2020-12-02, 15:24
Medlem
Citat:
Ett av vapnen som stals från Regeringskansliet har hittats. Vapnet fanns hos en 15-åring, som rymt från ett HVB-hem och nu står åtalad för mordförsök i Stockholm. Det rapporterar Dagens Juridik.

– Det förefaller vara ett fall av beställningsmord, säger kammaråklagare Jenny Clemedtson.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/pojke-atalad-for-mordforsok-hade-stulet-vapen-fran-regeringskansliet

Citat:
Totalt sex pistoler av modell Glock 17 och 300 patroner specialammunition stals från ett vapen/säkerhetsskåp hos Regeringskansliet under förra året.

Nu har ett av vapnen återfunnits under en husrannsakan efter ett inbrott i Sundsvall - där en 15-årig pojke greps. I december förra året rymde pojken, som är hemmahörande i Stockholm, från ett HVB-hem i Uppsala och tog sig till Sundsvall. Där ska han ha gjort inbrott med personer han lärt känna på internet, enligt Dagens Juridik.

Citat:
I september i år greps pojken, som nu fyllt 16, på nytt. Denna gång misstänkt för att ha skjutit en man vid en busshållsplats i Järfälla i maj tidigare i år, då med ett annat vapen. Samtidigt greps ytterligare tre personer i 20-30-års åldern misstänkta för anstiftan och medhjälp till mordförsöket.

Enligt polisen har samtliga gripna kopplingar till kriminella nätverk och i den krypterade mobiltjänsten Encrochat har de misstänkta männen kallat 16-åringen för ”soldat”, skriver DN.

Ja, vad säger ni? Det känns väl skönt att veta att Regeringskansliets vapen är i trygga händer, eller hur? Och om vapnen nu ska bli stulna, så känns det väl extra bra att åtminstone ett av dem hamnar hos en kriminell tonåring som betraktas som "soldat" åt kriminella gäng?

Ifall det redan finns en tråd om den här händelsen, så ber jag moderatorerna flytta mitt inlägg till lämplig plats.
2020-12-02, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Egnatankar
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/pojke-atalad-for-mordforsok-hade-stulet-vapen-fran-regeringskansliet

Ja, vad säger ni? Det känns väl skönt att veta att Regeringskansliets vapen är i trygga händer, eller hur? Och om vapnen nu ska bli stulna, så känns det väl extra bra att åtminstone ett av dem hamnar hos en kriminell tonåring som betraktas som "soldat" åt kriminella gäng?

Ifall det redan finns en tråd om den här händelsen, så ber jag moderatorerna flytta mitt inlägg till lämplig plats.

(FB) Pistoler och patroner stulna på Rosenbad, 2019-10-25
(FB) Skottlossning en skjuten i magen Viksjö Järfälla, 2020-05-19
2020-12-02, 15:39
Medlem
Mullrets avatar
Känns som Dvärg-Morgan stått och delat ut Glock till förbipasserande hazarer hej vilt.

Heja Sverige. Det går bra nu.

Noll säkerhetstänk. Noll påföljd.
2020-12-02, 15:48
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fredag2010
(FB) Pistoler och patroner stulna på Rosenbad, 2019-10-25
(FB) Skottlossning en skjuten i magen Viksjö Järfälla, 2020-05-19
Tack. Denna låses.

/Mod

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera