2020-11-30, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ettsjutretton
Detta är vanligt i familjer från t ex Balkan och Östeuropa.

Citat:
Ursprungligen postat av Markel
Dessutom helt normalt i Sverige innan barnadödligheten blev obefintlig.

Tack för info. Även så sent som in på 1970-talet dock? Att de gjorde så för flera sekel sedan kan jag begripa.
Citera
2020-11-30, 22:57
Medlem
” Är stambyte gjort?

Svar: Nej. Köksstammar är relinade 2008-2009. Renovering av liggande stammen (under byggnaderna) avslutades våren 2016. Återstår toalett stammar i lägenheterna och gemensamma stående stammar som är planerad att renoveras inom de kommande åren.”

” BRF Loke har 634 lägenheter varav 85 är ettor, 73 tvåor, 395 3-4 (treor som kan göras om till fyror och tvärtom), 63 femmor samt 18 lägenheter med sex rum.”

Om de bott i en stor lägenhet har hon kunnat stuvat undan sonen i annat rum vid besök.
Senast redigerad av baalzack 2020-11-30 kl. 23:03.
Citera
2020-11-30, 22:57
Avstängd
Mysterium att släktingen som "reagerade" inte reagerade starkare.
Citera
2020-11-30, 22:58
Medlem
TupolevTu-144s avatar
Är mamman svensk tror ni? Stackars man, kommer han någonsin kunna acklimatisera sig till ett normalt liv. Jag kommer osökt att tänka på Josef Fritzel i Österrike som hade sin dotter instängd i en källare som han skaffade massa barn med.
Senast redigerad av TupolevTu-144 2020-11-30 kl. 23:00.
Citera
Medlem
Ichwills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chrisemil
Kom igen, lägenheter brukar vara tomma när stambyte utförs.

Citat:
Ursprungligen postat av itsen
Husen ser inte ens så gamla ut. De kan vara max 40 år. Troligen har de bott någonannanstans.
Husen renoverades mitten/slutet på 90-talet, och alla bodde kvar då renoveringen var i etapper med uppställda bodar med duschar och toaletter för dom boende.
Citera
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TupolevTu-144
Är mamman svensk tror ni?
Om det är den person det sedan tidigare spekuleras om, så ja.
Citera
2020-11-30, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bensprattel
Släktingen kanske tog kontakt direkt med soc eller polis. Då bryter de ju upp dörren.

Nja, hon påstår ju sig vara den som funnit sonen. Tveksamt om polis eller Soc skulle låta henne vara med öht?

Släktingen hat ju inte ens träffat mannen på nästan 30år.. men varnat andra släktingar om att kvinnan bröt ner barnet psykiskt.

Kanske fanns det mer kontakt än hon berättat men hon tog tillfället i akt nu när mamman låg på sjukhus?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TupolevTu-144
Är mamman svensk tror ni?

Modern verkar svensk, fadern ungersk (avliden 1992).
Citera
Medlem
koovid-bobs avatar
Citat:
Detta är vanligt i familjer från t ex Balkan och Östeuropa.

Om jag spekulerar lite... Du skrev att öststatsgubben satt inne för bankrån?
Hade han rånat nån bank med öststatslödder, och det gick åt helvete, eftersom han satt inne.

Om han exempelvis blåste/tjallade på de som var med vid bankrånet lovat att hämnas och tog han av daga?

Dog 1992... Frågan är vad han dog utav?

Vanligt att dessa individer hotar med att även ta död på hela släkten.

Tro fan att modern till barnet är livrädd därefter och de håller sig undan.

Man ska nog vara försiktig med att dra på för stort och spy galla over folk, innan man vet helheten.

Det svenska rättsväsendet är inget att hålla i handen när det åskar.

.
Senast redigerad av koovid-bob 2020-11-30 kl. 23:02.
Citera
2020-11-30, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FallinThrowAway
Tack för info. Även så sent som in på 1970-talet dock? Att de gjorde så för flera sekel sedan kan jag begripa.
Då är ju inte barnadödligheten längre hög, så det skulle jag inte tro. Men min poäng är att det inte behöver vara någonting sjukt med att döpa sitt barn efter ett äldre syskon som avlidit. Vi har bara blivit ovana vid att barn dör.
Citera
Medlem
Jag blir väldigt nyfiken på vad som hände med J*ie Clar*ence den förste. Han som dig 1978. Finns ju uppenbarligen fog för misstankar om bristande föräldraskap i det här hemmet.
Citera
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Markel
Dessutom helt normalt i Sverige innan barnadödligheten blev obefintlig.

Citat:
Tack för denna uppgift. Jag kände inte till att det även har varit vanligt i Sverige.
Bara för att bekräfta: min farfar var yngst i en stor syskonskara. De två förstfödda, Siri och Oscar dog i difteri vid 2 resp 3 års ålder. De två nästföljande döptes till - Siri och Oscar. Detta skedde runt år 1900.

Min farfar och farmor kände flera andra familjer där föräldrarna gjort på samma sätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in