2020-12-01, 11:45
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Skåne rapporterar någorlunda stabilt läge.
Kraftigt utökat testande förra veckan drygt 30% fler tester mot föregående vecka.
Något fallande andel positiva. Men ungefär lika stor ökning av nya fall som ökning av testning.
Platå är väl vad man skulle kunna hoppas på just nu. Mycket tyder på det iaf..
Citera
2020-12-01, 11:46
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Kan inte FHM rekommendera munskydd oxå för att minska oro ?

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/nya-radet-barn-ska-stanna-hemma-om-familjemedlem-har-covid-19

Nej!
Prestigen är för stor
Citera
2020-12-01, 11:49
Medlem
bjornhagbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milosebic
Vi får hoppas att dina kunskaper i matematik är bättre än i svenska. Jag skulle nämligen också vilja få en förklaring på 2000 jämfört med 96.000 som du hakade upp dig på.

Kan du inte räkna ut det? Efterblivet att du anmärker på svenska medans du inte klarar av att skriva tusenavgränsare korrekt.

Så låt oss se din matematiska uppställning som visar på den anmärkningsvärda skillnaden mellan tillgängliga sjuksängar i USA kontra Sverige.
Citera
2020-12-01, 11:49
Medlem
Hur stor är sannolikheten att covid 19 vaccin fungerar? Hur många vacciner finns de. Ska man endast ta det 1 gång eller måste man ta det flera gånger varje år livet ut?

Och hur stor är sannolikheten att i början av nästa år dvs Jan,februari, mars,april och maj 2021 blir som vanligt?

Dvs att man kan resa vanligt. Att skolor öppnas gymnasie/universitet. Att man kan gå på fester och fotbollsmatcher samt bio.
Citera
2020-12-01, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Jepp:
Folkhälsomyndigheten kommer nu med nya råd. Symtomfria barn bör stanna hemma om någon i familjen har covid-19.

Till skillnad mot tidigare ska alltså även yngre barn och elever som bor tillsammans med någon som har covid-19 nu stanna hemma, precis som äldre elever rekommenderats att göra tidigare.

Folkhälsomyndigheten tror dock inte att det kommer ha någon avgörande effekt på smittspridningen.

– Förändringen syftar till att skapa lugn och arbetsro, och till att möjliggöra att fokus läggs på det pedagogiska arbetet i skolan. Vi hoppas att rekommendationen kan stilla den oro som vi vet att många lärare och annan personal har känt kring att ta emot barn med covid-19 hos någon i hemmet, säger Britta Björkholm, avdelningschef på Folkhälsomyndigheten, i ett pressmeddelande.

Folkhälsomyndigheten betonar att man fortfarande bedömer att barn har låg smittsamhet och att de generellt får milda symtom. Personal i för- och grundskola har heller inte en högre risk att diagnostiseras med covid-19 än andra yrkesgrupper, skriver Folkhälsomyndigheten.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset

Att det skulle vara så svårt att få till.

Sverige. Sist på banan som alltid. Och så undrar folk varför Sverige är sämst i hela Norden.
Citera
2020-12-01, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Kan inte FHM rekommendera munskydd oxå för att minska oro ?

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/nya-radet-barn-ska-stanna-hemma-om-familjemedlem-har-covid-19
Varför inte komma med rekommendationen 3 lager munskydd på sig hela tiden.
Man trefaldigar ju skyddet då.
Citera
2020-12-01, 12:01
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aktiespekulanten
Hur stor är sannolikheten att covid 19 vaccin fungerar? Hur många vacciner finns de. Ska man endast ta det 1 gång eller måste man ta det flera gånger varje år livet ut?

Och hur stor är sannolikheten att i början av nästa år dvs Jan,februari, mars,april och maj 2021 blir som vanligt?

Dvs att man kan resa vanligt. Att skolor öppnas gymnasie/universitet. Att man kan gå på fester och fotbollsmatcher samt bio.
Sannolikheten att covidvaccin fungerar är mycket stor, det enda man väntar på nu är att de olika läkemedelsverken ska granska resultaten och bedöma om biverkningarna är tillräckligt små och vaccinet är tillräckligt säkert för att godkännas.

Det finns tre vacciner som troligtvis kommer på marknaden för EU i december/januari. Pfizer-biontech och Modernas vacciner har visat sig ge närmare 95% skydd. Vilket är väldigt högt. Astra Zenecas vaccin verkar liggar runt 70%.

Vaccinerna ska tas i två omgångar med ungefär en månads mellanrum. Man vet inte hur länge dom verkar men de flesta experter verkar tro på ett flerårigt skydd.

Det kommer att ta ett tag innan vaccineringen kommit så långt så att situationen återgår till mera normala förhållanden. Troligtvis till sommaren.
Citera
2020-12-01, 12:01
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Det har vårdats 25000+ på sjukhus för covid19, hade dessa varit med i listan på iVA-vård i dina grafer så hade det sett för jävligt ut kan jag lova dig. Utan den vården hade de troligen avlidit.
Jag får uppfattningen att du stödjer en strategi som är åt helvete fel, men det är kanske bara jag. Både du och jag vet att det är ingenting som är normalt i dagsläget. Att förminska och förringa gör bara saken värre. Läste precis i Aftonbladet att de hade gjort en liten studie av 10 personer som hade kvarvarande besvär efter covid-19 infektion. 8 av 10 hade lungskador. Står i Aftonbladets flöde.

Att förminska och förringa är inte ok det håller jag med om men att förstora och överdriva det har du inga problem med tydligen.
Varför opponerar du dig om allt som eventuellt kan vara positivt men har inga problem med att köpa alla uppblåsta överdrivna och alarmerande inlägg som folk skriver oavsett obefintliga eller väldigt suspekta källor.

Det är det som är problemet här inne, det är två läger.

Det ena sidan är "alarmisterna" "sverigehatarna" "dödategnell" som är enligt mig flest och värst. Allt är fel precis allt och man förkastar precis allt positivt som skitprat.

Den andra sidan är "förnekarna" där du har ett gäng som tycker att allt är en stor lögn och tjatar om konspirationer och annat trams.

Sen finns det några som jag som försöker vara lite balanserade, som inser att visst vi har inte varit bäst i klassen men inte sämst heller.

Det har blivit någon jävla löjlig prestigetävling för många och har man valt "sida" då jävlar ger man sig INTE.
Citera
2020-12-01, 12:04
Medlem
Steffe håller pressträff 16.15 med lena hallgren i spetsen. Ta hand om varandra håll ut.
Citera
2020-12-01, 12:09
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
Att förminska och förringa är inte ok det håller jag med om men att förstora och överdriva det har du inga problem med tydligen.
Varför opponerar du dig om allt som eventuellt kan vara positivt men har inga problem med att köpa alla uppblåsta överdrivna och alarmerande inlägg som folk skriver oavsett obefintliga eller väldigt suspekta källor.

Det är det som är problemet här inne, det är två läger.

Det ena sidan är "alarmisterna" "sverigehatarna" "dödategnell" som är enligt mig flest och värst. Allt är fel precis allt och man förkastar precis allt positivt som skitprat.

Den andra sidan är "förnekarna" där du har ett gäng som tycker att allt är en stor lögn och tjatar om konspirationer och annat trams.

Sen finns det några som jag som försöker vara lite balanserade, som inser att visst vi har inte varit bäst i klassen men inte sämst heller.

Det har blivit någon jävla löjlig prestigetävling för många och har man valt "sida" då jävlar ger man sig INTE.

Var opponerar jag mig mot det som är positivt? Eller menar du att jag opponerar mig mot att FHM hela tiden är för sent ute med sina beslut? Jag kritiserar en strategi som hela tiden är senkommen och förvärrar situationen. Jag kritiserar att man kommer med motstridiga beslut som gör folk förvirrade. Jag hatar inte Sverige heller.
Citera
2020-12-01, 12:21
Medlem
docentdisciplins avatar
Region västernorrland ökar ytterligare till 76 inlagda C19+ (antal som vårdas på IVA: 4).
Det tror jag är en av de kraftigare ökningarna vi har sett i Sverige (sett i relation till befolkningsmängd) efter de kraftiga utbrotten i Södermanland och Stockholm i mars månad. Se https://platz.se/coronavirus/?lan=vasternorrland
där är man dock kvar på gårdagens siffra.
Citera
2020-12-01, 12:31
Medlem
Otroligs avatar
De senaste datapunkterna tycks bekräfta att Östergötland ligger på en platå.

https://app.powerbi.com/view?r=eyJrIjoiNmNjOTE1MmMtNDhlOS00MzJhLTllYzItZDQ 1NWFmZjQxZmRiIiwidCI6ImYwODczMzkzLWMzNGMtNGFlYy1iM WM1LTM4MjEyOTgyYTViOSIsImMiOjl9

Se under fliken ”Slutenvården”.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in