Citat:
Ursprungligen postat av
Bergakungen
Då skall man fundera ungefär så här:
En före detta militär, (senast han tjänstgjorde var han tillfälligt tjänstgörande, numera lär han vara barägare) vet alltså att berätta öppet om hundratals informationssäkerhetsteam, alla under sträng sekretess (bara där, hur låter det - sträng sekretess, men inte egentligen, eller?).
Den sekretessbelagda uppgiften är sedan att granska valet (i förväg) och dokumentera valfusk (i förväg). Sedan redogör han för Computer Security 101, dvs att raderade hårddiskar kan återskapas, vilket vi får anse är allmän kunskap.
Jag påstår inte att du har fel (för det kan jag inte veta) men applicerar man litet sund skepsis på uppgifterna (ja, jag vet, det är dina uppgifter, du kan ha förenklat, det kan finnas mer etc etc) så får ju den sortens vittnesmål en rejäl uppförsbacke i den stund man lägger fram det för yrkesskeptiker, till exempel utredare och domare. I "redan övertygade" sällskap applicerar man inte sund skepsis.
Eller:
Så har man valt denna Överste trots att han driver en bar för att man anser att han är bäst lämpad till att besvara tekniska frågor som dessa senatorer kan tänkas ha. Han är väldigt ÖVERtydlig med att han kan inte gå in i detail och förklara hur man rent tekniskt ska gå till väga i vissa fall hur man exakt ska komma åt informationen som bevisar valfusk. Det har man "White Hats" till, alltså hackers som av en eller annan anledning jobbar åt staten. Övriga hackers på detta runda klot som pysslar med lagöverträdelser anses vara "Black Hats". Och sen har vi vanliga hackers som förstår hur saker går till.
Denna överste gjorde ett väldigt bra jobb ifrån sig när man ställde frågor och kunde förklara med mer lekmanna termer vad det faktiskt handlade om och snubben var onekligen lugn som en filbunke. Så inte alls konstigt att han är där som representant för "Cyber Security" biten när man diskuterar valfusk. Tvivlar starkt att han ens sitter dag ut dag in med att hamra på datorn, snarare att han är en del utav administrationen som ska underlätta och ro iland arbetet dessa "white hats" är satt på att göra.
Men jag vill vara väldigt tydlig med en distinkt skillnad här, du må vara en hacker om du bryter dig in i ett system, men i själva verket så definerar den handlingen dig som en "Cracker". En hacker behöver du för att komma åt en Cracker.
Skitenkelt att förstå skillnaden om du jämför handlingen med att bryta sig in i ett kassaskåp. Do you hack the safe or crack the safe?
Där har faktiskt filmer och pop kulturen helt fel med dessa förklaringar. Du hackar inte ett system om du har för avsikt att bryta dig in i det, du hackar däremot ett system när du rotar runt efter spår av t ex att ett "crack" har skett.
Äh! Skitsamma! bättre att man håller sig till den allmänna termen "hacker".... Less confusing... hehe