Citat:
Ursprungligen postat av
Blot-Sven
Vem vet — kanske har du rätt. På pappret ser det bra ut.
Det vi vet är ju att gamla oldschoolofficerer ofta vigt sitt liv åt sitt yrke. De är konservativa och gillar inte upp-/nykomlingar som sticker ut hakan för mycket. Men Trump är å andra sidan inte helt färsk han heller. Det med honom som kunde tänkas gå hem är hans no-nonsense-attityd. Att sila snacket är militärer bra på. Så på ett personlighetsmässigt plan finns det förutsättningar. Det jag tänker ligger Trump i fatet är hans tendenser att vilja bestämma olika saker själv. Kan föreställa mig att Pentagon har svårt att övertala honom att ge sin välsignelse till olika militära insatser. Med Bush d.y. var detta inget problem, t.ex.
Starka ledare omger sig med starka medarbetare. Du kan inte nå Trump nivå utan att ha en stab starka ledare under dig. I en koncern blir det snabbt kaos om det bara är veklingar.*
Trump är ingen lismande karriärpolitiker med smörtunga. Han säger vad han tycker eller snarare han får fram vad han vill ha sagt på stående fot. Det är inget "jag vet inte" och "jag måste titta på det där och återkomma". Militärer vill ha snabba, klara, tydliga, raka besked. Jag är övertygad om att de kan fungera. Om sedan DJT är en vulgär narcissist så är väl inte det precis en klassiskt drag hos en högre militär. Lyssnar man på intervjuer med DJT från 80-talet så framstår han som oerhört sympatisk. Jag tror mycket av dagens DJT är en jargong för att sälja in ett varumärke eller ta fokus från annat. Se till fotbollstränaren Mourinho som ofta skapade rubriker runt sig själv inför avgörande matcher. Det gjorde att pressen fokuserade på honom och spelarna lämnades i fred att fokusera på matchen. Chefen tar uppmärksamheten för att de andra ska få arbetsro eller bara flytta fokus. Under dessa fyra år tycker jag det verkar som om Trump trollat MSM hur mycket som helst.
*Att Trump anställt och sparkat åtskilliga i sin stab tror jag har att göra med att hålla sina vänner nära men fienderna ännu närmare. När han bedömt en person får de gå. När han inte har nytta av personen får de gå. POTUS har mycket makt men han är ingen diktator. Konstitutionen förhindrar det. Flynn 2017 var garanterat ett sanktionerat Bondeoffer och Flynn var helt med på det, oavsett om det handlade om hans son eller lätta på hans tystnadsplikt.