2020-12-02, 14:43
Medlem
För de flesta är ju förberedelse allt. Har själv skrivit 1,6 fast det var 2005 men det är väl inga stora förändringar som skett sen dess. Jag hade då pluggat upp en massa betyg på komvux med en blandning av MVG och VG som betygsskalan var då. Öva på gamla prov men se till att öva rätt. Det handlar inte om att lära sig en massa svåra ord utan förstå hur ord är uppbyggda och se dess ursprung. Lära dig att läsa fort och kunna läsa ut det som är essensen i en text. Själv så läste jag gamla prov samt en massa essäer och artiklar i DN och SvD eller liknande. Plugga på statistik så att du kan läsa ut info och plugga matte. Bli bra på den matten som kallades för Matematik B. Vet inte vad den kallas idag? Sist hitta dina svaga sidor och lägg extra krut där. Jag insåg i efterhand att jag bommade mest på mattedelen. Lycka till. Det är bara och stå på och jobba hårt. 🙂
Citera
2020-12-02, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frawjon
Exet som jag tror fick 1.6 var inte jätteskärpt men avgjort smartare än gemene man. Jag ifrågasätter starkt att en medelmåtta skulle kunna få 1.6 genom övning. 2.0 går bara inte att få för en genomsnittsmänniska.

Det beror givetvis på vad man menar med medelmåttig. Jag skulle betrakta de flesta som jag har pluggat med som.. ja, normala människor som är bra på att plugga. Men sedan har jag också gått läkarprogrammet och civil i Industriell ekonomi (den första hoppade jag av efter ett år för att jag inte trivdes med) så när jag sitter i efterhand och tänker på ordvalet som används, skulle man förmodligen inte kalla dessa människor för medelmåttiga. De flesta ligger ju runt 1.8 på HP och/eller 22 i betyg.

Personligen när jag använder ordet medelmåttig menar jag väl en person som inte är nödvändigtvis en geni. De flesta jag har gått med är någorlunda smarta men jag tycker att disciplin/driv är en vanligare karaktärsdrag hos dem istället för någon gudomlig begåvning.

Jag tror att det går bra att förbättra sig ganska mycket på högskoleprovet. Att uppnå 2.0 är en annan historia.
Citera
2020-12-02, 14:46
Medlem
Skitlätt, jag skrev det en gång och fick 2.0.
Normal intelligens, allmänbildning och matematiskt sinne ger alla gånger 1.6
Citera
2020-12-02, 14:47
Medlem
Frawjons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlenn
Nu vet jag inte hur längesen det var ni gjorde högskoleprovet, det kan säkert ha varit så för x antal år sedan. Som jag skrev i mitt tidigare inlägg så finns det idag väldigt mycket verktyg på nätet som är till en enorm hjälp för personer som ska skriva högskoleprovet, HP-guiden exempelvis. I det stora hela så går det att studera specifikt inför Högskoleprovet, de flesta uppgiftsmodellerna är återkommande.

Jag står fast vid att det möjligtvis är om man ska över upp mot 1.7 som det krävs mer än normalbegåvning och förberedande studier.

Detta är såklart högst individuellt. Jag har bekanta som har skrivit under 1.0 första försöket för att landa mellan allt från 1.5 - 1.8 andra försöket efter x antal månaders studier. Möjligtvis något över normalbegåvning men knappast högbegåvade.

Jag fick 1.8 utan någon övning alls. Om det verkligen går att få så högt om man är en medelmåtta som tränar så är det tyvärr fel på provet.
Citera
2020-12-02, 14:56
Medlem
AgeOfExcuses avatar
Rätt enkelt.
Jag fick 1.6 när jag gjorde det för några år sedan. Hade jag lagt någon tid innan på att studera in språkdelen (matematikdelen satte jag 1.9 på så det är språkdelen som jag har möjlighet att förbättra) så är jag säker på att jag hade kunnat få mer.

Men det är såklart individuellt hur lätt man har för det. Mattedelen går absolut att plugga sig upp till att få i princip alla rätt. Betvivlar att det är lika lätt att plugga upp svenskadelen dock. Tror mycket beror på hur mycket man läste som ung. Mycket av ens grundläggande vokabulär läggs som grund i samband med det.
Citera
2020-12-02, 15:01
Medlem
Citat:
Jag fick 1.8 utan någon övning alls. Om det verkligen går att få så högt om man är en medelmåtta som tränar så är det tyvärr fel på provet.

Jag blir lite förvirrad ibland: Skrev själv 1.8 utan att igentligen plugga: Hade presis börjat plugga upp gymnasiet på kvällstid nån månad tidigare och gick igenom 1 tidigare prov som förberedelse.
Men då gjorde jag det som 27åring men utan gymnasieutbildning.

Nu brukar jag få bra på den "Typen" av prov t.ex. teoretiska delen vid mönstringen.
Men knappast nåt geni.

Så jag blir furundrad över att fått högre resultat jämfört med drygt 95% av samtliga som skrev provet??
Min känsla var att det krävdes läsförståelse och möjlighet att fokusera.
Så från min synpunkt är det busenkelt att klara över 1.6 men uppenbarligen tycker inte majoriteten samma sak.
Fanns till och med folk som betalade stora pengar för att nå ett sånt resultat.
Citera
2020-12-02, 15:04
Medlem
Citat:

Skulle nödvändigtvis inte säga att det är fel på provet, det är väl aldrig för sent att lära sig. Man skulle kunna jämföra med sport, det finns talanger och det finns tränade produkter. En högbegåvad med högt resultat kan ses som en talang medan en normalbegåvad med högt resultat kan ses som en tränad produkt.

Högskoleprovet är inte till för att svart på vitt visa vem som är dum och inte. Högskoleprovet ska väl snarare styrka att man besitter kunskaperna från högstadiet samt delar av gymnasiet.
Citera
2020-12-02, 15:14
Medlem
Frawjons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlenn
Skulle nödvändigtvis inte säga att det är fel på provet, det är väl aldrig för sent att lära sig. Man skulle kunna jämföra med sport, det finns talanger och det finns tränade produkter. En högbegåvad med högt resultat kan ses som en talang medan en normalbegåvad med högt resultat kan ses som en tränad produkt.

Högskoleprovet är inte till för att svart på vitt visa vem som är dum och inte. Högskoleprovet ska väl snarare styrka att man besitter kunskaperna från högstadiet samt delar av gymnasiet.

Jag har en husläkare som är dum i huvudet. Hon skulle kunna vara resultatet av att man kan träna upp sig på HP. En person som kan tänka självständigt är alltid överlägsen.
Citera
2020-12-02, 15:15
Medlem
Antivalents avatar
Du får hoppas på att många idioter skriver samtidigt som du. Åk till problemorter och övertyga "broshorna" att skaffa plugg så de kan få csn-bidrag. Bara att skriva hp först.

HP räknas på samma sätt IQ gör, via normering. Det spelar ingen roll hur många rätt man har utan hur många rätt i förhållande till gruppen man har.

Gör man gamla prov lär man sig tidshanteringen ganska snabbt. I läsförståelsedelen läser du frågorna först.
Citera
2020-12-02, 15:36
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Har gjort högskoleprovet en gång och fick då 1.4 - detta var för ca. 30 år sedan, skulle jag tippa.

Det viktigaste är väl redan nämnt i tråden men noggrannhet i mattedelen är av yttersta vikt - markera och/eller notera de uppgifter (gäller alla delmoment) som du är osäker på och gå igenom dessa om du har tid till övers. Ett kardinalfel många gör är att fastna i en uppgift och detta gör dig bara stressad och till slut förvirrad - gå i stället vidare och se till att du har tid till övers för en andra genomgång. Men, slarva inte igenom provet bara för den skull, du får självklart inte ha halva provet att gå igenom igen, utan enkom x antal uppgifter. Ett annat knep som är guld värt är att plugga på gamla test för då vet du hur uppbyggnaden ser ut, ungefär vilka uppgifterna är och hur mycket tid du behöver på varje delmoment. En del går snabbt, andra mer trögt - beroende på kunskap, såklart.

Lycka till!

Edit: Krävs det verkligen "bara" 1.8 på Hsp för att bli läkare, nu för tiden?
Citera
2020-12-02, 15:39
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antivalent
Du får hoppas på att många idioter skriver samtidigt som du. Åk till problemorter och övertyga "broshorna" att skaffa plugg så de kan få csn-bidrag. Bara att skriva hp först.

HP räknas på samma sätt IQ gör, via normering. Det spelar ingen roll hur många rätt man har utan hur många rätt i förhållande till gruppen man har.

Gör man gamla prov lär man sig tidshanteringen ganska snabbt. I läsförståelsedelen läser du frågorna först.

Mycket bra tips och tekniker, som även jag använde mig av...
Citera
2020-12-02, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bossebengbula
För de flesta är ju förberedelse allt. Har själv skrivit 1,6 fast det var 2005 men det är väl inga stora förändringar som skett sen dess. Jag hade då pluggat upp en massa betyg på komvux med en blandning av MVG och VG som betygsskalan var då. Öva på gamla prov men se till att öva rätt. Det handlar inte om att lära sig en massa svåra ord utan förstå hur ord är uppbyggda och se dess ursprung. Lära dig att läsa fort och kunna läsa ut det som är essensen i en text. Själv så läste jag gamla prov samt en massa essäer och artiklar i DN och SvD eller liknande. Plugga på statistik så att du kan läsa ut info och plugga matte. Bli bra på den matten som kallades för Matematik B. Vet inte vad den kallas idag? Sist hitta dina svaga sidor och lägg extra krut där. Jag insåg i efterhand att jag bommade mest på mattedelen. Lycka till. Det är bara och stå på och jobba hårt. 🙂
Härligt! tack för ett positivt svar! :

Citat:
Ursprungligen postat av AgeOfExcuse
Rätt enkelt.
Jag fick 1.6 när jag gjorde det för några år sedan. Hade jag lagt någon tid innan på att studera in språkdelen (matematikdelen satte jag 1.9 på så det är språkdelen som jag har möjlighet att förbättra) så är jag säker på att jag hade kunnat få mer.

Men det är såklart individuellt hur lätt man har för det. Mattedelen går absolut att plugga sig upp till att få i princip alla rätt. Betvivlar att det är lika lätt att plugga upp svenskadelen dock. Tror mycket beror på hur mycket man läste som ung. Mycket av ens grundläggande vokabulär läggs som grund i samband med det.
Tack tack!

Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Jag blir lite förvirrad ibland: Skrev själv 1.8 utan att igentligen plugga: Hade presis börjat plugga upp gymnasiet på kvällstid nån månad tidigare och gick igenom 1 tidigare prov som förberedelse.
Men då gjorde jag det som 27åring men utan gymnasieutbildning.

Nu brukar jag få bra på den "Typen" av prov t.ex. teoretiska delen vid mönstringen.
Men knappast nåt geni.

Så jag blir furundrad över att fått högre resultat jämfört med drygt 95% av samtliga som skrev provet??
Min känsla var att det krävdes läsförståelse och möjlighet att fokusera.
Så från min synpunkt är det busenkelt att klara över 1.6 men uppenbarligen tycker inte majoriteten samma sak.
Fanns till och med folk som betalade stora pengar för att nå ett sånt resultat.

Citat:
Ursprungligen postat av Antivalent

HAHAHAHAHHA jag bara satt och dog av garv!

Men det är väl inte bara "bror orten" man jämförs med? det är väl hela Sverige??!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in