2020-12-02, 08:47
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Satan. Har ni sett Turkiet?

https://www.worldometers.info/coronavirus/country/turkey/

Det är som att någon tryckt på en knapp. Sedan en vecka tillbaka redovisar Turkiet ca 30 000 nya smittade per dag. Och veckan innan ca 6 000. Även dödsfallen har börjat öka. Nu över 150 per dag.

Vad är det som hänt i Turkiet? Fick de leverans av en container fylld med pcr-maskiner för en vecka sedan!? En kraftig säsongseffekt kanske?

Jag funderar på om Turkiet kommer bli nästa sorgebarn i denna eländiga globala historia.

Turkarna har börjat rapportera även fall som inte behöver vård.
Den pålitlige diktatorn har tidigare inte velat visa dessa..
Citera
2020-12-02, 08:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Källa på detta?

Både att 80% av alla får skador, och att dessa är permanenta?
Hur kan någon uttala sig om ”permanenta” mindre än ert år från första fallet..

I flera år åtminstone, och det innebär att skulle en sådan person råka på en lunginflammation därefter är det förhöjd risk att dö.
Citera
Medlem
arbetets avatar
Lovvärt initiativ. Kanske. Om det görs non-profit och gratis för allmänheten:

Ta hjälp av oss i näringslivet när massvaccineringen inleds
Debatt Vi har sett hur Sverige har haft stora problem att skala upp testningen för covid-19. När det nu kommer signaler om att ett vaccin kan vara klart i början av året bör politikerna ta hjälp av alla aktörer som kan bistå med att vaccinera befolkningen och där näringslivet är en viktig spelare. Vi behöver också bygga en gemensam digital plattform för vaccinering och testning, som kan underlätta och effektivisera processen, skriver Henrik Augustsson och Martin Beiring, Aqua Dental.
https://www.gp.se/debatt/ta-hj%C3%A4lp-av-oss-i-n%C3%A4ringslivet-n%C3%A4r-massvaccineringen-inleds-1.36890929
Citera
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cancerogen
Förvisso, men det är fortfarande 400 döda/miljon invånare.

Mångfalt högre än våra grannländer.
Intressant ändå att Västerbotten med något fler invånare (268 000) bara har ca hälften så många döda (52). Kan det vara för att Norrbotten gränsar till både Norge och Finland? Västerbotten gränsar iofs till Norge men där finns väl inga större städer nära gränsen, till skillnad från i Norrbotten.
Citera
2020-12-02, 08:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Intressant ändå att de anser att det dog ut. Man brukar ju annars anse att det räcker med en person, som i sin tur smittar två, som smittar 4, som smittar 8, osv for att en epidemi ska utvecklas. Det verkar som om R0 inte alls var 2 som man trott, i alla fall inte i ett mindre samhälle som Svärdsjö (1250 inv.)

Det beror på hur de sociala mönstren ser ut för de som är smittade. Jämför dessa två setuper:
1) centraliserad högstadieskola i en kommun med 100 000 invånare, alla högstadieelever bussas in till den centraliserade skolan där barn från samma område blandas ut i parallella klasser
2) lokal skola F-9 i varje samhälle/stadsdel i en kommun med 100 000 invånare, de flesta barnen kan gå eller cykla till solan.

Vilken av dessa kommuner kommer att ha störst smittspridning (om nu barn skulle kunna sprida smitta)?

Jag bor i en kommun av typ 1 och vi har haft rätt mycket smittspridning på högstadiet. Jag tror inte att det är en tillfällighet.

Svärdsjö är en liten ort med relativt få sociala kontakter utanför orten, vilket gör att det är svårt för smittan att sprida sig utanför orten.

Lägg sedan till att "rätt" personer skall smittas för att smittan skall kunna ta sig vidare, rätt person skall också vara en som sprider mycket virus omkring sig. Rätt person skall ha lindriga eller inga symtom. Osv...
Citera
2020-12-02, 08:52
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamsterboll
Jag blir glad för din skull, men inte mindre rädd själv. Jag lever tillsammans med en stor familj och min mans föräldrar. De är över 60 år och farfar är mycket sjuk i diabetes och andra sjukdomar. Blir han smittad kommer han inte överleva. Han är mina barns älskade farfar och förlusten av honom skulle vara katastrofal.

Jag själv är gravid och väldigt viktig för familjen. Vem skulle ta hand om barnen om jag hamnade på sjukhus?

Dessutom är ju diabetes en autoimmun sjukdom som till viss del är ärftlig och triggas av virusinfektioner. Man har sett att de som smittas av covid löper ökad risk att drabbas av diabetes. Jag skulle aldrig förlåta mig själv om mina barn fick diabetes pga att jag slarvade och lät dem smittas av Corona.

Jag antar att ni inte umgås med dina eller din frus föräldrar? Vi umgås med alla våra gamla. Därför är vi också noga med att inte bli sjuka.

Jag och min fru har bägge föräldrar i livet och vi ser till att INTE umgås inomhus det borde ni också göra för det är dom man ska vara rädd om.
Citera
2020-12-02, 08:55
Medlem
kazangass avatar
Nu har UK godkänt vaccin, och man börjar med vaccinationer inom kort.
Hade vi inte en skribent i tråden som arbetar i UK med dessa frågor?
Citera
2020-12-02, 08:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av User30
8 av 10 mjuka fall har permanenta skador på lungorna. Det finns faktiskt fler saker att frukta än döden

https://www.bbc.com/news/health-55017301

Seriöst, hur svårt är det att faktiskt läsa artikeln innan du klämmer ur dig en totalt missvisande one-liner?

Det står inte att 8 av 10 får skador, och det står inte att de skador man sett är permanenta.

Kort sagt så stämmer verkligen inget alls av det du skriver...suck...

Det står att 8 av de 10 personer man testat hade kvarvarande problem och att man hos dessa upptäckte nedsatt lungfunktion. Man har alltså medvetet valt ut personer med problem. 8 av 10 syftar inte alls till att vara på något beskrivande över hur många som får problem.

Blir så trött på folk som verkligen bara är ute efter att sprida desinformation...
Citera
2020-12-02, 08:56
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Notera meningen "Där fick vi en tidig spridning, men det spreds inte därifrån utan det stannade i Svärdsjö".

Att viruset kommer in, och brinner ut av sig självt, ligger i Corona-virusets natur. Det beskrivs i artikeln "Why do some COVID-19 patients infect many others, whereas most don’t spread the virus at all?".

Från Science:
That could explain some puzzling aspects of this pandemic, including why the virus did not take off around the world sooner after it emerged in China, and why some very early cases elsewhere—such as one in France in late December 2019, reported on 3 May—apparently failed to ignite a wider outbreak. If k is really 0.1, then most chains of infection die out by themselves and SARS-CoV-2 needs to be introduced undetected into a new country at least four times to have an even chance of establishing itself, Kucharski says. If the Chinese epidemic was a big fire that sent sparks flying around the world, most of the sparks simply fizzled out.
Även Frankrike fick in viruset tidigt, utan att viruset fick spridning då. Ifall inflödet av smittbärare hade upphört då, så hade Frankrike klarat sig utan ytterligare sjukfall.

Detta handlar huvudsakligen om myndigheternas hantering av epidemin. Därför har jag lagt mitt svar i politik-sektionens tråd "Den samhällspolitiska utvecklingen i pandemins skugga".
Nyckelordet är fortfarande 'kan'

Vi har faktiskt ganska god koll på virusets vägar sedan tidigare och vi får nog betrakta alla rapporter om tidiga utbrott lite här och var som spekulationer tills vidare:

Genomic epidemiology of novel coronavirus - Global subsampling

https://nextstrain.org/ncov/global
Citera
2020-12-02, 08:56
Medlem
.Dostoj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Nu börjar man ju på riktigt se ljuset i tunneln. Det blir till att korka upp när denna tråd går och dör. Då kommer rättsliga efterspelet, framförallt skandalen inom äldreomsorgen, men det är en annan fråga.
Att flertalet effektiva säkra vaccin tas fram på 10 månader måste ju vara något av mänsklighetens främsta prestationer någonsin.

Vi kan ju sitta och se på här i Sverige medans fler och fler länder börjar vaccinera. Som grädde på moset har Sverige vintern som börjar nu vilket gör att viruset sprids extra effektivt. Vi hade verkligen också behövt det där vaccinet i nästa vecka.
Citera
2020-12-02, 08:58
Medlem
Tjackmosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Källa på detta?

Både att 80% av alla får skador, och att dessa är permanenta?
Hur kan någon uttala sig om ”permanenta” mindre än ert år från första fallet..
Det är inte alla sorters vävnad i lungorna som läker efter att ha blivit skadade. Kan man konstatera skador på dessa strukturer kan man självklart dra slutsatsen att de är permanenta.
Citera
2020-12-02, 08:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Med insyn i några stycken så håller jag inte med. Kompetensen hos många som anställs är alltför låg. Annat är det i Norge där det är många fler sjuksköterskor som kan styra upp verksamheten.

"Väljarna" är däremot ansvariga rörande att följa råden. Så "ansvariga" är alla som inte gör det.
Det finns vetenskaplig rapport som visar att skydda de äldre under en pandemi är en omöjlighet.
Rapporten har jag lagt ut förut.
Vill man skydda dina äldre då ska smittspridningen minska i hela samhället.
Det går inte att styra smittspridningen fläckvis.
Att skylla det på outbildad personal som inte tvättar händerna och inte begriper svenska är en billig och dålig bortförklaring.
Finns det hög smittspridning i samhället då drabbas äldreboendena oxå av den.
Om smittspridningen är låg då drabbas äldreboendena mindre av den.
Det är en enkel logisk ekvationen.
Sen kan man förstås hitta på en massa bortförklaringar för att visa att ekvationen inte stämmer.
Jag bara säger Nice try men vi går inte med på det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in