgår i artikeln att han fick sjukersättning 2007 alltså 3 år innan ärendet landar i domstolen.

Sorry, hade missat din sylvassa replik. Ja. Och var lyckas du läsa dig till att han inte fått beviljad sjukersättning innan dess?
Citera
2020-12-02, 22:59
Medlem
Legerdemains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av histolyt
Du svarade på din egen fråga i föregående inlägg. Klart som fan modern är psykiskt sjuk, vad tror du själv? Hade du kunnat göra det mitt ditt barn? Sluta upp med svammel.

Jag förde ett löst och föga strukturerat resonemang kring varför hon inte skötte om sitt barn bättre. Det finns psykiskt sjuka som bevisligen klarar detta bättre eller till och med alldeles utmärkt. Jag har aldrig påstått att modern inte är psykiskt sjuk.

Den ende som bör sluta svamla är du. Åtminstone bör du lära dig att läsa.
Citera
2020-12-02, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zache
Mmm, visst, eftersom du ber så snällt hördudu. Har du förresten läst trå... nej, förresten, glöm det, ingen vits

Grovt kriminell (gruppvåldtäkt)
Grovt kriminell (grovt rån)
Kontrollerande (sista stycket så herrn slipper läsa så mycket text)
Tio år äldre

Nåt annat du undrar över? Att karln var född i Ungern får du helt enkelt ta mitt ord på.

Ja årtalen på tidningsnotiserna.

Citat:
Ursprungligen postat av Zache
Sorry, hade missat din sylvassa replik. Ja. Och var lyckas du läsa dig till att han inte fått beviljad sjukersättning innan dess?

Dagens nyheter.

Citat:
Mamman och sonen förekommer knappt i några offentliga register, men en dom i förvaltningsrätten för tio år sedan visar hur mamman var sonens ombud i ett ärende mot Försäkringskassan. Han hade då fått beviljad sjukersättning men myndigheten skulle efter tre år utreda hans arbetsförmåga på nytt. Modern överklagade beslutet till förvaltningsrätten och yrkade på att det skulle ändras eftersom ”han inte orkar med någon kontakt och utredning på grund av hans psykiska handikapp. Allt som ska utredas får gå igenom hans mamma”.
Citera
2020-12-02, 23:00
Medlem
Varför gjorde inte arbetsförmedlingen något?
Citera
2020-12-02, 23:01
Medlem
Novotars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Majamedm
Har det framkommit vad mamman gjorde på sjukhuset och hur länge hon varit där när släktingen passade på att ta sig in i lägenheten?
Undrar lite hur dottern visste om mammans sjukhusvistelse och nycklar t lgh om dom inte hade ngn kontakt? Hon hade kanske behållt nyckeln sedan ”gamla tider”?
Citera
2020-12-02, 23:02
Medlem
Har inte läst hela tråden men jag läste namnet Karlsson. När jag kollar i Sveriges befolkning 1980 har han och systern namnet Larsson, 1990 heter dom båda Baranyai i efternamn. Vet inte om detta redan framkommit.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in