2020-11-30, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurrekotte
Skitsnack. Det var på grund utav att dom inte var välkomna på sjukhusen som dom avlivades på ålderdomshemmen. Det sambandet kan du inte prata bort hur mycket du än försöker.
Vem har lurat i dig att gamlingar har avlivats? Andel äldre som dör nu i våg nr 2 är ännu högre än i våras. Svårt att få ihop den ekvationen om gamlingar avlivades i våras jmf med nu under våg nr 2 då tom. Sven wollter fick IVA vård.
Senast redigerad av jerka11 2020-11-30 kl. 22:48.
Citera
2020-11-30, 22:45
Medlem
kurrekottes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Du menar att man ska lasta sjukhusen och fältsjukhuset för att gamla och svaga människor blev kvar på sitt äldreboende och inte fick rätt vård? Ja, du kanske har rätt.

Men det jag svarade på är om sjukhusen i 08 var gjorda för kris, vilket jag står fast vid. Man skalade upp och kraftsamlade
Men tydligen inte tillräckligt för att ta hand om dom vårdbehövande som fick ligga och dö utan sjukvård.

Att du kan med att skylla det på ålderdomshemmen är riktigt vidrigt. Det fattar precis vem som helst att dom inte hade nekats sjukvård om det hade funnits något alternativ.

Det är en sak att berömma sjukhuspersonalen för att dom gjorde vad dom kunde.

Det är något helt annat att berömma sjukvården när dom misslyckades så katastrofalt som dom gjorde.

Att försöka släta över det hela och till och med vända till beröm för goda förberedelser tyder på att du riktigt sjuk eller svårt religiös.
Citera
2020-11-30, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Hur många sjuksköterskor har bytat jobb för att slippa 12 timmars skift hela vintern?

Ja många sjuksköterskor har slutat/gått in i väggen och blivit sjukskrivna. Sen är det inte heller lika många frivilliga inom vården som det var i våras.
Citera
2020-11-30, 22:52
Medlem
kurrekottes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
Vem har lurat i dig att gamlingar har avlivats? Andel äldre som dör nu i våg nr 2 är ännu högre än i våras. Svårt att få ihop den ekvationen om gamlingar avlivades i våras jmf med nu under våg nr 2 då tom. Sven wollter fick IVA vård.
Att det nu gick bra att vårda Sven Wolter visar bara att det var något fel att han skulle ha blivit nekad vård i våras.

Du får plocka fram siffror som stöder dina påståenden om du vill göra gällande att du har statistisk underlag som motbevisar det som vid detta lag är allmänbildning.

I våras intensivvårdade man en enda Covid-19 patient över 90 år. Denna patient överlevde.
Där har du statistik som är väldigt tydlig.
Citera
2020-11-30, 22:52
Medlem
Citat:
Men tydligen inte tillräckligt för att ta hand om dom vårdbehövande som fick ligga och dö utan sjukvård.

Att du kan med att skylla det på ålderdomshemmen är riktigt vidrigt. Det fattar precis vem som helst att dom inte hade nekats sjukvård om det hade funnits något alternativ.

Det är en sak att berömma sjukhuspersonalen för att dom gjorde vad dom kunde.

Det är något helt annat att berömma sjukvården när dom misslyckades så katastrofalt som dom gjorde.

Att försöka släta över det hela och till och med vända till beröm för goda förberedelser tyder på att du riktigt sjuk eller svårt religiös.

Nu drar du iväg ordentligt med dina tolkningar. Det jag svarade på är om sjukhusen i 08 är förberedda för kris. Inget annat.
Citera
2020-11-30, 23:00
Medlem
Citat:
Att det nu gick bra att vårda Sven Wolter visar bara att det var något fel att han skulle ha blivit nekad vård i våras.

Du får plocka fram siffror som stöder dina påståenden om du vill göra gällande att du har statistisk underlag som motbevisar det som vid detta lag är allmänbildning.

I våras intensivvårdade man en enda Covid-19 patient över 90 år. Denna patient överlevde.
Haha fyfan va roligt, statistik med en individ i dataunderlaget 😂😂😂. Man slutar inte förvånas över hur hjärndöda stollar det finns i den här tråden. Om jag orkar kan jag plocka fram siffrorna till dig imornn. Men andelen äldre som dör idag är ännu högre än i våras.
Citera
2020-11-30, 23:01
Medlem
kurrekottes avatar
Citat:
Nu drar du iväg ordentligt med dina tolkningar. Det jag svarade på är om sjukhusen i 08 är förberedda för kris. Inget annat.
Men lägg av med dina alternativa fakta nu.

Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Så rustade var de verkligen inte, det var brist på folk, brist på resurser och man införde stenhårt triage i våras. Förhoppningsvis är de bättre rustade nu, det återstår att se, allt annat vore tragik.
Citat:
Det du skriver stämmer inte överhuvudtaget. Man prioriterade om, kraftsamlade och skalade upp.

Däremot kan annan vård blivit lidande, uppskjutna höftoperationer o s v
Citera
2020-11-30, 23:01
Medlem
Citat:

Vet du vad som krävs för att klara av IVA-vård? Man behöver ha rätt bra ingående fysisk status för att klara av vården. Vården har IVA-vårdat ca 210 covidpatienter över 80 år hittills i år enligt Intensivvårdsregistret
Citera
2020-11-30, 23:04
Medlem
kurrekottes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
Haha fyfan va roligt, statistik med en individ i dataunderlaget 😂😂😂. Man slutar inte förvånas över hur hjärndöda stollar det finns i den här tråden. Om jag orkar kan jag plocka fram siffrorna till dig imornn. Men andelen äldre som dör idag är ännu högre än i våras.
Ja, man är rätt korkad om man inte förstår innebörden av den statistiken. Det behövs inte ens något diagram. Man avlivade systematiskt personer över 80 år med motiveringen att det inte var någon idé att försöka vårda dom.
Ändå visade det enda fallet över 90 år att det var en lögn.

Men återkom gärna när du har samlat ihop din statistik som ska motbevisa det som alla redan vet.

Jag räknar med att du bara flyttar målstolparna istället.
Citera
2020-11-30, 23:04
Medlem
Citat:
Men lägg av med dina alternativa fakta nu.

OK, vi försöker en sista gång: Det jag svarade på är om sjukvården i 08 kan hantera en kris. Mitt svar var ja, vilket man har bevisat.

Sen verkar du dra iväg med massor av tolkningar som inte har med mitt inlägg att göra överhuvudtaget.
Citera
2020-11-30, 23:08
Medlem
kurrekottes avatar
Citat:
Vet du vad som krävs för att klara av IVA-vård? Man behöver ha rätt bra ingående fysisk status för att klara av vården. Vården har IVA-vårdat ca 210 covidpatienter över 80 år hittills i år enligt Intensivvårdsregistret
Nej, det vet jag inte. Men jag kan kolla upp saker i SIR som alla andra. Och där kan man bland annat se att nästan alla som var över 80 år och smittade med Covid-19 dog utan intensivvård i våras.
Samtidigt kan man se att den enda personen som var över 90 år och fick intensivvård överlevde.

Att man nu på hösten plötsligt är generösare med intensivvård visar ju bara med all tydlighet att det inte alls handlade om någon omtanke för den vårdbehövande.
Citera
2020-11-30, 23:10
Medlem
kurrekottes avatar
Citat:
OK, vi försöker en sista gång: Det jag svarade på är om sjukvården i 08 kan hantera en kris. Mitt svar var ja, vilket man har bevisat.

Sen verkar du dra iväg med massor av tolkningar som inte har med mitt inlägg att göra överhuvudtaget.
Då tar vi det en gång till:
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Så rustade var de verkligen inte, det var brist på folk, brist på resurser och man införde stenhårt triage i våras. Förhoppningsvis är de bättre rustade nu, det återstår att se, allt annat vore tragik.
Citat:
Det du skriver stämmer inte överhuvudtaget. Man prioriterade om, kraftsamlade och skalade upp.

Däremot kan annan vård blivit lidande, uppskjutna höftoperationer o s v
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in