2020-12-02, 09:18
Medlem
yessyys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Woldemortdarski
Vet ej. M*it var som sagt tystlåten och tillbakadragen. J*hnny var ute och gjorde grejer och M*it vistades mest i lägenheten. Som jag sagt tidigare, så har jag fått berättat för mig att M*it var rädd för J*hnny och att han höll henne i strikta tyglar.
M*it har beskrivits som väldigt social och pratsam av sonens gamla klasskompis som träffat på henne ute flera gånger.
Senast redigerad av yessyy 2020-12-02 kl. 09:30.
Citera
2020-12-02, 09:19
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Woldemortdarski
Vet ej. Mait var som sagt tystlåten och tillbakadragen. Johnny var ute och gjorde grejer och Mait vistades mest i lägenheten. Som jag sagt tidigare, så har jag fått berättat för mig att Mait var rädd för Johnny och att han höll henne i strikta tyglar.
Tack för ditt svar. Att J höll M i strikta tyglar, har jag också fått höra.
Citera
2020-12-02, 09:19
Medlem
mahkees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarkofTheBeast
https://www.aftonbladet.se/a/41OnOR

Alltså man lackar ur. Nu kommer ALLA kring pojken och berättar en massa men kunde ingen få sociala myndigheter att ingripa?
Otroligt

Iofs är kanske stor hunger inte så märkvärdigt då det finns matglada barn men hon hörde ju från pojken själv att de inte åt alltid

Läraren rapporterade sin oro till skolledningen som tog det på allvar står det ju. Problemet är att även om en anmälan sen görs till socialtjänsten så är det så förbannat tandlöst om familjen själva inte vill ha hjälp. Det behövs mer än att ett barn är hungrigt och lite otvättat för att de ska ingripa mot familjens vilja. Har tyvärr sett det alltför många gånger själv ...
Citera
2020-12-02, 09:20
Medlem
-DaRude-s avatar
Modern, som uppenbarligen "sett saker" som ärrat henne med åren, ser verkligen ut som en deppig och psykiskt utmattad kråkkärring som bara lämnar hemmet för att köpa knäckebröd, en limpa Blend och en burk potäter. Och sonen som i decennier fått växa upp i denna förfallna, stinkande och dunkla lägenhet på en jävla madrass där på golvet med väldigt begränsad rörelsefrihet. Även om modern inte har låst in vuxenbarnet i lagens mening, så har hon sannerligen bidragit till att han mentalt inte förmått lämna lägenheten.

Förmodligen lär det inte bli något av detta. Inget brott har ju egentligen begåtts mer än att hon isolerat honom från omvärlden under många, många år utan att ens behöva låsa in honom. Det finns för många juridiska kryphål för att kunna lagföra modern eller någon annan i familjen för den delen. Och myndigheterna kommer ju aldrig behöva stå till svars heller. Sonen kommer hamna på ett behandlingshem och den tragiska historien kommer inte heller sluta där, eftersom hans liv på många sätt redan är förstört.
Citera
2020-12-02, 09:25
Medlem
Woldemortdarskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zache
Johnny kan ju ha stått i dörr eller som du sa tidigare, jobbat krog. Ska höra mig för lite om någon minns honom från restaurangscenen på den tiden. Det spelar ju egentligen ingen roll, att han har ett kriminellt förflutet är ju minst sagt konstaterat. Dock verkar ju eventuella skumraskaffärer inte ha givit någon vidare avkastning, eller såg du honom i nån fläskig matthandlar-Merca utanför karatedojon?

Nej, jag såg bara att han blev upphämtad av landsmän i Merca i rondellen utanför porten några gånger. Själv verkade han utåt inte bry sig om pengar eller prylar. Han tränade som sagt en del och var i ganska god form. Han själv var även ganska mån om kosten och pratade om det. Han kunde köpa Bayonne-skinka i hel bit och äta rakt av.

Ett jobb jag minns att han av någon anledning fick av Haninge Kommun, var när han ensam rev skorstenen vid värmecentralen vid Vikingaskolan. Vet inte om det var någon arbetsmarknadsåtgärd.
Citera
2020-12-02, 09:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarkofTheBeast
https://www.aftonbladet.se/a/41OnOR

Alltså man lackar ur. Nu kommer ALLA kring pojken och berättar en massa men kunde ingen få sociala myndigheter att ingripa?
Otroligt

Iofs är kanske stor hunger inte så märkvärdigt då det finns matglada barn men hon hörde ju från pojken själv att de inte åt alltid

Ja, det är ena historian efter den andra som alltid ligger sanningen någonstans där i mellan. Något som är tydligt och kristallklart i denna tragiska händelse är att skolan och samhället har svikit. Vad jag vet så har vi skolplikt i detta land från 1962 alltså har skolan ett ansvar att anmäla hög frånvaro och göra orosanmälan. Att en barn slutar gå i skolan från sjunde klass borde ha anmälts till sociala myndigheter, vilket kanske har gjorts?

Kan bara konstatera att tjänstemanna ansvaret borde aldrig ha tagits bort! Ansvaret faller helt klart på myndigheterna och skolan när ett barn bara försvinner under radarn.
Citera
2020-12-02, 09:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fitta
Men alltså varför upprepar du hela tiden att MGM:s pappa var ingenjör? Förstår inte?

MGM är dessutom 70 år... det måste vara typ 100 år sedan MGM:s pappa utbildade sig till ingenjör.

Tror du själv att det säger något?

Du har ingen aning om något.

Om du försöker använda det som ett argument för att familjen inte kan vara av tattarsläkt för att morfarn till det 40-åriga brottsoffret var ingenjör för 100 år sedan, så misslyckas du grovt.

Eftersom tattare (som du så fint kallar det) knappt fått utbilda sig i Sverige under första halvan av 1900-talet är det högst osannolikt att de är av resande/rom/zigenarsläkt eftersom en sådan hög utbildning inte var tillgänglig för "vår" sort.
Vi fick inte ens vara fast boende på ett och samna ställe förrän slutet på 50-talet i Sverige.
Dessutom finns det inga som helst bevis för att denna familj ska tillhöra dessa släkten; allt pekar tvärtom på att så inte är fallet.
Citera
2020-12-02, 09:27
Medlem
fittslems avatar
Klassiskt Svenskt att inte ingripa. Grabbens liv är förstört för att ingen ingrep, skäms!
Hans lärare borde få skaka galler.

Och hoppas mamman får smaka på sitt, kan inte vara svårt att hitta kärringen.

https://imgur.com/gallery/3bEECIN
Senast redigerad av fittslem 2020-12-02 kl. 09:37.
Citera
2020-12-02, 09:28
Medlem
Någon som har bild på mamman?
Citera
2020-12-02, 09:33
Medlem
autostoperkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ratioa
Jag tror det är systern som överdriver kraftigt / inte vet så mycket som hon tror. Ställer upp i media till höger och vänster, nu senast filmad intervju i SVT (bakifrån) och pratar om en "livslång kamp". Det hade inte varit mycket till kamp om det vore så illa som påstås eftersom det bara är att ringa 112 så är problemet löst.
Ja, jag håller med. Tanten har setts ute ofta, då är det bara att kliva in, som hon gjorde nu. Brodern är skriven på adressen, så hemligt var det inte.

Ang bostadsrätt, 1974 kostade väll inte en förmögenhet att köpa en lägenhet ute i Handen.
På 90-talet kostade det typ 30 tusen för en 3a
Alla reflektera bara att det kostar 2 mille nu, det är oväsentlig
Citera
2020-12-02, 09:33
Medlem
Tror nog hela släkten har något stört i skallen. Även syrran som larmade. Till er alla som har syskon...Om du inte sett din brorsa eller syrra på 28 år måste väl du förfan göra ngt åt saken rent praktiskt. Inte gå och prata med socialtanter och själv skita i det i decennier för att de inte reagerar.
Citera
2020-12-02, 09:38
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zem1
Tror nog hela släkten har något stört i skallen. Även syrran som larmade. Till er alla som har syskon...Om du inte sett din brorsa eller syrra på 28 år måste väl du förfan göra ngt åt saken rent praktiskt. Inte gå och prata med socialtanter och själv skita i det i decennier för att de inte reagerar.
Det ligger mycket i det du skriver. Jag tror också att den finns en utbredd psykisk ohälsa i släkten. Det vore väl knappast konstigt, med de föräldrarna och den uppväxten. Passiviteten kan nog förklaras med svag, eller obefintlig, familjesammanhållning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in