Senast redigerad av kurrekotte 2020-12-02 kl. 02:54.
Senast redigerad av kurrekotte 2020-12-02 kl. 02:54.
Sverige behöver tydliga riktlinjer för utredning, behandling och rehabilitering vid covid-19. Det krävs även mer resurser till forskning om långtidseffekterna av sjukdomen.https://lakartidningen.se/opinion/debatt/2020/12/sverige-behover-en-tydlig-strategi-for-hantering-av-langtidscovid/
I april 2020 noterade en distriktsläkare att ett dussintal patienter med covid-19 uppvisat symtom som andningsbesvär, tyngdkänsla i bröstet, trötthet och huvudvärk i drygt en månad. Det är den första fallbeskrivningen i Sverige av »långtidscovid«. Covid-19 har sedan dess visat sig vara en systemsjukdom som gäckar professionen då det varierar stort i hur den presenterar sig kliniskt, både mellan individer och över tid. De flesta får kortvariga och lindriga symtom, men en del har haft symtom i upp till åtta månader utan att bli bättre
Jag gråter på vårdcentralen. I veckor efter att ha testats positivt för covid-19 vaknade jag med mardrömmar (råttor springer över sängen, ruttnande likdelar hälls över mig, jag kvävs, någon som vill mörda min familj sågar sig igenom sovrumsväggen …). Hjärnan känns som ett flipperspel och så snart jag blundar börjar hallucinationerna. Jag som aldrig haft sömnproblem får hjälp av neurolog att prova olika läkemedel.
Jag remitterades till ett hjärnskadeteam. »Det kommer att ta lång tid att bli bra«, konstaterade neuropsykologen. Jag vet att det är rätt. Jag kan inte handla mat, köra bil eller komma ihåg att gå till förskolan. Sorgen över allt jag varit och inte längre är väller upp och rinner över. »Du har fått en hjärnpåverkan av din infektion, de symtom du beskriver är vanliga vid andra typer av förvärvad hjärnskada«, säger neuropsykologen igen. »Du behöver hjälp.«
/.../But Sweden is now caught in a wave of pandemic pain — and reversing course. Sweden has 48.9 new confirmed cases per 100,000 population, compared with 21.7 in Denmark, 8.2 in Norway and 7.7 in Finland. Sweden is averaging about 42.6 deaths per day, compared with 6.9 in Denmark, 3 in Norway and 2.1 in Finland. Sweden’s total 6,798 deaths, predominantly among the elderly, dwarf the toll in the other Nordic nations combined.https://www.washingtonpost.com/opinions/global-opinions/swedens-anti-lockdown-experiment-flopped-now-it-faces-a-wave-of-pandemic-pain/2020/12/01/9e90ee28-3344-11eb-8d38-6aea1adb3839_story.html
/.../But Sweden is now caught in a wave of pandemic pain — and reversing course. Sweden has 48.9 new confirmed cases per 100,000 population, compared with 21.7 in Denmark, 8.2 in Norway and 7.7 in Finland. Sweden is averaging about 42.6 deaths per day, compared with 6.9 in Denmark, 3 in Norway and 2.1 in Finland. Sweden’s total 6,798 deaths, predominantly among the elderly, dwarf the toll in the other Nordic nations combined.https://www.washingtonpost.com/opinions/global-opinions/swedens-anti-lockdown-experiment-flopped-now-it-faces-a-wave-of-pandemic-pain/2020/12/01/9e90ee28-3344-11eb-8d38-6aea1adb3839_story.html
Du måste vara medlem för att kunna kommentera