2020-12-02, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B-a-c-k-f-l-a-s-h
Man vistas lika mycket inomhus ifall temperaturen ligger vid -5 grader.
Det finns väldigt lite erfarenhet av vad som händer med smittspridningen vid - 5 och kallare, men i Alperna i Februari är det ofta ungefär fem minusgrader. Om det blir ännu kallare blir det ochså torrare i luften.
Citera
2020-12-02, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Pfizers vaccin kan bara flyttas en gång efter frysen och då bara I doser om 1000 så det kan man inte vaccinera med annat än på sjukhus. (källa Omni).

Sverige kanske har rätt i att vänta på AstraZenecas vaccin för allmän vaccinering (vilket är det jag misstänker att de gör) då det blir svårt att vaccinera allmänheten med Pfizers vaccin.

Modernas vaccin är lite bättre på denna punkten, men är det tillräckligt bra för att kunna vaccinera allmänheten (inklusive de äldre)?
Jag hittade en bra artikel, som beskriver problemet tydligen är det 975 doser:
- https://www.npr.org/sections/health-shots/2020/11/17/935563377/why-does-pfizers-covid-19-vaccine-need-to-be-kept-colder-than-antarctica

Möjligen att man kan höja temperaturerna och tiden allteftersom man lär sig mer.
Citera
2020-12-02, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Varför testar man friska människor? Vad exakt uppnår man? Skrämsel? Kontroll?
Möjlighet att få dem i arbete igen utan att de smittar andra.
Citera
2020-12-02, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
Någon som har koll på vad Sveriges tre högsta noteringar per dag är? (även om det är eftersläpningar så är jag intresserad vad vi haft för högsta dagsnoteringar)

Højeste antal Covid-19 dødsfald indtraf den 15. April da 115 personer døde af Covid-19.

I dag er rekorden slået med 64 ekstra Covid-19 dødsfald på et døgn:

https://sundhedspolitisktidsskrift.dk/nyheder/3073-lynoverblik-dagens-tal-og-vigtigste-nyheder-om-coronavirus.html
Citera
2020-12-02, 20:06
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hissen100
Det som inte kommer att vara ”fake news” är att dödsfallen och svårt sjuka kommer skjuta i höjden, ingenting pekar på motsatsen.

Läget i Sverige har fullständigt havererat. Min fru (som jobbade idag) fick in ett flertal barn 9-13 år med covid-19. Två av dessa hänvisades till akutvård.

Svenskarna har inte förstått vidden.

Vad har du för tjänst på nätläkarföretaget?
Är du läkare?
Citera
2020-12-02, 20:07
Medlem
SodaFointains avatar
Fetma är visst över 80 kg så ligger 0,4 ifrån.
Citera
2020-12-02, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Varför testar man friska människor? Vad exakt uppnår man? Skrämsel? Kontroll?

Man fanger sygdommen i personen inden personen selv har symptomer, og dermed forhindres personen i at smitte andre uvidende om egen sygdom.
Citera
2020-12-02, 20:10
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Nej, förra veckan var en klar uppgång.

V46 31328
V47 31973 +2,1%
V48 35560 +11,2%

Idag jämfört med förra onsdagen +9,1%. Köper inte att det skulle vara nån platå.

Och antalet utförda tester ökade med?
Citera
2020-12-02, 20:11
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Illa nog är att smittan har fått grepp på skolorna. Bara de senaste dagarna/veckan har snittåldern för sökande sjunkit drastiskt. Det som snart kommer visa sig är att även barn blir kraftigt sjuka.

Att det skulle hända hade alla med sunt bondförnuft konstaterat i denna tråd sedan februari.
Det "intressanta" nu är huruvida de blir sterila el./och får lungfibros.
Citera
2020-12-02, 20:12
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Förutom risken för långtidseffekter på folkhälsan i en för dagen okänd omfattning..

Precis! Resonemanget att viruset kan få "bränna genom befolkningen" utan nån större fara är fullständigt sinnessjukt!

Till att börja med så finns det ingen som helst poäng med det, eftersom immuniteten inte blir särskilt lång. För det andra så blir sjukvården fullständigt överbelastad vilket även går ut över annan vård. För det tredje så kan man inte låta virus som man inte vet särskilt mycket om bränna genom befolkningen. Redan innan andra vågen bröt ut så hade 70 barn drabbats av hyperinflammation utlöst av Covid och ett 20-tal hade behövt intensivvård. Sen har vi långtidscovid och dess konsekvenser. Nu vet vi att man i stort antal finner lungskador hos folk som haft Covid och det kan det handla om tiotusentals svenskar. Lika många kan för alltid ha förlorat lukt och smak. Och vilka blir konsekvenserna av den hjärninflammation som många drabbats av och som gjort att många fortfarande inte kommit tillbaks till arbetet efter att ha insjuknat i våras?

Hela hanteringen av Covid-19 är en katastrof. Regeringen och FHM lät ett virus man inte visste särskilt mycket om "bränna genom befolkningen" och nu kan man börja se vad det kommer att kosta samhället och de drabbade. Det här är inte över bara för ett vaccin kommer. Hur många kommer att ha fått sina liv kortade och hur många kommer att ha men för livet?

Löfven borde fan i mig be svenska folket om ursäkt och lämna in sin avskedsansökan. Giesecke och Tegnell som kokade ihop den svenska strategin borde rentav åtalas, dömas och sättas i fängelse, men inte en jävla chans att regeringen ska kunna ducka för ansvaret nu när allt har gått åt helvete! En regering måste kunna leda landet genom en kris. Det duger inte att lämna bort ansvaret till en myndighet som av allt att döma styrs av idioter. Hur många missbedömningar ska Tegnell & Co tillåtas göra innan nån slår näven i bordet och tar över pandemistrategin? Så här kan det bara inte få fortsätta.
Senast redigerad av fernebo 2020-12-02 kl. 20:28.
Citera
2020-12-02, 20:13
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moentos
Man fanger sygdommen i personen inden personen selv har symptomer, og dermed forhindres personen i at smitte andre uvidende om egen sygdom.

Det funkar ju inte?
Citera
2020-12-02, 20:16
Medlem
Citat:
Det som inte kommer att vara ”fake news” är att dödsfallen och svårt sjuka kommer skjuta i höjden, ingenting pekar på motsatsen.

Läget i Sverige har fullständigt havererat. Min fru (som jobbade idag) fick in ett flertal barn 9-13 år med covid-19. Två av dessa hänvisades till akutvård.

Svenskarna har inte förstått vidden.

Svenskarna vill inte förstå vidden, även om fakta och vittnesmål trycks upp i deras nyllen. Vi är extremt välfärdsskadade. Sverige skulle inte klara krig i en vecka.

Apropå din frus jobb, får jag fråga några grejer?

Jag var i covidvården i mars och april och varken såg eller hörde om minderåriga. Våra patienter var 40 - 70 år gamla.

Är det där ett nytt fenomen, att flera minderåriga kommer in samtidigt?

Under hela pandemin har unga svenskar ansett sig vara skottsäkra. "Drabbar inte unga" är ett mantra som hörs varje dag.

Ser vi en åldersmässig förändring?

Jag har tappat inifrånperspektivet. Jag jobbar inte i covidvården längre, men är såklart nyfiken.

Situationen har kraschat, ja.

Region Sörmland fick nyss 200 miljoner av staten och regionernas sammanlagda önskemål är 11 miljarder (!). Stödpengar. Ingen j-a lek.

Det är total superkris.

Och samtidigt har medelsvensken svårt att fatta, efter ett halvårs harvande. Otroligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in