2020-12-01, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarMarius
Försörjningsstöd är väll inte skattskyldigt? Gissar på sjukpenning eller liknande.

Nja, högst troligen är det sjukersättning/garantiersättning som varit fallet för sonen. För att kunna erhålla sjukpenning måste man ha en sjukpenninggrundande inkomst (SGI), och det får man bara genom att arbeta. Denna person har högst troligen aldrig arbetat = kan ej erhålla sjukpenning. Dessutom måste man ha personlig kontakt med läkare regelbundet som följer upp måendet och förnyar sjukskrivningen (kontakten kan ske genom telefon, besök eller videosamtal).

Men, någon gång i tiden har sonen träffat läkare, eftersom han högst troligen har sjukersättning. För att få det krävs ett läkarutlåtande, som är tämligen utförligt ska tilläggas och inte att jämföra med FK7804 som används för sjukpenningansökan.

Modern däremot kan man gissa har vanlig pension som inkomst.
Senast redigerad av Aquinepas 2020-12-01 kl. 21:35.
Citera
Medlem
Mrflinks avatar
Vad är det för jävla reatard till syrra. Det måste vara något allvarligt fel på hela släkten. Ingen kontakt med sin bror på 20år. Systern försökte påskina problem för 20år sedan till släkten, men inget hände. Då nöjer hon sig med det i 20år. Vilken jävla sopa till syster. Spärra in henne för medhjälp till allt.
Fy fan vilket jävla äckel.
Citera
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zache
Det finns nog egentligen inga hinder för att hon, eller gemensamt med maken innan han avled, kan ha köpt loss en 4:a i en trist hyreskasern i Handen, tidigt 90-tal. Ett visst arv som hon delat med sina två syskon kan väl också ha spelat in, ingen aning om när den äldre generationen föll av. Det enda jag hittills hört om hennes yrkesliv är titeln "kontorist", som kan betyda både det ena och det andra, men även med en låg inkomst och inga anmärkningar kan hon/de nog fått låna om inte kapitalet fanns. Speciellt om hela kåken ombildades samtidigt. Lånet är i så fall idag på en ganska låg summa om hon inte degat av det.

Jag har en känsla av att det på både hennes och sonens konton kan ligga en riktigt bra slant. Det frugala livet tyder på det. Den här typen av damer har nog lärt sig att koka soppa på en spik - tidigare i tråden har nämnts att hon knatat runt och "handlat mat" hela dagarna, vilket får mig att tänka på en konstant extraprisjakt med samtliga kedjors rabattkuponghäfte i skinnjackans ficka.

Har han, eller han och döttrarna, riktig tur så har tanten tryckt in pengar i tråkiga men säkra investeringar via sin antagligen lika tråkiga bank på torget/i centrum. Index sedan 80-talet har ändå gått rätt bra.
Du har säkerligen rätt i dina spekulationer. Förmodligen belånade de sig som ”alla andra”, och köpte loss lägenheten när den omvandlades till bostadsrätt.
Citera
2020-12-01, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zache
Okay, då kanske trådsanningen om hyresrätt i bostadsrättsföreningen ändå stämmer, fastän det skaver lite tycker jag ändå.

Vad gäller inkomster tippar jag på, som så många gånger tidigare i den här tråden, på s k förtidspension för sonens del, uppburen sedan hans sena tonår t o m. Enligt det gamla hederliga systemet, inte sjukpenning och inte aktivitetsstöd eller dylikt. Modern kan ha en vanlig pension, som inte verkar ge några större belopp men inte heller behöver innebära bidrag och alltså heller ingen kontakt med sociala eller andra myndigheter.

Det skulle i så fall innebära att han blev förridspensionär innan 2003. Har svårt att se hur det skulle gå till utan en utredning först.
Citera
2020-12-01, 21:34
Medlem
Trevligt.kontos avatar
Fy fan vilket jävla liv. Helt åt helvete. Går inte att få ordning på pojken, blir gruppboende oavsett normalbegåvning.

Han kanske sitter just nu vid sin gulnade dammtäckta Win95 dator och läser tråden.
Citera
Medlem
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/0KBeM2/systern-larmade-myndigheter-for-tjugo-ar-sedan (uppdaterad nyss)

Hur kan det ha passerat oupptäckt?

Det kan jag inte förstå. Jag är så jäkla förbannad att ingen någonsin har trott på mig när jag har larmat om det här. Jag gick ner till psykiatrin och berättade hela historien. Men de sa att de måste ha en bekräftelse från någon annan. Jag sa att hela min släkt vet om det här. Det var ett stort misstag. Delar av släkten fick panik och blånekade totalt. Efter det blev jag mer eller mindre utesluten ur släkten.

Har du anmält det till andra instanser?

– Jag har anmält det till socialen. Men de har inte trott på mig.

Hur har mamman kunnat ta honom ur skolan?

– Det är en jättebra fråga som jag och andra vill ha svar på.

Försökte du göra något mer på senare år för att få honom därifrån?

Han har enligt henne inte velat ha kontakt med oss i släkten. Vad hon har sagt till honom vet bara gudarna. Han har inte varit inlåst fysiskt utan kunnat gå när han ville. De jag har haft kontakt med har sagt att det därför inte finns något brottsligt i detta. Men jag vet att han har blivit nedbruten.

Hur kan du vara så säker på det?

– Det är ganska uppenbart om du skulle se honom och träffa honom. Ingen människa skulle av egen vilja sätta foten i den lägenheten han levt i.
Citera
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Messerschmitt
Vet man verkligen om det var försörjningsstöd (socialbidrag)? Det kan ju ha varit sjukersättning (tidigare kallat förtidspension).
Troligen någon form av sjukersättning/förtidspension. Socialbidrag är ingen skattepliktig inkomst och syns inte i deklaration. Hon kan ha varit slug nog att fixat det när han fyllt 18 eller något. Men som sagt så måste man ju varit i kontakt med myndigheter då på något sätt. Men fan vet. Det var mycket som som slank igenom mycket lättare på den tiden.
Citera
2020-12-01, 21:35
Medlem
SkattefriZons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Majamedm
Har modern sökt vård för egen del är hon ju förhållandevis fungerande och då framstår det som rätt beräknande att inte hjälpa eller uppmuntra sin son att uppsöka vård. Men hon kanske inte alls sökte vård frivilligt och skrev ut sig själv så snabbt hon kunde. Det stämmer ju bättre med bilden av hennes sinnestillstånd.

Hahaha så du är en av dom som tycker socialentanter och rättsväsendet gör ett bra jobb.

Det finns många barn som lever i terror pågrund av dessa idioter.
Citera
2020-12-01, 21:36
Medlem
filmfreaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ratioa
Och hur kom hon in i lägenheten? Och varför ringde hon SJUKVÅRDSUPPLYSNINGEN innan hon ringde ambulans??
Dörren var olåst enligt artiklar som länkats i tråden.

Frågan är i så fall snarare varför hon ringde 1177 istället för 112. Hennes bedömning påverkades nog av situationen.
Citera
2020-12-01, 21:38
Medlem
hängballens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bruk1313
Jo det är det. Sannolikt inte sjukpenning då det kräver att man arbetat, någon han sannolikt inte gjort. Dessutom hade han behövt genomgå läkarundersökningar för att få sjukpenning.
Hans förtidspension låg bara och väntade på att han fyllde 18 sen kickade den igång automatiskt, så är det för mentalt handikappade.

Vet ni ingenting om sånt alls??
Citera
Medlem
Det kan vara så att båda har levt på mammans pension. Dom verkar inte ha levt ett lyxliv direkt och då kanske man klarar sig en pension.
Citera
Medlem
Hur kommer det sig att dörren var olåst och släktingen därmed kunde ta sig in i lägenheten? Vem lämnar sin lägenhetsdörr olåst?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in