2020-12-02, 14:11
Medlem
arbetets avatar
Hemska siffror!

Meanwhile in the real world where adults are in charge:
WHO kommer med nya, skärpta råd om munskydd.

De bör bäras på arbetsplatser, i skolor och affärer med dålig ventilation – men även utomhus.

Det är den första stora skärpningen av råden sedan i juni, skriver TT.
https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/just-nu-who-skarper-riktlinjerna-for-munskydd/
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
WHO skärper riktlinjerna angående munskydd

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/just-nu-who-skarper-riktlinjerna-for-munskydd/

Tegnell lär väl svara. Låt mig bara döda 10000 först sen kan jag gå med på det. Okej?

Hold my bear...!
Citera
2020-12-02, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av k5
Är det 174 döda på ETT dygn, eller utspritt över de senaste dagarna?

Eftersom Sverige inte klara av att rapportera korrekt, även om alla andra länder i världen klarar av det, till och med bananrepubliker i Centralamerika, är antagligen några av talen från flera veckor tilbaks.

Det spelar ingen roll dock, talen för idag kommer också att justeras upp de kommande veckorna, så 174 är högt, mycket högt.

"Vi har världens bästa statistik" - Anders Tegnell
Citera
2020-12-02, 14:13
Medlem
Ser ut som att vår platå ligger på drygt 50 döda per dag.

Själv tippade jag 60-70, så det kanske får ses som positivt då?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AirOfficer
IVA-fallen har ökat med 23 senaste dygnet.

Fy fan!

Tegnell ser tagen ut på presskonferensen. Inser han kanske vilket massmord han begår?

Igår såg jag att det bara fanns 200 lediga respiratorer kvar i landet. Antar att det finns 177 kvar nu då. Om ett par veckor blir det Game Over.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kurt7777
Eftersom Sverige inte klara av att rapportera korrekt, även om alla andra länder i världen klarar av det, till och med bananrepubliker i Centralamerika, är antagligen några av talen från flera veckor tilbaks.

Det spelar ingen roll dock, talen för idag kommer också att justeras upp de kommande veckorna, så 174 är högt, mycket högt.

"Vi har världens bästa statistik" - Anders Tegnell

Så är det. Dagens 174 kommer att uppjusteras allt eftersom. Dagens siffra lär säkert spräcka 200.
Citera
2020-12-02, 14:14
Medlem
Citat:
IVA-fallen har ökat med 23 senaste dygnet.

Fy fan!

Tegnell ser tagen ut på presskonferensen. Inser han kanske vilket massmord han begår?
IVA ökar inte i något större tempo, framförallt om man jämför med våren. Dödsfallen sker dessvärre inom vår äldreomsorg
Citera
2020-12-02, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmslivet

Platå? Skämtar du? Dödsiffrorna stiger succesivt dag för dag. Vilket Tegnell bekräftar i dagens presskonferens. Ingen platå över huvud taget.
Citera
2020-12-02, 14:17
Medlem
Pethuglins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Otrolig
Nya avlidna: 174
Nya fall: 5412

Fördelning av nya rapporter: https://covidstatistik.se/

Fem senaste onsdagssiffror nya avlidna: 55, 96, 25, 29, 9.
Fem senaste onsdagssiffror nya fall: 4961, 4117, 4480, 3202, 2131.

Inga bra siffror idag direkt.

Jag fick en pushnotis om antalet döda i mobilen och fick en klump i magen.
Känns väldigt dåligt och hemskt.

Jag har gett upp hoppet att det peakar innan jul eftersom det verkar vara packat med folk överallt enligt bilder på media. Nästan ingen använder munskydd och ingen håller avstånd.
Alla vill fynda på black week vilket är helt galet.

Nu läste jag tidigare idag om att fler barn drabbas också av långtidscovid. Det går över mitt förstånd att man inte ens rekommenderar munskydd inomhus i offentliga miljöer som tex kollektivtrafik och i köpcentrum och affärer.

https://www.expressen.se/nyheter/sa-slar-viruset-mot-barn-flera-sjuka-i-manader/

Såg nu att det är en plus artikel så citerar lite.

Alexandra Svenonius och hennes 13-åriga dotter blev sjuka under påsklovet. De testades inte eftersom testerna var för vården då, men de hade tydliga symtom.

– Varje dag känns det som att kroppen för en kamp mot viruset. Det känns som att kroppen vill bli frisk, men att det tar tid, säger hon.
Sjukdomskänslan har kommit och gått med feber, magont och huvudvärk. Symtomen just nu är en stor trötthet och andfåddhet.
– Vår dotter har inte mått bra en enda dag sedan hon blev sjuk. Det känns inte som att det är borta med tanke på alla symtom som kommer och går hela tiden, även om själva viruset troligtvis är borta, säger Alexandra Svenonius.

Jonas F Ludvigsson, barnläkare vid Örebro Universitetssjukhus och professor i medicinsk epidemiologi vid Karolinska institutet, har publicerat en fallrapport om långtidscovid hos barn.
– Jag såg att det inte fanns något skrivet om långcovid hos barn, det fanns bara data på vuxna, säger han och fortsätter:
– Det typiska även för barn är tröttheten som kan sitta kvar i flera månaders tid. Den är väldigt påtaglig och kan göra att man inte orkar med någonting.

Här en till länk i samma ämne. Det går säkert att googla och hitta artiklar som inte är låsta.
https://www.expressen.se/nyheter/lakaren-barn-kan-bli-langtidssjuka-av-corona/
Citera
2020-12-02, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmslivet

Vi ligger redan på 70, dagens rapport är inte ens med:

https://adamaltmejd.se/covid/
Citera
2020-12-02, 14:18
Medlem
Dbloodss avatar
Hemska siffror i Sverige. Men tyvärr inte förvånande, det kommer att bli högre än så här framöver. Är så förbannad över hur allt hanteras av de inblandade parterna, Folkhälsomyndigheten, Regeringen och Regionerna.
Citera
2020-12-02, 14:19
Medlem
Citat:
https://www.who.int/emergencies/diseases/novel-coronavirus-2019/question-and-answers-hub/q-a-detail/coronavirus-disease-covid-19-masks

WHO skärper riktlinjerna för munskydd:

WHO rekommenderar munskydd på arbetsplatser, skolor och butiker där ventilationen inte är optimal.
Även utomhus rekommenderar man nu munskydd när social distans är svår att hålla.

Tegnells svar på detta? WHO är inkompetenta idioter? Alla forskare i världen utom FHM:s egna är idioter? Sverige är det enda landet i världen där munskydd inte fungerar?

Stockholm är ett av Europas mest tättbefolkade områden och det gör munskydden totalt verkningslösa. Speciellt inom kollektivtrafiken där väldigt få smittas.

FHM’s rekommendationer är helsnurriga.
Jag förstår att det är bättre att stanna hemma. Och inte besöka butiker 24/7 tills pandemin är över men vem kan det? Kungen o Drottningen.
Citera
2020-12-02, 14:19
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
IVA ökar inte i något större tempo, framförallt om man jämför med våren. Dödsfallen sker dessvärre inom vår äldreomsorg
IVA-beläggningen har bara fördubblats på 10 dagar.

Och med det handlar det om nästan +120.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in