2020-11-30, 21:20
Medlem
piceas avatar
De libertarianska organisationer och projekt jag känner till i Sverige har alla börjat gravitera mot fascism och/eller främlingsfientlighet. Som Klassiskt liberala partiet under Erik Svansbo, Radio Bubbla, Ludwig von Mises-institutet.

Vilka svenska libertarianska projekt har inte gått denna väg?
Citera
2020-11-30, 21:31
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av picea
De libertarianska organisationer och projekt jag känner till i Sverige har alla börjat gravitera mot fascism och/eller främlingsfientlighet. Som Klassiskt liberala partiet under Erik Svansbo, Radio Bubbla, Ludwig von Mises-institutet.

Hur har dessa ’ börjat gravitera mot fascism och/eller främlingsfientlighet’?
Är det för att de inte vill ge bidrag till människor, eller vad tänker du på?
Citera
2020-11-30, 21:52
Medlem
franges avatar
Du får nog ta och definiera vad exakt du klassar som "fascism och/eller främlingsfientlighet". Är det i vanlig ordning allting till höger om VpK?
Citera
2020-12-01, 00:35
Medlem
PKarlsson1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Du får nog ta och definiera vad exakt du klassar som "fascism och/eller främlingsfientlighet". Är det i vanlig ordning allting till höger om VpK?

Många libertarianer kallar ju alla som inte är libertarianer/lite vänster om libertarianer för fascister/kommunister. Du bör nog kolla upp vad libertarian innebär.
Citera
2020-12-01, 00:39
Medlem
PKarlsson1s avatar
Citat:

Radio bubbla förstår jag dessa tomtar är inga riktiga libertarianer, de snackar om insekter som mat och att staten borde låsa in alla som i Kina för covid 19 dör ju 99% av de som får det av. Mises-institutet vet jag inte så mycket om men skulle vara intressant att höra varför du tycker KLP har gått åt det hållet? Många libertarianer är ofta bra på att hylla små fascistiska diktatorer som tex Korwin i Polen, tror dock han gör det mest för att provocera. Gillar inte Erik då han kan lägga ifrån sig en så grundläggande princip som att skattebetalare inte ska tvingas betala för en kung bara för att vinna lite röster.
Citera
2020-12-01, 01:01
Medlem
piceas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PKarlsson1
Radio bubbla förstår jag dessa tomtar är inga riktiga libertarianer, de snackar om insekter som mat och att staten borde låsa in alla som i Kina för covid 19 dör ju 99% av de som får det av. Mises-institutet vet jag inte så mycket om men skulle vara intressant att höra varför du tycker KLP har gått åt det hållet? Många libertarianer är ofta bra på att hylla små fascistiska diktatorer som tex Korwin i Polen, tror dock han gör det mest för att provocera. Gillar inte Erik då han kan lägga ifrån sig en så grundläggande princip som att skattebetalare inte ska tvingas betala för en kung bara för att vinna lite röster.

Eriks Twitter-konto är till 99% som att följa valfri Sverigevän. För ett decennium sedan uppfattade jag det inte som så vanligt att man kunde ta en libertarian för att vara en SD:are.
Citera
2020-12-01, 01:04
Moderator
HelgeBuks avatar
Vad menas med "projekt"?

Svenska Fristäder har inte gått den vägen men har nästan helt somnat in istället..

Cospaia tror jag håller sig på frihetens spår, men jag har inte finkammat det de har publicerat ännu, och de är ju rätt nya, även om medlemmarna har funnits i olika sammanhang många år.

Merparten individer i "rörelsen" har ändå hållit sig på den smala vägen skulle jag säga. Det är väl mer eller mindre bubb.la-anhängarna som valde AfS-spåret inför valet 2018. Vet inte om några kommit tillbaks sen.
Citera
2020-12-01, 01:19
Medlem
piceas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HelgeBuk
Vad menas med "projekt"?

Svenska Fristäder har inte gått den vägen men har nästan helt somnat in istället..

Cospaia tror jag håller sig på frihetens spår, men jag har inte finkammat det de har publicerat ännu, och de är ju rätt nya, även om medlemmarna har funnits i olika sammanhang många år.

Merparten individer i "rörelsen" har ändå hållit sig på den smala vägen skulle jag säga. Det är väl mer eller mindre bubb.la-anhängarna som valde AfS-spåret inför valet 2018. Vet inte om några kommit tillbaks sen.

Ska kolla in Cospaia.

De libertarianska projekt jag känner till är KLP, Ludwig von Mises-institutet och Radio Bubbla.

KLP hade Svansbo som partiledare. Som jag skrev tidigare är hans twitter-konto som att följa någon SD:are eller AfS:are.

Ludwig von Mises-institutet leds av Klaus Bernpaintner som är en del av Svegot-sfären.
Citera
2020-12-01, 01:22
Moderator
HelgeBuks avatar
Citat:
Ska kolla in Cospaia.

De libertarianska projekt jag känner till är KLP, Ludwig von Mises-institutet och Radio Bubbla.

KLP hade Svansbo som partiledare. Som jag skrev tidigare är hans twitter-konto som att följa någon SD:are eller AfS:are.

Ludwig von Mises-institutet leds av Klaus Bernpaintner som är en del av Svegot-sfären.

Kollade upp Svansbo nyss bara för att du nämnde honom och ja, jag håller med om din observation. Men han verkar inte vara inblandad i Liberala partiet längre.

LvMI är en spillra av sitt forna jag och jag är sorgsen över det. Har t.o.m. ett medlemskort där från kanske 2014!
Citera
2020-12-01, 01:25
Medlem
Citat:
Ska kolla in Cospaia.

Jag såg Bernpaintner på SwebbTV och då är man väl per automatik fascist enligt TS?

TS: definiera fascism?

Jag tror att det du tolkar som fascism i själva verket är pragmatism hos liberaler som växt upp och mött verkligheten.
Citera
2020-12-01, 20:22
Medlem
PKarlsson1s avatar
Citat:
Eriks Twitter-konto är till 99% som att följa valfri Sverigevän. För ett decennium sedan uppfattade jag det inte som så vanligt att man kunde ta en libertarian för att vara en SD:are.

Ja, samtidigt ska en svensk libertariansk rörelse inte gå LPs väg de gick i år och köra BLM och identitetspolitik för att vinna röster från wokes. Men Eriks afs gullande är ju inte särskilt libertarianskt. Libertarianska partiet bör startas, få med sig någon som Henrik Jönsson, Aron Flam eller Bard och sen skulle de verkligen kunna få röster.
Citera
2020-12-01, 20:50
Avslutad
Är det bara jag som vågar erkänna att jag röstade på AfS och propagerade för högerlibertarianism 2018? Tar avstånd från allt sånt idag. Ber om ursäkt om jag kränkte någon tidigare med min dryga konservativa stil blandad med högdragen kristendom.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in