2020-12-02, 16:03
Medlem
JedanProblems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Att smittan ökar just nu är det inga tvivel om. Däremot är ökningstakten inte accelererande, om något är den i så fall konstant eller något inbromsande. Det går ju inte att säga säkert om inte testningen hänger med. Däremot är hastigheten i ökningen av antalet inläggningar lägre än i våras.

Vecka

10/39: 4/8
11/40: 20/15
12/41: 107/25
13/42: 306/22
14/43: 356/54
15/44: 382/64
Tack för uppdateringarna som du regelbundet skriver.

Hur tror du att det kommer se ut runt jul/nyår? Kommer vi fortsätta se en "något inbromsande" trend?
Citera
2020-12-02, 16:03
Medlem
Overminds avatar
174 st döda idag. Snart 7000. Jag kommer gråta mig till sömns ikväll. Norge, Finland och Danmark är inte ens i närheten av oss. Tegnell och Löfven bär ansvaret men också egoistiska människor som skiter i restriktionerna.

Mörka tider.
Citera
2020-12-02, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Jag har verkligen ingen diagnos. Jag blir bara så less på sanslös extrapolering.

Nu drar du till med 7000 månadsskiftet november-december.

Det behöver så avlida 47 personer varje dag från och med i morgon för att det ska inträffa.

Är det rimligt tycker du? Eller drog du bara fram en jämn siffra ur arslet?

Jag föreslår att du ritar upp hur du tror att kurvan över döda kommer utveckla sig de närmsta månaderna och så integrerar du fram ditt antal.

Din nuvarande metod verkar faktiskt helt värdelös om jag ska vara ärlig.

Nå, vad säger du idag om siffran du tycker att jag oärligt drog ur arslet?
Citera
2020-12-02, 16:08
Medlem
Citat:
Trenden med antal smittade kryper nedåt. Peak slutet av november. Tidigare än FHMs skattning.

Kanske testar färre.
Citera
2020-12-02, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av User30
De valde slumpmässigt folk som inte behövde uppsöka vård och 8 av 10 hade skador på lungorna som var påtagliga, mer så än vad de förväntat sig.

8 av 10 som inte behövde uppsöka sjukvård rektryterades till studien. Det finns en statistisk möjlighet att detta urvalet inte var representativt, men 8 av 10 är så starkt att jag hade inte satsat emot de oddsen. En majoritet kommer uppvisa detta när de utökar antalet.

"Prof Fergus Gleeson, who is leading the work, tried out his scanning technique on 10 patients aged between 19 and 69.

Eight of them had persistent shortness of breath and tiredness three months after being ill with coronavirus, even though none of them had been admitted to intensive care or required ventilation, and conventional scans had found no problems in their lungs."

Står inget om slumpmässigt utvalda någonstans i artikeln. Med tanke på att 8 av de 10 som valdes hade just kvarstående problem efter 3 månader så är det knappast troligt att de är slumpmässigt utvalda. Eller menar du att 8 av 10 som haft corona känner av det fortfarande efter tre månader, detta då inkluderat alla de som knappt märker att de ens varit sjuka? Rätt dåliga odds på den slumpmässigheten...
Citera
2020-12-02, 16:10
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OUFCompulsive
I guess we both look like idiots for not expecting three digits today.
Not at all. You know as well as me that the number reported today is not the number of deaths in one day.
Citera
2020-12-02, 16:11
Medlem
Citat:
Trenden med antal smittade kryper nedåt. Peak slutet av november. Tidigare än FHMs skattning.

Testningen har havererat, missat det?

Och enligt dig har alltså peaken redan passerat? En enkel koll på siffrorna visar att du har fel.
Citera
2020-12-02, 16:13
Medlem
Wajis avatar
Tänk vad rätt ute Steget Efter var redan 2018

https://twitter.com/StegetEfter/status/958682919731568641
Citera
2020-12-02, 16:13
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Tjackmoster
Självklart kan de godkänna läkemedel utan EU och distribuera vacciner som de köpt in utan att blanda in EU i det. Det kan också i princip alla EU-länder göra. Nu är detta å andra sidan ett vaccin utvecklat i Mainz i Tyskland, och med produktion som jag förstår det huvudsakligen på den europeiska kontinenten. Med det i åtanke blir det lite svårt att förstå vart du vill komma.

Nämn gärna ett EU-land som köpt in vaccin själva. Det räcker med ett enda exempel.
Citera
2020-12-02, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AirOfficer
Döda totalt:

Sverige: 6 988

Norge: 334
Danmark 852
Finland: 408
Island: 27

Snart 5 gånger fler döda än alla våra grannländer tillsammans.

Den svenska strategin och Tegnell.

7000 passeras med råge denna vecka
Citera
2020-12-02, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Ja, det är ju inte så konstigt. Känns ju som det mesta går åt helvete i Sverige. Inte bara covid19-hanteringen.

Tänk vad olika man kan tycka. Att inte gå ner i lockdown är ett av få omfattande beslut jag faktiskt skriver under på från regeringshåll på säker 20 år. Åtminstone i grunden. Att inte stänga ner stora delar av landet kändes dock mer logiskt i ett Sverige anno 1985 när vi hade en mer samhällstrogen befolkning.
Får ge dig att du verkar få rätt kring vaccinet dock. Skrivit det tidigare, men detta vaccin måste vara ett av mänsklighetens största bedrifter. 10 månader tog det. U.K blir otroligt intressant att följa om de börjar vaccinera redan nästa vecka.
Citera
2020-12-02, 16:20
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frispel2
"Prof Fergus Gleeson, who is leading the work, tried out his scanning technique on 10 patients aged between 19 and 69.

Eight of them had persistent shortness of breath and tiredness three months after being ill with coronavirus, even though none of them had been admitted to intensive care or required ventilation, and conventional scans had found no problems in their lungs."

Står inget om slumpmässigt utvalda någonstans i artikeln. Med tanke på att 8 av de 10 som valdes hade just kvarstående problem efter 3 månader så är det knappast troligt att de är slumpmässigt utvalda. Eller menar du att 8 av 10 som haft corona känner av det fortfarande efter tre månader, detta då inkluderat alla de som knappt märker att de ens varit sjuka? Rätt dåliga odds på den slumpmässigheten...
Big surprise? Not! Tänk dig ha dassig lungor efter en infektion och sen tvingas sitta inomhus på grund av lockdown istället för att gå ut på stärkande promenader eller sitta på stranden och andas frisk havsluft. Inte mycket till rehabilitering inte. Britterna bötfälldes ju om de satt på stranden!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in