Citat:
Ursprungligen postat av
Picasso2
Helt fantastiskt att läsa hur folk skyller på systern, att allt är hennes fel. Killen är undernärd, sår på kroppen, tandlös, lever i misär, bojad vid sin mor rent psykiskt sedan han var barn, totalt hjärntvättad. Det behövs inga låsta dörrar om man levt som denne kille gjort. Vart skulle han ta vägen OM han haft förmåga att ens tänka så långt? Med de referensramar han hade så var mamman hans enda trygghet - och vilken "trygghet" sen. Den mentala förmågan är säkerligen oerhört tunn. En lärare minns att han var ständigt hungrig. Nån elev berättade att hans hygien var dålig. Killens mamma klarade helt enkelt inte av sitt jobb som mamma. Systern berättade att detta började redan när de var små. Inget blixt från klar himmel alltså.
Syrran har uppenbarligen flera gånger under åren försökt larma olika myndigheter. Ingen har reagerat. Samma sak hände Ystadsbarnen. Fem barn som föräldrarna mer eller mindre låste in. Även där larmades myndigheter - ingen reagerade. Utom en rektor med lite beslutsamhet. Hur hade dessa barn haft det om 20 år tro, om inte denne enda människa faktiskt reagerat?
Mamman har givit sin son samma namn som sin avlidne förstfödde. Hon var sjuk nog att tro att denne son var den avlidne sonen som återfötts och ingen skall ta honom ifrån henne igen. Hon hade heller inte någon insikt om hur man tar hand om barn, eller en annan människa i form av mat, hygien, tandvård, sjukvård. Hon hade ingen insikt i hur man tar hand om ett hem. Och allt detta skulle vara systerns (systrarnas) fel? Fokusera på rätt sak här!
Förundersökningen kommer nog vara noggrann. Men när den är klar tippar jag på att den kommer att läggas ner. Jag har väldigt svårt att tro att man kommer åtala henne. Hon kommer få försöka förklara varför som hon gjort - om hon ens KAN det - men därefter lär hon skickas hem eller hamna på nån vårdinrättning. Nån fup har jag svårt att se att vi kommer få läsa. Men det är bara min spekulation.
Men är du helt efterbliven eller bara försöker åstadkomma en kontroversiell debatt?
Visa dokument där dessa personer har "klagat till myndigheter"! Onekligen är både mor och son mentalt instabila och ansvaret läggs i allra högst grad på dem närstående (dotter, lärare som ska ha gråtit). Vid utebliven bevisning på att vederbörande har rapporterat händelserna till myndigheter ska dessa fängslas alt. bötefällas. Å andra sidan bör vid bevisning ansvarig personal i respektive myndighet som mottog rapporten straffas. Någon är skyldig, och det är, utöver vad som förmodas vara en gravt psykiskt sjuk kvinna, flera andra.
Förmoda att något liknande skulle ske din bror eller syster. Skulle du sitta i 30 år i väntan på att mamman åker till sjukhus för att rädda denne? Att gå in till lägenheten, filma och gå ut därifrån är i allra högst grad det minsta en med normal etisk förmåga människa bör göra.