2020-12-01, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HeddonBorborello
Detta måste vara ett fall som träffar hemma hos många flashbackare, enda skillnaden är att dom sitter instängda på sitt rum med en skärm. Om 20 år kommer såna här fall inte vara något ovanligt, kommer finnas ett par i varje trappuppgång.

Vem vet, han kanske är flashbackar med tonvis med poster.

Lite off kanske men detta får mig att fundera...

Såg denna tråd igår och tänkte, mm, det blir en tråd på FB som väntat.
Kikade som vanligt under Aktuella ämnen idag på morgonen och tänkte att Federley-tråden toppar fortfarande.

Men det var den här med lika många läsare, närmare 4000, som om den hade handlat om ett våldtäktsmord på en vit flicka i tonåren

Sjukt! Denna historia som jag noterade igår o sen glämde går tydligen till "hjärtat" på många.
Citera
2020-12-01, 10:33
Medlem
-DaRude-s avatar
Sonen har ju inte varit inlåst eller försatt med kedjor direkt. Han har kunnat lämna, men har förmodligen under många, många år (i.e. närmare 30 år) blivit gravt hjärntvättad, manipulerad, uppskrämd och kontrollerad av sin psykiskt sjuka mor att det förefallit totalt otänkbart för honom att gå utanför dörren.

Vi får vara glada att han inte blev en Norman Bates eller någon kvinnohatande seriemördare. Morsan verkar ju vara en sådan där galen, kontrollerande mor som illustreras i amerikanska skräckfilmer som i formen av en märklig, totalt sinnessjuk moderlig kärlek, vanvårdar och mentalt krossar sin "lilla odåga" till son.

"Världen är hemsk, du klarar inte av den, din lilla odåga. Men mamma älskar dig, det är bara mig du kan lita på".

Det är inte otänkbart att det förekommit incest också. Det är förvånande att han inte tog livet av sin sjuka mor redan i övre tonåren.
Senast redigerad av -DaRude- 2020-12-01 kl. 10:38.
Citera
2020-12-01, 10:34
Medlem
zarrelitos avatar
Var bara en tidsfråga innan detta skulle ske i sverige. Sjukt...
Citera
2020-12-01, 10:35
Medlem
1. Dörren var olåst när dotter kom till lägenheten.

2. Det fanns en tjocktv som var på.

Tänk i genom dessa 2 enkla fakta.
Citera
2020-12-01, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrsVanity1
Fick också det intrycket.Utländsk ,typ zigenare.Lång kjol i vintern.

Ok det kan väl andra ha med men märkligt klädval. Samt att släktingen "tystats ner " av släkten när den försökte ta upp detta enligt släktingen själv.
Osar blattekvinna/släkt.
Exakt så. Varje detalj du räknade upp bidrog till min magkänsla. Kan ju varit ett av dom skådespelande apatiska barnen också som morsan glömde att avstyra? Tror nog mest på ziggizar dock.
Citera
2020-12-01, 10:36
Medlem
Zog Ruless avatar
Tror att storyn kommer ändras rätt mycket när det skiftar från medias sensationsrubriker till sanningen. Kommer säkert inte vara en trevlig story men heller inte det som media lyfter nu.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blackmonk
Senario: Somen är inte helt frisk mentalt och vill inte vara i skolan. Det blir massa problem och han slinker ur systemet i samband med pappans död. Han "orkar inte" vara i skolan. Mamman accepterar eller uppmuntrar att han är hemma. Övriga syskon vet att mamman inte är helt frisk och håller sig helst borta. Några försök att prata med myndigheter görs nen hörsammat inte. När sonen blir äldre så misstänker systern att han mår dåligt men pga oexistweande kontakt med mamman typ så träffas de inte. Hon kommer och knackar på men blir inte insläppt. Brodern skriker att hon ska gå då gan är rädd.
Låter det så osannolikt?

Nej. Efter att ha läst tråden tycker jag det verkar mer sannolikt att mamman drabbades av svår psykisk ohälsa som hon förde över på sonen. Hon tog honom ur skolan för att kunna överbeskydda honom.

Efter att ha förlorat ett annat av sina barn samt sin kriminella man (vet fortfarande inte hur han dog?) verkar det ha slagit slint totalt och hon upplevde eller påstod sig uppleva att andra var ute efter dem.
Kanske fanns det från början en uttalad hotbild från pappans rånkumpaner? En hotbild som sedan fick överdriven betydelse i hennes sjuka hjärna.

Det som stödjer att teorin stämmer är att alla årtal passar ihop med isoleringen av sonen : första sonens död och pappans bortgång.
Citera
Medlem
Inlaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
För cirka 40 år sedan så var detta jag skrev om i föregående inlägg väldigt väl "förankrat" bland befolkningen. Det var STOR "synd och skam" om man fick ett "skadat barn".

Dårhusen fanns kvar på den tiden. Tvångssteriliseringen av "föräldrar som fick idioter" var bara ett par år innan detta förbjöds. (Sent 1970-tal). Hon kan ha haft detta i skallen när hon ville "skydda sin son"?

Jag vet självklart inte hur hon tänkte, men det som jag har framfört kan vara sannolikt. Dvs. att hon enbart har försökt beskydda sonen som en moder. (Även om det låter helt galet, vilket det troligtvis är).

Intressant fall.
Nej, som någon påpekade tidigare är du helt fel ute när det gäller årtal. Man får gå en bra bit längre tillbaka i tiden än 1980 för att hitta den attityden till funktionshindrade som du beskriver. 1981 började jag på socialhögskolan, så jag har ganska bra koll på attityderna till funktionshindrade på den tiden.
Citera
2020-12-01, 10:37
Bannlyst
Är det någon på karolinska som kan ta smygbilder på sonen?
Citera
2020-12-01, 10:38
Medlem
LarsPeterForsmans avatar
Svenskar överlag tror att sociala myndigheter och samhället bryr sig om dem mer än hur det faktiskt är.

Det är inte så att det finns någon kontrollfunktion i samhället att en medborgare verkligen lever och lever i frihet. Försvunna människor upptäcks genom att anhöriga rapporterar dem försvunna, att hyra för deras bostäder upphör komma in, att de inte dyker upp på jobbet osv. En person som varken arbetar, saknar egen bostad osv kan försvinna och myndigheterna kommer aldrig reagera.

Vad gäller skolgång så handlar det bara om en tillräckligt övertygande vårdnadshavare, oftast är det skolan som vederbörande är inskriven på ska övertygas för att inte rapportera barnet.
Citera
2020-12-01, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anonymaalko
Är det någon på karolinska som kan ta smygbilder på sonen?
Tror du han ligger i en glasmonter där?
Citera
2020-12-01, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gw47
En eller flera släktingar i denna soppan borde ju ta sig en funderare kring vad de pysslat med (men det är antagligen mycket begärt med tanke på hur långt detta fått gå). Känns som att avrättning vore lämpligt straff.
Familjen/släktingar, alla är ju psykiskt störda/skadade. En sådan här sak hade ju aldrig kunna ske i en normal familj. Det måste ju vem som helst förstå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in