2020-12-01, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeggyOlson
Tror du nån statlig representant ringer runt till alla mantalsskrivna varje år och frågar hur dom mår?

Klassföreståndaren/ skolan borde tagit kontakt med sociala myndigheter när pojken inte kommer till skolan i sjunde klass. Vi har skolplikt i Sverige åk 1-9.
Citera
2020-12-01, 10:28
Medlem
Krickedixans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zache
Det behöver du inte göra. För att förtydliga - inte för att få medhåll, haha - så menar jag att det nog har passerat ett par år sedan hon som ung flicka försökt slå larm utan att få respons, till nu då hon av någon anledning klivit in och enligt egen utsago ungefär fått sina farhågor besannade. Det måste förstås vara oerhört svårt att ta det steget, kanske svårare ju längre tiden går. Jag menar inte att berätta vad hon borde gjort under dessa år, det tror jag hon själv fått brottas med under åren, jag menar att det måste hänt något nu senaste dagarna.

Nu kröp det ju fram via kvällspressen att 41-åringen kan ha lämnats i "flera veckor" då modern lagts in på sjukhus. Jag vill ta den tidsangivelsen med en rejäl hink salt, men är det åt det hållet så kan det i sig gjort att syrran äntligen fick anledning att bryta sin overksamhet och se till att han fick hjälp. Vackert så, det är väl aldrig för sent så länge han lever.

När man växer upp i en familj med psykiskt ohälsa är det lätt att ta avstånd.
Systern kanske gjorde det redan som ung och bara höll sporadisk kontakt.
Det är rätt vanligt tyvärr och om modern nu var knäpp så förstår jag henne och att hon kanske levde sitt liv utan nästan någon kontakt med. Det kan vara jobbigt att se sin familj som mamman var.
Jag ser det ändå som en omtanke att hon åkte till lägenheten och tittade till sin bror.
Hon kanske inte hade en aning om hur han blivit behandlad i alla år. Modern mörkade det säkert.
Senast redigerad av Krickedixan 2020-12-01 kl. 10:32.
Citera
2020-12-01, 10:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av RiverStyx
Vad är det för jävla släkting?

Snacka om too little too late. Det kommer ju aldrig kunna bli en normal människa efter den tortyren. Vad ska han göra liksom? Börja arbetsträna och fila på sitt CV?

Han kan åtminstone hålla igång på Friskis o Svettis gympa. Du vet, frisk kropp är lika med frisk hjärna.
Citera
2020-12-01, 10:30
Medlem
Systern och hennes kongolesiske man återfinns i en dom, från -08 då de försökt tillskansa sig socialbidrag trots att mannen haft jobb. Där framgår att hennes enda inkomst är socialbidrag.
Citera
Medlem
Blackmonks avatar
Senario: Somen är inte helt frisk mentalt och vill inte vara i skolan. Det blir massa problem och han slinker ur systemet i samband med pappans död. Han "orkar inte" vara i skolan. Mamman accepterar eller uppmuntrar att han är hemma. Övriga syskon vet att mamman inte är helt frisk och håller sig helst borta. Några försök att prata med myndigheter görs nen hörsammat inte. När sonen blir äldre så misstänker systern att han mår dåligt men pga oexistweande kontakt med mamman typ så träffas de inte. Hon kommer och knackar på men blir inte insläppt. Brodern skriker att hon ska gå då gan är rädd.
Låter det så osannolikt?
Citera
Medlem
En eller flera släktingar i denna soppan borde ju ta sig en funderare kring vad de pysslat med (men det är antagligen mycket begärt med tanke på hur långt detta fått gå). Känns som att avrättning vore lämpligt straff.
Citera
2020-12-01, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neida
Klassföreståndaren/ skolan borde tagit kontakt med sociala myndigheter när pojken inte kommer till skolan i sjunde klass. Vi har skolplikt i Sverige åk 1-9.

Det har avhandlats tidigare i tråden hur han kan ha fallit mellan stolarna då för 28 år sedan. Någon var insatt i att det var en rörig period i kommunens historia.
Citera
Medlem
XtraXs avatar
He'd die of shock right now if you were to shine a flashlight in his eyes. He's experienced about as much pain and suffering as anyone I've encountered, give or take... and he still has hell to look forward to.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nikson
Det kan inte endast ha varit mamman som vetat att mannen/pojken bott på adressen. Det borde inte kunna gå att ta sin son ur skolan och gömma honom hemma i 30 år utan att någon myndighet kollat upp familjen.
I vilken skola gick han i låg och mellanstadiet, var det en vanlig skola eller särskola.
Någon här inne i tråden, borde ju ha känt igen pojken ifrån skolan, eller ha varit klasskamrat med honom. Var han mobbad i skolan och mamman ifrån början bara ville skydda honom?
Någon borde ju ha lekt med honom som barn.
Citera
2020-12-01, 10:33
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Ett utdraget mord på 28 år borde ge längre straff.
Kvinnan är delgiven misstanke om grovt vållande till kroppsskada och olaga frihetsberövande.
Citera
Medlem
Torsuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neida
Ja just det. Det här påminner lite om den konstiga familjen(Blekinge tror jag det var) som höll alla sina barn hemma från skolan och lyckades lura alla att de gick på distansundervisning i en privatskola i USA.

Mycket kritik riktades mot skola och socialtjänsten då. Men detta får ju verkligen det fallet att blekna i jämförelse!
Citera
Medlem
Det jag inte förstår är varför inte systern inte har tänkt tanken på att ta i kontakt med sin broder?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in