2020-12-02, 07:01
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Men det är ju inte en flopp om man jämför med andra europeiska länder? Varför skall man bara jämföra med övriga nordiska länder? Det är inte ärligt, däremot är det tydligt att det är viktigt att svartmåla Sverige för att rikta blickarna från sitt egna misslyckande. Detta är något man ser från många länders media där dom både har och har haft det värre än oss.
Jo, det är en flopp t.o.m. i jämförelse med Belgien eller Tjeckien:

https://ourworldindata.org/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&minPopulationFilter= 1000000&country=BEL~SWE~CZE&region=World&casesMetr ic=true&interval=smoothed&hideControls=true&perCap ita=true&smoothing=7&pickerMetric=location&pickerS ort=asc
Citera
2020-12-02, 07:05
Medlem
Madagascars avatar
[quote=Leland1979|73693825]
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
Öööh ok då ska vi se.
Länder som har högre dödstal per capita och är medlemmar i OECD:
Spanien
Frankrike
Storbritanien
Usa
Tjeckien
Italien
Belgien
Chile
Colombia
Mexico

/QUOTE]

Och OECD-länder som har färre dödstal än Sverige (räknat per miljoner invånare)

Australien
Österrike
Canada
Danmark
Estland
Finland
Tyskland
Grekland
Ungern
Island
Irland
Israel
Japan
Korea
Lettland
Litauen
Luxemburg
Holland
Nya Zeeland
Norge
Polen
Portugal
Slovakien
Slovenien
Schweiz
Turkiet

Utöver dödstal så bör ju även vårdsskulden räknas med bland de som överlever pandemin.
Det finns inte ett enda oecd-
land med lägre befolkningstäthet i länderna ovanför Sverige i döda per kapita. Och omvänt finns det gott om länder med högre befolkningstäthet bland länderna med färre dödsfall per capita.

Dvs, med tanke på de goda förutsättningarna vi har här med låg befolkningstäthet så har de svenska åtgärderna mot pandemin varit i synnerhet usla.

Utlänningar måste ju t ex tänka att det är besynnerligt att Nobelpris i medicin delas ut i Sverige när landet i fråga har agerat katastrofalt mot/under pandemin.
Citera
2020-12-02, 07:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
Inget av det du föreslår kommer hända. Min gissning: vi vaccinerar med start i jan/feb riskgrupper och framförallt personer över 70.
Smittan ebbar sakta ut i vår och vi fortsätter med vaccin. I sommar har smittan nästan försvunnit och 70+ har fått vaccin.
Runt semestern lever vi som vanligt. Till hösten kommer smittan tillbaka men tack vare imunitet pga vaccin och genomliden infektion så är sjukhusinläggningar och dödsfall är inte värre än dom vanliga flunsorna. Dom sista restriktionerna försvinner runt semestern kanske tidigare.

Eftersom alla andra här inne gissar hej vilt så gör jag det också men observera att jag TROR till skillnad mot många som tvärsäkert VET att det ska gå åt helvete.

Den som lever får se.

Hur kan smittan nästan försvunnit till sommaren med de restriktionerna som råder nu? Det dåliga med restriktioner är att det förskjuter spridningen snarare än eliminerar den
Citera
2020-12-02, 07:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Jo, det är en flopp t.o.m. i jämförelse med Belgien eller Tjeckien:

https://ourworldindata.org/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&minPopulationFilter= 1000000&country=BEL~SWE~CZE&region=World&casesMetr ic=true&interval=smoothed&hideControls=true&perCap ita=true&smoothing=7&pickerMetric=location&pickerS ort=asc
Va? Vi är senare ut i våg två och ingenting tyder på att vi når dessa länders toppar kring antalet fall.
Citera
2020-12-02, 07:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurrekotte
Det räcker ofta med ett fall för att motbevisa en dålig teori.

Du får trolla vidare med någon annan.
Det är faktiskt väldigt komiskt att du vidhåller att det är ok med statistik med en datapunkt.

Tar det igen för din skull :
Andelen äldre som dör nu under våg nr2 är signifikant högre än våg nr1 vilket inte stärker tesen om massmord på äldre i våras. Från och med Coronans utbrott i våras tom. den 14/6 dog totalt 4891 personer med C19 varav 3273 var äldre än 80 år dvs 66.9%. Notera att det enligt dig samtidigt under denna period avrättades gamlingar med C19 och allt gjordes för att rädda yngre. Under perioden from den 15/6 till idag har 1907 personer dött med Corona varav 1394 var äldre än 80år dvs 73.1%. Så trots att man avlivade gamlingar i våras och nu under våg nr 2 tom. lägger in Sven Wolter på IVA så är andelen äldre som dör nu 6.2% högre än i våras.
Senast redigerad av jerka11 2020-12-02 kl. 07:14.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Det är ju exakt det dom har gjort. Nu får du ta och komma in i matchen eller lämna tråden.

Det här är inte en film, det är verkligheten. Nej vi har ingen förståelse för människor som ger aktiv dödshjälp under en pandemi, som inte gör det under vanliga förhållanden. Antingen har vi aktiv dödshjälp eller så har vi det inte! Jag är för aktiv dödshjälp, om vi ska driva diskussionen framåt, även om jag tycker det är en annan diskussion.
Presentera dina uppgifter med länk i så fall, jag är inte omöjlig.

Men jag har sett nästan alla presskonferenser, och jag minns inte att jag hört Socialstyrelen eller FoHM uttrycka åsikter om när en människas vanliga medicinska behandling ska avbrytas, eller att man ska förvägra personen vätska eller näring, någonsin. Tvärtom har de tjatat om "det ska göras en individuell bedömning", gång på gång.

Det är ett väldigt långt steg från "får inte en plats på IVA på SöS" och "får inte sina normala blodförtunnande, som ligger i en ask på bordet".

Sen har jag full förståelse för att man förbereder för att en människa kan dö, genom att ringa anhöriga och eventuellt be dem ta sina farväl, gör fint på rummet, m.m.
Citera
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Va? Vi är senare ut i våg två och ingenting tyder på att vi når dessa länders toppar kring antalet fall.
Sena är vi. Alldeles korrekt! Med åtgärder och restriktioner.

Vill lägga till att man bara har data t.o.m. 27/11 för Sverige.
Senast redigerad av arbetet 2020-12-02 kl. 07:13.
Citera
2020-12-02, 07:12
Medlem
[quote=Madagascar|73804302]
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
land med lägre befolkningstäthet i länderna ovanför Sverige i döda per kapita. Och omvänt finns det gott om länder med högre befolkningstäthet bland länderna med färre dödsfall per capita.

Dvs, med tanke på de goda förutsättningarna vi har här med låg befolkningstäthet så har de svenska åtgärderna mot pandemin varit i synnerhet usla.

Utlänningar måste ju t ex tänka att det är besynnerligt att Nobelpris i medicin delas ut i Sverige när landet i fråga har agerat katastrofalt mot/under pandemin.

Nu dör ju dock den absoluta majoriteten av svenskarna i landets råttbon som Stockholm och Göteborg.

Hur tycker du att det påverkar dödstalen i storstadsregionerna att jag bor för mig själv i skogen långt därifrån?
Citera
2020-12-02, 07:14
Medlem
Citat:

Smittan sprids ju inte jämnställt. Stora delar av Stockholm te.x drabbades ju inte alls. Tätare socioekonomiska hushåll i storstäderna med stora hushåll drabbades ju hårdare. Har man många sådanna drabbas man ju också hårdare. Våra grannar hade inte samma utgångsläge.
Citera
2020-12-02, 07:20
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:

Ja precis! Eftersom vi har så mycket skog och fjäll, där inga människor finns, så kan vi ju placera ut alla medborgare så glest att ingen skulle kunna smitta nån annan. Vilka förutsättningar!
Vänd på siffrorna där 87% av svenska befolkningen bor i tätort och fler än hälften av dessa bor i lägenheter. Ut i skogen med befolkningen!
Att ingen tänkt på det innan, du är ju briljant! Kan bli nästa folkrörelse.
Citera
2020-12-02, 07:23
Medlem
Citat:

Att Norrland är glesbefolkat är väl knappast till hjälp om vi pratar om situationen i tex Stockholm?
Citera
2020-12-02, 07:26
Medlem
arbetets avatar
Reportage från covidintensiven, Karolinska, Huddinge (video):

Tungt lass när intensivvården växlar upp på nytt
Den andra covidvågen har slagit hårdare än väntat mot Stockholm.

Med kort varsel flyttas nu personal från barnverksamheten på Karolinska till covidvård för vuxna och intensivvårdspersonal från Blekinge är på ingång.

En decimerad personalstyrka drar ett tungt lass när intensivvården växlar upp på nytt.

– Jag har slagits sida vid sida med kollegor från hela Sverige. Jag hade velat slippa göra om det, men min plats är ju här.
https://www.dn.se/sthlm/tungt-lass-nar-intensivvarden-vaxlar-upp-pa-nytt/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in