2020-12-02, 12:42
Medlem
Bullfettas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeXeL
Om alla normalbegåvade fått 2,0 hade provet varit alldeles för enkelt. Nu ligger majoriteten som gör provet runt 1,0 och vilket betyder att det är hur en normalt begåvad person presterar på provet.

Exakt. Du har förstått vad en Gausskurva och en Normalfördelning är för något. Det är meningen att agnarna ska skiljas från vetet, så därför är ett högt IQ viktigare än en massa inlärt kom-ihåg.
Någon trodde att det gick att öva sig till toppresultat - utan att fuska - och den naive parveln lär snyfta som en bäbis när han märker att jag har rätt.
Citera
2020-12-02, 12:52
Medlem
Elmuffinss avatar
Eftersom de "poäng" man får på högskoleprovet är relativa beroende på hur många rätt de andra som skrev provet fick, så för att garantera en viss siffra måste du i princip få alla rätt.
Om vi säger att 100 personer skriver provet och provet har 50 frågor.
Om vi då säger att 90 av de som skrev provet får 45 rätt innebär det att 1,0 blir runt 44 rätt (orkar inte räkta ut exakt). Ska du då ha 1,6 behöver du får i princp alla rätt. Men Om istället 90 personer bara fick ett rätt är 1,0 betydligt lägre.
Därför går det inte att svara fullt ut på din fråga då det beror på massa faktorer du inte kan påverka. För att verkligen garantera ditt resultat ska du få alla rätt på provet.

Sen kommer vi till det där att plugga på inför högskoleprovet. Jag brukar säga till mina oroliga elever att det inte går att plugga till högskoleprovet. Det handlar om förmågor mer än att "kunna fakta". Du ska vara allmänt bra på ord och det är svårt att plugga till om du inte lär dig alla ord på engelska och svenska. Så det är väldigt svårt att garantera ett visst resultat på provet.

[Milt OT]: Och för att ställa till det ännu lite mer för dig TS så beror det ju på vad du söker in till för program. Ibland krävs 1,6 nästa år kanske det krävs 1,9 eller 1,1. Om man kollar på dina andra trådstarter är mitt tips att lägga några år på komvux och se till att varenda betyg du plockar hem därifrån är A. Och få alla rätt på högskoleprovet. Så lycka till.
Citera
2020-12-02, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av darkpurple
Jag känner att folk inte tar sin tid och förklarar vad man har att förvänta sig ungefär...

Alltså att döma att den här tråden, dvs din läsförståelse och matematiska förmåga baserat på det som presenterats i tråden respektive hur mycket du verkar ha förstått av det, skulle jag säga att du inte får en poäng högre än 1.0.

Men lycka till
Citera
2020-12-02, 13:04
Medlem
Elmuffinss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elmuffins
Eftersom de "poäng" man får på högskoleprovet är relativa beroende på hur många rätt de andra som skrev provet fick, så för att garantera en viss siffra måste du i princip få alla rätt.
Om vi då säger att 90 av de som skrev provet får 45 rätt innebär det att 1,0 blir runt 44 rätt (orkar inte räkta ut exakt). Ska du då ha 1,6 behöver du får i princp alla rätt. Men Om istället 90 personer bara fick ett rätt är 1,0 betydligt lägre.
Därför går det inte att svara fullt ut på din fråga då det beror på massa faktorer du inte kan påverka. För att verkligen garantera ditt resultat ska du få alla rätt på provet.

Kollar man på normeringstabellerna för 2019 års högskoleprov (finns här: https://www.studera.nu/hogskoleprov/fpn/normeringstabeller-hosten-2019/ ser man att man var tvungen att vara "bättre" än 58,8 till 68,2% av de som gjort provet beroende på vilken del man kollar på.
för att få 1,6 behövde du slå 92,7 till 96,2% av de som skrivit provet.
Så om du är bland de bästa 5% i hela landet som gör provet så är inte ens det garanterat ett 1,6.

Så för att svara på frågan "Hur svårt är det att få 1.6 på högskoleprovet?" så är svaret följande: Ganska svårt.
Citera
2020-12-02, 13:05
Medlem
Testa att göra några gamla om du har tillgång till sådana. Identifiera svaga punkter.

Om det är matte så gå igenom den matte som listats i tråden. Om det är ord så plugga ord, tex fick man en liten ordbok när jag gick i skolan. Annars är det bra att tex läsa DN från första till sista sidan. Tror att det brukar dyka upp något/några ord som varit aktuella i något sammanhang under året.

Jag skrev 1.8 på första försöket, utan att träna. Sedan tränade jag litet på ord och höjde mig ett snäpp på nästa försök. Tror alltså att det går att höja sig även med rätt begränsad träning.

Viktigast är väl ändå att veta varför du vill skriva bra? Så om du kollat in en utbildning, kanske värt att ta dig tid att kolla in litet kurslitteratur på nätet eller dylikt. Så vet du om det är något som verkligen intresserar dig.
Citera
2020-12-02, 13:13
Medlem
Citat:

Sen kommer vi till det där att plugga på inför högskoleprovet. Jag brukar säga till mina oroliga elever att det inte går att plugga till högskoleprovet. Det handlar om förmågor mer än att "kunna fakta". Du ska vara allmänt bra på ord och det är svårt att plugga till om du inte lär dig alla ord på engelska och svenska. Så det är väldigt svårt att garantera ett visst resultat på provet.

[Milt OT]: Och för att ställa till det ännu lite mer för dig TS så beror det ju på vad du söker in till för program. Ibland krävs 1,6 nästa år kanske det krävs 1,9 eller 1,1. Om man kollar på dina andra trådstarter är mitt tips att lägga några år på komvux och se till att varenda betyg du plockar hem därifrån är A. Och få alla rätt på högskoleprovet. Så lycka till.
Du är heeeeeelt ute och cyklar vännen! jag tänker inte ens förklara... onödigt...

Citat:
Ursprungligen postat av HumanMale
Alltså att döma att den här tråden, dvs din läsförståelse och matematiska förmåga baserat på det som presenterats i tråden respektive hur mycket du verkar ha förstått av det, skulle jag säga att du inte får en poäng högre än 1.0.

Men lycka till
Du vet inte vad jag håller på med i den här tråden, jag är snuskigt sliskig och äcklig på min grej... jag matar bara ut information i och med att vara lite små dåsig i huvet!

Citat:
Kollar man på normeringstabellerna för 2019 års högskoleprov (finns här: https://www.studera.nu/hogskoleprov/fpn/normeringstabeller-hosten-2019/ ser man att man var tvungen att vara "bättre" än 58,8 till 68,2% av de som gjort provet beroende på vilken del man kollar på.
för att få 1,6 behövde du slå 92,7 till 96,2% av de som skrivit provet.
Så om du är bland de bästa 5% i hela landet som gör provet så är inte ens det garanterat ett 1,6.

Så för att svara på frågan "Hur svårt är det att få 1.6 på högskoleprovet?" så är svaret följande: Ganska svårt.
Nej då... inte alls svårt
Citera
2020-12-02, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chokladmums
Testa att göra några gamla om du har tillgång till sådana. Identifiera svaga punkter.

Om det är matte så gå igenom den matte som listats i tråden. Om det är ord så plugga ord, tex fick man en liten ordbok när jag gick i skolan. Annars är det bra att tex läsa DN från första till sista sidan. Tror att det brukar dyka upp något/några ord som varit aktuella i något sammanhang under året.

Jag skrev 1.8 på första försöket, utan att träna. Sedan tränade jag litet på ord och höjde mig ett snäpp på nästa försök. Tror alltså att det går att höja sig även med rätt begränsad träning.

Viktigast är väl ändå att veta varför du vill skriva bra? Så om du kollat in en utbildning, kanske värt att ta dig tid att kolla in litet kurslitteratur på nätet eller dylikt. Så vet du om det är något som verkligen intresserar dig.
Ja... finns många sätt att få till det... det ska gå för en stackare!
Citera
2020-12-02, 13:38
Medlem
Frawjons avatar
Citat:
Hur svårt är det att få 1.6 på Högskoleprovet?

Nu förstår jag att det är individuellt... men på något tror jag ändå man kan förklara svårighetsgraden!

Sen... ungefär hur många fel "får" man ha om man vill få 1.6?

Jag har haft 1.8, en enda poäng ifrån att få 1.9. En kk hade om jag inte minns fel 1.6. De smartaste som jag kände på universitetet hade 2.0, några av dem t.o.m. alla rätt.

Det är i princip omöjligt för en genomsnittligt begåvad person att få 1.6.
Citera
2020-12-02, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frawjon
Jag har haft 1.8, en enda poäng ifrån att få 1.9. En kk hade om jag inte minns fel 1.6. De smartaste som jag kände på universitetet hade 2.0, några av dem t.o.m. alla rätt.

Det är i princip omöjligt för en genomsnittligt begåvad person att få 1.6.

Jag skulle inte säga att det är omöjligt för en genomsnittligt begåvad person att uppnå 1.6 på högskoleprovet, jag skulle snarare säga att det är fullt möjligt med goda förberedelser. Det är snarare vid 1.7 och uppåt jag skulle säga att det inte räcker med väldigt mycket förberedelser.

För en normalbegåvad person skulle jag säga att ett halvår till ett år med disciplinerat studerande är tillräckligt för att nå 1.6.

Idag finns det så mycket hjälpmedel ute på nätet gällande hur man kan studera inför högskoleprovet, det såg säkerligen annorlunda ut för ett antal år sedan.
Senast redigerad av karlenn 2020-12-02 kl. 14:29.
Citera
2020-12-02, 14:17
Medlem
Frontlinjens avatar
Citat:
Det ska nog gå bra för en stackare!

Ja, om du ser till att nöta in 2000 ord. Det kräver att du lägger ned arbete på detta.
Citera
2020-12-02, 14:27
Medlem
Frawjons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlenn
Nej, det är inte omöjligt för en genomsnittligt begåvad person att få 1.6, det går att öva sig till. Jag skulle säga att 1.75 till 2.0 är väldigt svårt att uppnå för en genomsnittligt begåvad person utan väldigt mycket med förberedelser.

Exet som jag tror fick 1.6 var inte jätteskärpt men avgjort smartare än gemene man. Jag ifrågasätter starkt att en medelmåtta skulle kunna få 1.6 genom övning. 2.0 går bara inte att få för en genomsnittsmänniska.
Citera
2020-12-02, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frawjon
Exet som jag tror fick 1.6 var inte jätteskärpt men avgjort smartare än gemene man. Jag ifrågasätter starkt att en medelmåtta skulle kunna få 1.6 genom övning. 2.0 går bara inte att få för en genomsnittsmänniska.

Nu vet jag inte hur längesen det var ni gjorde högskoleprovet, det kan säkert ha varit så för x antal år sedan. Som jag skrev i mitt tidigare inlägg så finns det idag väldigt mycket verktyg på nätet som är till en enorm hjälp för personer som ska skriva högskoleprovet, HP-guiden exempelvis. I det stora hela så går det att studera specifikt inför Högskoleprovet, de flesta uppgiftsmodellerna är återkommande.

Jag står fast vid att det möjligtvis är om man ska över upp mot 1.7 som det krävs mer än normalbegåvning och förberedande studier.

Detta är såklart högst individuellt. Jag har bekanta som har skrivit under 1.0 första försöket för att landa mellan allt från 1.5 - 1.8 andra försöket efter x antal månaders studier. Möjligtvis något över normalbegåvning men knappast högbegåvade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in