2020-12-01, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mrflink
Vad är det för jävla reatard till syrra. Det måste vara något allvarligt fel på hela släkten. Ingen kontakt med sin bror på 20år. Systern försökte påskina problem för 20år sedan till släkten, men inget hände. Då nöjer hon sig med det i 20år. Vilken jävla sopa till syster. Spärra in henne för medhjälp till allt.
Fy fan vilket jävla äckel.

Exakt min tanke. Hon förfasar sig över att kommunen och soc inte ’gjort nåt’ under 28 år, men vad är det för syskon/övrig släkt som bara låtit det fortgå under alla dessa år? Även om hon har haft en obefintlig relation med sin mor måste man ju förbarma sig över sin brors öde, och inte nöja sig med ett ’nej, han vill inte ha kontakt’?
Senast redigerad av Pomeline 2020-12-01 kl. 21:42.
Citera
2020-12-01, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bruk1313
Det skulle i så fall innebära att han blev förridspensionär innan 2003. Har svårt att se hur det skulle gå till utan en utredning först.

Jag har viss erfarenhet av hur en sådan utredning kan ha gått till på 90-talet, och tror att det räckte med en "medkännande" (läs: överbelastad och blasé) läkare, gärna på vårdcentralen som Gud glömde i lilla Handen, som skrev ett intyg på heder och samvete, att gälla i all framtid. 41-åringen behövde bli klassad som icke arbetsför och utan chans att bli arbetsför i framtiden. Inte ett dugg ovanligt på den tiden. Tänk på allt hysteriskt gnäll från blivande elallergiker och de med "kronisk smärta" när man rev upp systemet och krävde en simpel läkarutredning, vilket berövade dem deras trygga framtid...

Nuvarande myndigheten Försäkringskassan brukar inte kolla av de där förtidspensionerade nitton-tjugoåringarna, det tar för mycket tid och leder sällan någon vart. Är ju inte några pengar att tala om heller.
Citera
2020-12-01, 21:40
Medlem
JackSm1ths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johanhelvete
Hur kommer det sig att dörren var olåst och släktingen därmed kunde ta sig in i lägenheten? Vem lämnar sin lägenhetsdörr olåst?
Hon åkte in på sjukhuset?
Citera
2020-12-01, 21:44
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Citat:
På 20 år hade inte systern någon kontakt med sin bror.
I söndags kväll fann hon honom tandlös och med svåra bensår på golvet i bostaden de växte upp i.
Där har han tvingats leva isolerad med mamman – utan kontakt med omvärlden.
– Det har inte skett från en dag till en annan, men allt startade när vi var små barn, berättar systern i Expressen TV.

[...]
https://www.expressen.se/nyheter/systern-berattar-mamma-holl-min-bror-inlast-i-28-ar/
Citera
2020-12-01, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Steff83
Troligen någon form av sjukersättning/förtidspension. Socialbidrag är ingen skattepliktig inkomst och syns inte i deklaration. Hon kan ha varit slug nog att fixat det när han fyllt 18 eller något. Men som sagt så måste man ju varit i kontakt med myndigheter då på något sätt. Men fan vet. Det var mycket som som slank igenom mycket lättare på den tiden.
Socialbidrag AKA försörjningsstöd är skattepliktigt och finns under inkomst på deklarationen.
Citera
Medlem
Citat:
Något är skumt med detta. Känns som det är väldigt uppblåst. Sannolikt rör det sig om två fall av psykisk ohälsa, inget brott.

Inkomst för sonen: 117k, inga betalningsanmärkningar
Inkomst för modern: 123k, inga betalningsanmärkningar
Hur lyckades sonen få socialbidrag utan att träffa någon på soc?

Har skummat igenom tråden. Vad jag förstår så fick Mait fyra barn med samma man, två söner och två döttrar. Gällande sönerna vet vi att den äldsta dog och den yngsta hittades nyligen i lägenheten. Vad hände med döttrarna? De var ju bara ett par år äldre när den tolvåriga yngsta sonen ”försvann”.

Enligt vittnen i tråden har ju dessutom moder och son varit ute och promenerat. Nej fan, inget brott begånget förutom mot skollagen. En riktigt dålig, och antagligen sjuk, mor och en lika sjuk son. Sorglig historia men knappast ett Fritzl-case.

Det som finns registrerat är förvärvsinkomst, dit räknas allt som beskattas. Jag gissar att det rör sig om sjukersättning. Modern pension.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av segerslaktarn
Vad tjänar modern på att göra detta?
Tjänar? Hon kanske inte ens kunde svenska och visste något om vilken hjälp det finns att få om sonen tex. Varit handikappad på något sätt. Psykiskt eller fysiskt. Men han har ju ändå gått i skolan några år, så hans fd. lärare måste ju veta något om sonen. Straff? Man kan nog inte straffa människor som inte är psykiskt friska och inte Har förmåga att ta för sig av samhällets resurser. Om det nu är något fel på sonen. Men vi får se så småningom hur det ligger till. Kvinnan kan ju tom vara alfabet. Vad har dom levt av? Vi får snart veta.
Citera
2020-12-01, 21:46
Medlem
swimmingpools avatar
Har sonen en intellektuell funktionsnedsättning eller?
Citera
2020-12-01, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svennis7254
Du äger väl visst din bostadsrätt? Däremot betalar alla en del i avgifter till föreningen till Vaktmästare med mera..

Föreningen får inte ett pix när du säljer lägenheten

http://www.boupplysningen.se/bo/bostadsratt

En bostadsrätt är en upplåtelseform av bostad. Detta innebär att nyttjanderätten av lägenheten, alltså användandet av den, lämnas över under en viss period. Medlemmar i en bostadsförening äger en andel i föreningen, vilket motsvarar en lägenhet. Rätten att använda denna bostad motsvaras av en avgift som betalas varje månad.

Jag vet inte vad det här med lägenhet har för betydelse av det här fallet. Det enda jag undrar över är att föreningen tydligen inte har minsta koll på sina medlemmar. Det är mycket som fallerat i det här ärendet. Att gå så länge under radarn med en son som knappt varit utanför dörren känns ju inte riktigt klokt.
Citera
2020-12-01, 21:47
Medlem
Citat:
Något är skumt med detta. Känns som det är väldigt uppblåst. Sannolikt rör det sig om två fall av psykisk ohälsa, inget brott.

Inkomst för sonen: 117k, inga betalningsanmärkningar
Inkomst för modern: 123k, inga betalningsanmärkningar
Hur lyckades sonen få socialbidrag utan att träffa någon på soc?

Har skummat igenom tråden. Vad jag förstår så fick Mait fyra barn med samma man, två söner och två döttrar. Gällande sönerna vet vi att den äldsta dog och den yngsta hittades nyligen i lägenheten. Vad hände med döttrarna? De var ju bara ett par år äldre när den tolvåriga yngsta sonen ”försvann”.

Enligt vittnen i tråden har ju dessutom moder och son varit ute och promenerat. Nej fan, inget brott begånget förutom mot skollagen. En riktigt dålig, och antagligen sjuk, mor och en lika sjuk son. Sorglig historia men knappast ett Fritzl-case.

Det verkar vara oklart om systrarna växte upp hos mamman. Håller i övrigt med om att detta verkar vara en tragisk historia utan något grövre brott begånget.

Att en syster nu säger att hon ”försökt i 20 år” säger inte särskilt mycket.

Jag skulle tippa på att han själv haft kontakten med socialen tidigare i sitt liv.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2britter
Tjänar? Hon kanske inte ens kunde svenska och visste något om vilken hjälp det finns att få om sonen tex. Varit handikappad på något sätt. Psykiskt eller fysiskt. Men han har ju ändå gått i skolan några år, så hans fd. lärare måste ju veta något om sonen. Straff? Man kan nog inte straffa människor som inte är psykiskt friska och inte Har förmåga att ta för sig av samhällets resurser. Om det nu är något fel på sonen. Men vi får se så småningom hur det ligger till. Kvinnan kan ju tom vara alfabet. Vad har dom levt av? Vi får snart veta.

Har du över huvud taget läst längre i tråden än vad du nu svarade på? En stilla undran bara.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/0KBeM2/systern-larmade-myndigheter-for-tjugo-ar-sedan (uppdaterad nyss)

Hur kan det ha passerat oupptäckt?

Det kan jag inte förstå. Jag är så jäkla förbannad att ingen någonsin har trott på mig när jag har larmat om det här. Jag gick ner till psykiatrin och berättade hela historien. Men de sa att de måste ha en bekräftelse från någon annan. Jag sa att hela min släkt vet om det här. Det var ett stort misstag. Delar av släkten fick panik och blånekade totalt. Efter det blev jag mer eller mindre utesluten ur släkten.

Har du anmält det till andra instanser?

– Jag har anmält det till socialen. Men de har inte trott på mig.

Hur har mamman kunnat ta honom ur skolan?

– Det är en jättebra fråga som jag och andra vill ha svar på.

Försökte du göra något mer på senare år för att få honom därifrån?

Han har enligt henne inte velat ha kontakt med oss i släkten. Vad hon har sagt till honom vet bara gudarna. Han har inte varit inlåst fysiskt utan kunnat gå när han ville. De jag har haft kontakt med har sagt att det därför inte finns något brottsligt i detta. Men jag vet att han har blivit nedbruten.

Hur kan du vara så säker på det?

– Det är ganska uppenbart om du skulle se honom och träffa honom. Ingen människa skulle av egen vilja sätta foten i den lägenheten han levt i.

Hon verkar minst sagt speciell och verkar tro att hennes uppvigling mot mamman i media ska övertrumfa lagen, vinna i straffrätt genom att själv styra informationsflödet och förekomma fakta.

Kan säkert funka i en svag tingsrätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in