2020-12-01, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DEF1
Nja, dörren var olåst (enl den anhörige) nu, just vid detta tillfälle. Hur det varit resten av åren vet vi inte. Det framkommer inte! Och i närtid har mannen antagligen varken haft kraft, hälsa, förstånd eller mod att ta sig därifrån. Han är för sjuk helt enkelt!
Hoppas modern aldrig mer sätter sin fot i hans närhet! Inte utan bevakning i alla fall!

Vem vet.. sonen kanske kommer vilja leva tillsammans med sin mor även i framtiden. Vem ska kunna stoppa det isåfall?
Citera
Medlem
Jag tror inte mannen hade några större problem i tonåringen, men decennier av undernäring och vanskötsel/tortyr utan tillgång till andra människor och solljus. Har sakta förstört både honom och hans hjärna.
Citera
Medlem
santos_devilles avatar
Ska ringa farsan, är inte omöjligt att vi alla delade samma skolkataloger i kommunen på den tiden.

Känner igen den katalogen som fan

https://m.facebook.com/permalink.php?id=106954707429582&story_fbid=209924 263799292
Citera
Medlem
Vintergrisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Enligt en tidigare uppgift i tråden fanns en med samma namn som arbetade som socialsekreterare i Haninge kommun. I början av 90-talet sparkade Haninge kommun 900 pers. En möjlighet är kanske att hon fick gå då.

Kanske kan det också varit så att socialförvaltningen inte ville ingripa mot en tidigare kollega.

Visade det sig inte att det där om socialsekreterare var felaktigt och att det rörde sig om en person med samma namn som bodde i Täby?
Citera
2020-12-01, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av populopidus
Så den här släktingen slog larm för 20 år sedan och har hela tiden antagligen vetat vad som försiggått, men inte gjort något åt detta. Hur svårt är det att lyfta luren anonymt och ringa polisen? Ärligt talat, hon är medskyldig till detta rakt av.
Du kan ringa dig blå och larma och försöka få hjälp! Myndigheter gör inget åt sådana larm i Sverige idag. Det har de inte gjort de senaste 50 åren! Undantag möjligen för minderåriga. Idag är de upptagna av annat.
Systern har nog försökt allt hon kan. Bl a lagstiftningen sätter hinder, men även myndigheters flathet och lättja!
Hur många söker inte hjälp av egen vilja och nekas det ändå?
Citera
2020-12-01, 17:29
Medlem
eternussermos avatar
Vad hette pappan? Han är död, från Ungern och brottsling enligt en del i tråden, men vad är namnet?
Citera
2020-12-01, 17:30
Medlem
Ballcancers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Enligt en tidigare uppgift i tråden fanns en med samma namn som arbetade som socialsekreterare i Haninge kommun. I början av 90-talet sparkade Haninge kommun 900 pers. En möjlighet är kanske att hon fick gå då.

Kanske kan det också varit så att socialförvaltningen inte ville ingripa mot en tidigare kollega.
mycket intressant.. Kan mycket väl ha med det att göra. Att en person som ev har jobbat som socialsekreterare sen går och gör något sånt här.. Det säger ju endel om personens ev mentala hälsa. Kanske däröfr hon fick gå..
Citera
2020-12-01, 17:31
Medlem
Ballcancers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vintergrisen
Angående mammans yrke så nämndes det något tidigare i tråden om "kontorsarbete", men inte mer än så. För övrigt har jag ingen aning om varifrån den uppgiften kom eller hur trovärdig den var.

När det gäller FUP så offentliggörs väl det så fort åtal väcks, oavsett vilket brott det handlar om även om vissa ärenden endast ger en hel hög med sekretssmarkerade sidor. Att det går fortare att få tag i när det gäller vissa mordfall handlar väl mer om att folk är snabbare med att begära ut FUP i de fallen.
det är nog så. Sen är man ju en FUP slukare så det är klart att det känns som en evighet. Vore roligt om det släpptes ljudfiler också.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av versaler
Tycker det är konstigt att ingen reagerade på att han är folkbokförd på adressen och varit hela tiden.
Och har haft inkomst, låt säga sjukpenning.
Då måste han ha träffat läkare, haft kontakt med ex. FK.
Om han levt på bidrag är det samma där, fysiska möten.

Förmodligen fick han sjukersättning eller förtidspension då han var 18 år, när det är beslutat sker inga fler kontakter med fk/af och inte så svårt att få på den tiden heller då arbetslösheten skulle döljas början på 90 talet.
Kan tänka mig att mamman också haft förtidspension länge med nuvarande pension på 123k och BO 117k, båda ca 10k/månad.
Citera
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vintergrisen
Visade det sig inte att det där om socialsekreterare var felaktigt och att det rörde sig om en person med samma namn som bodde i Täby?

Ok, så är det säkert. Inte läst allt i tråden.
Citera
2020-12-01, 17:34
Medlem
different_trips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LostinDarkness
Förstår inte riktigt varför en del tror att den stackars mannen har stannat frivilligt? Hade själv en helt psykiskt sjuk mamma, är dock adopterad. Hon jobbade inte, hade koll på en hela tiden. Hon svalt mig och hon torterade mig med elektricitet och daglig misshandel.

O då var vi inte ens helt ensamma. Pappan fanns men var i princip aldrig hemma. Tänk vad som hade hänt om han inte fanns och om jag inte hade varit adopterad. Hon flyttade oss mellan skolor (då vi var tvungna att gå till skolan för våran pappa p ga skolplikten).

Hade inte han funnits så hade jag garanterat varit ett liknande fall.
I och med att jag fick svälta (periodvis) för att det inte skulle väckas allt för mycket misstankar om vad hon gjorde. Men det gjorde att jag inte kunde bygga upp någon muskelmassa. Hon försökte hjärntvätta en att läkare var farliga och polisen skulle komma och ta mig om jag lämnade henne och låsa in mig och kasta bort nyckeln, för att ingen ville ha mig.

Så jag kan mycket väl tänka mig att killen har blivit svulten väldigt länge, väldigt länge. Kanske han t om bands fast hemma i väldigt många år, då dom bodde i lägenhet. Och till slut så tror man på att det som sker är normalt om man inte får kontakt och reaktioner utifrån. Hon kan även ha levt närmast dörren så hon hann att blocka honom om han försökte rymma.

För självklart så har grabben viljat ta sig fri. Och säkerligen försökt att göra det men har misslyckats.

Personligen bodde vi i hus. Vilket gör att jag blir väldigt konfunderad över varför de 2 grannarna som hade levt i över 30 år inte har reagerat överhuvudtaget. Han gick till skolan som yngre men sen helt plötsligt slutat se honom överhuvudtaget? Likadant så måste ljud ha uppstått under alla dessa år!
Man undrar ju vad fan som har hänt egentligen??? Använde dom sig alla 3 utav han som sexslav i sena tonåren eller och därför inte har vågat anmäla då dom själva har varit skyldiga till brott?

Idag är min adoptiv "mamma" svensk lärare och har en afghan boende hemma hos sig och förnekar allt som har hänt och leker att hon inte förstår vad man pratar om.
Det var nära att jag hade fått stanna kvar hos henne när dom skiljde sig när jag var ca 12. Hon gav mig en bok som handlade om att adopterade kunde ha sex med sina föräldrar (vilket hon hade markerat raderna med markeringspenna). Och utsatte mig för otroligt många mordförsök som skulle se ut som en olycka. Hon kom undan allt p ga pappa ljög för polisen, något han erkände för mig när jag var 14 och bad om ursäkt för.

Så slutsumman är att självklart kan kärringen med med olika verktyg ha fått killen i fråga helt chanslös att ta sig bort. Likaså att alla tänder på stackarn är borta betyder ju att hon har slagit ut dom när han har försökt att göra ljud ifrån sig och självklart även ev tappat några p ga ohygien! Man vet heller inte om hon hade droger som hon drogat killen med osv.

Straffet för denna kvinna bör vara att sänkas sakta ner i frätande syra och därefter lägga på locket. Samhället har svikit denna stackars kille till det absolut grövsta!

Det bör ju finnas en obligatorisk läkarkontroll utav alla som är 15 och 20 bara för att se att dom finns kvar i livet eller deras skick. Alla som inte kommer på den bör man gå hem till hemmet och faktiskt kolla upp vom barnet faktiskt finns kvar.

Man blir även extremt jävla FÖRBANNAD när Håkan Filipsson påstår att " Självklart tar vi och alla kommuner skolplikten på allvar".
Nu har Sverige haft 2 olika fall på kort tid, och vi vet inte mörkertalet, men den finns, garanterat! Hur i HELVETE kan man stå och säga något sådant när man har brustit i just denna fråga !!!???
Blir så jävla förbannad utav idiotin och hade han stått framför mig så hade jag placerat aset på sjukhus !!!

Svenska "ledare" och ansvariga är ju totalt fullkomligt verklighetsfrånvända och helt fel i huvudet! Något har gått riktigt fel här i sverige när man kan stå och säga en sån JÄVLA kommentar efter att sådant tragiskt fall har upptäckt! Hade jag varit han FILIP HÅKANSSON så hade jag hängt mig själv asså!

Stackars kille!

Frågan är väl nu för svenska politiker hur snabbt man han få ut han i arbetslivet, skulle inte förvåna mig! Killen borde få minst 20 miljoner i form utav skadestånd, ett hus och hjälp gratis så länge han bara behöver nu och själv önskar det!
Undrar även hur polisern skulle reagera om han rökte cannabis om kanske 2 år. Men dom skulle väl antagligen plocka stackaren och sedan fira och ge varandra klapp på axeln för dagens "fångst"!!!!!

Det här landet blir bara allt mer sinnesjukt ju för fan!

Bra inlägg som sätter färg på denna händelsen.

Att man till slut tror på hela skiten som pågår runt en är väl självklart, Fritzels egna barn börjar väl störtgråta när allting uppdagades för de ville inte tro det var något konstigt och hela deras ”trygghet” rycks bort.

Dessa människor är bland de ondaste satarna man någonsin kan föreställa sig och ska inte ha någon jävla räkmacka. Helt otroligt att man ens funderar på om hon ska häktas.

Hon kan häktas och sen slänger vi bort nyckeln så kan hon ruttna bort. Fy fan för i helvete.

Hon har tagit ALLT, ALLT från sin son, till och med förståelsen för vad ett normalt liv är och därmed även viljan att få det.
Citera
2020-12-01, 17:35
Medlem
hooliganns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arec
Kommer inte ihåg någon med det namnet som gick i Valla. Fanns tre grundskolor årskurs 1-6 i Handen tidigt 90-tal. Valla, Vikinga och Runstensskolan. Vikingaskolan låg eller kanske fortfarande ligger kvar på andra sidan vägen av Sleipnervägen. 92 borde han till hösten börjat högstadiet på Söderbymalmskolan om han inte fick ”sluta” skolan innan.

Okej, hur stora klasser var det? Finns det en möjlighet att du missat honom? kanske var en tillbakadragen grabb som inte syntes eller hördes så mycket. Intressant dock att du gått på skolan, hade ju vart rätt intressant å veta mer om barndomen för grabben. Som du säger så borde han "slutat" i och med övergången mellan grundskola och högstadiet.

Citat:
Ursprungligen postat av nanana23
Foton från den tiden gör heller absolut ingenting klarare utan inkräktar på den personliga integriteten.

Håller helt med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in